معاونت قرآن و عترت؛ مکمل دیگر معاونت‌های وزارت ارشاد
کد خبر: 2617430
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴

معاونت قرآن و عترت؛ مکمل دیگر معاونت‌های وزارت ارشاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نه تنها ایجاد معاونت قرآن و عترت، مانعی برای فعالیت دیگر معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه نقطه عطفی در تاریخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست.

به گزارش خبرگزاری بین‌ا‌لمللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یادداشتی به برخی منتقدان ایجاد این معاونت، پاسخ داده که به شرح ذیل است:

در این مجال برآنیم تا ضمن بیان شبهات پیرامونی، پاسخی در خور بیان نماییم:
عده‌ای قائل هستند که با تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، الباقی معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد مثل معاونت امور هنری، معاونت امورسینمایی، معاونت امور فرهنگی و... در حوزه قرآن کاری نمی‌کنند و اعتباری را برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص نمی‌دهند، این عده مستمسک خود را راه‌اندازی شبکه قرآن در سیمای جمهوری اسلامی می‌دانند و بیان می‌دارند که با راه‌اندازی و فعالیت شبکه قرآن، دیگر شبکه‌های سیما فعالیت‌های قرآنی خود را حذف یا کاهش داده و فقط معطوف به ساعاتی خاص و مناسبتی نموده‌اند، مثل پخش تلاوت قرآن قبل از اذان و پخش ادعیه، مناجات و...، در حقیقت این عده، نفس تشکیل معاونت تخصصی قرآن و عترت را نه تنها خدمت نمی‌دانند، بلکه آن‌را به نوعی جفای به جامعه قرآنی نیز تلقی می‌کنند! 
در پاسخ به طراحان این اشکال باید گفت: اولاً با فرض عدم تشکیل معاونت تخصصی قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، عملا شاهد همین روال کنونی فعالیت‌ها در معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بودیم، در حقیقت با تشکیل این معاونت، علاوه بر این‌که در معاونت‌های مختلف هنری، سینمایی و فرهنگی از کارهایی با مضامین دینی، مذهبی و معارفی بهره خواهیم برد، بصورت تخصصی نیز معاونت قرآن و عترت،  متمرکز روی مضامین قرآنی، معارف عترت(علیهم السلام) و جامعه قرآنی کشور خواهد شد.
ثانیاً: در گذشته، سهم قرآن از اعتبارات دیگر معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی اندک بوده در حالی‌که هم‌اکنون بیش از 13 میلیارد تومان فقط سهم معاونت قرآن و عترت از مجموع اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این سهم علاوه بر اعتباراتی است که معاونت قرآن و عترت از شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور(کمیسیون‌های تبلیغ و ترویج؛ آموزش عمومی و پژوهش) دریافت می‌کند.
ثالثا: روالی که هم‌اکنون در شبکه قرآن سیما یا رادیو قرآن نیز شاهد آن هستیم، کاملا بصورت تخصصی است و الباقی شبکه‌های سیما، همان روال گذشته خود را دارند، بعبارتی ما در گذشته و قبل از تاسیس و راه‌اندازی شبکه مستقل قرآنی در سیما، شاهد همین روند کنونی در سایر شبکه‌های سیما بوده‌ایم و فعالیت آنان در زمینه‌های قرآنی و مذهبی به همین شکل کنونی بوده است(البته می‌توان اذعان داشت که بهتر نیز شده است.)
رابعا: با یک مثال به فهم بیشتر مطلب کمک می‌کنیم؛ در بین وزارتخانه‌ها‌، تنها وزارتخانه‌ای که متولی امر سلامت و بهداشت مردم است وزارت بهداشت است، آیا این مانع از فعالیت دیگر دستگاه‌ها در حوزه سلامت و بهداشت مردم است! اگر بدین معناست، پس چرا وزارت نیرو به سلامت و بهداشت آب توجه دارد!، پس چرا وزارت جهاد و کشاورزی به امر سلامت محصولات کشاورزی توجه دارد!، پس چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردات یا عرضه مواد غذایی ناسالم برخورد می‌کند!، پس چرا وزارت کشور و استانداری‌ها در امر سلامت و بهداشت اعتبار تخصیص می‌دهند!
مثالی دیگر؛ در بین وزارتخانه‌ها، تنها وزارت آموزش و پرورش است که متولی امر تعلیم و تربیت فرزندان زیر 18 سال است‌، آیا این بدین معناست که فقط معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مربیان پرورشی، مسئول امر تربیت دانش آموزان هستند! و مدیران و سائر معلمین نقشی در تربیت دانش آموزان ندارند! قطعا اینگونه نیست، بلکه در نظام آموزشی همه وظیفه تربیتی نیز دارند، لیکن وظیفه معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مربیان پرورشی در تربیت نسل جوان و نوجوان، پررنگ‌تر و تخصصیتر است.
در پایان می‌توان در پاسخ به این شبهه اینگونه بیان نمود که نه تنها ایجاد معاونت قرآن و عترت مانعی برای فعالیت دیگر معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه نقطه عطفی در تاریخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست و از این رهگذر باید در جهت ارتقا، توسعه آموزش و حمایت از فعالین قرآن و معارف عترت(علیهم السلام) بهره جست، تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گامی مهم در جهت تخصصی نمودن امور قرآنی و معارف عترت(علیهم السلام) است، گامی که ان شاالله در آینده نزدیک، با تقویت و اصلاح ساختار محتوایی و... یا تشکیل نهاد یا سازمانی مستقل زیر نظر ریاست محترم جمهوری، منجر به گسترش، نشر و ترویج فرهنگ قرآنی و معارف اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و نهادینه‌سازی و مفهوم‌سازی «دولت قرآنی» در بین آحاد افراد جامعه خواهد شد.                                                                       

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قرآن پژوه
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۰۸ - ۱۶:۱۶
0
0
آقای شیخ ویسی بگذارید از راه برسید و چند سالی در حوزه فعالیتهای قرآنی سپری کنید و بعد تحلیل راهبردی ارائه دهند. پاسخ ضعیف و سستی بود
captcha