نسخ خطی دانشگاه شهیدچمران اهواز رونمایی شد
کد خبر: 2987331
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
امروز؛

نسخ خطی دانشگاه شهیدچمران اهواز رونمایی شد

گروه اجتماعی: نسخ خطی موجود در کتابخانه دانشکده سه گوش اهواز امروز، ۲۴ اسفند در دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور سرپرست این دانشگاه و اعضای هیئت علمی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، از نسخ خطی موجود در کتابخانه دانشکده سه گوش اهواز امروز، 24 اسفند در دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور سرپرست ‌و اعضای هیئت علمی این دانشگاه رونمایی شد.

علیرضا جلیلی‌فر، رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز در حاشیه این رونمایی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف آن است که از این کتاب‌ها نمونه‌های اسکن شده و میکروفیلم تهیده شده و در اختیار افراد قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیش از این مرحله به همت گروه زبان و ادبیات فارسی و در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری نسخه‌های اینها شناسایی شوند و ترمیم شوند. در نهایت نیز در قالب کارگاه آموزشی در سطح کشور کارگاه‌هایی برگزار می‌شوند که نسخه‌شناسی و تصحیح نسخه آموزش داده شود.

جلیلی‌فر با بیان اینکه بالغ بر 1200 جلد کتاب در این مکان گردآوری شده و 60 درصد در گروه زبان و ادبیات فارسی و 40 درصد یا بیشتر در دفتر ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارند، افزود: بازبینی سه‌گوش برای مجلات موجود انجام می‌گیرد. بالغ بر یک میلیارد تومان ارزش‌گذاری مادی آنها است. آنچه که مهم است ارزش معنوی کتاب‌ها است چرا‌که برخی از آنها تک‌نسخه هستند. این امر اهمیت آنها را بیشتر می‌کند محتوای کتاب‌ها می‌تواند دارای مخاطب خاص باشد.

رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: امید است در اسرع وقت از فروردین سال 94 و با حضور دو عضو هیئت علمی تا آخر فروردین تعدادی از دانشجویان مشخص شوند تا عملیات میکرواسکن آغاز شود. کمیت کتاب‌ها به‌گونه‌ای است که باید بسیار از آنها مراقبت کرد.

محمد رعایایی اردکانی، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این مراسم بر اهمیت نگهداری از نسخ خطی این دانشگاه تأکید کرد.

همچنین در این مراسم آرش آذرپناه دانشجوی دکتری این دانشکده که در امر جمع‌آوری این نسخ از ابتدا حضور داشته است، گفت: برخی از این کتاب‌ها مربوط به دوران عباس میرزا و آغاز چاپ سنگی بوده است. همچنین در نسخ خطی این کتاب‌ها به صورت پراکنده سوره‌های قرآن کریم آمده است.

captcha