ادامه حیات جایزه دعبل با نقد کتب برگزیده عاشورایی
کد خبر: 3486112
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳
سنگری عنوان کرد:

ادامه حیات جایزه دعبل با نقد کتب برگزیده عاشورایی

گروه ادب: عضو هیئت علمی بنیاد دعبل با اشاره به اعلام فراخوان دومین جایزه دعبل در اواخر امسال گفت: نقد کتاب‌های برگزیده عاشورایی عامل ادامه حیات این جایزه است.

محمدرضا سنگری، عضو هیئت علمی بنیاد دعبل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های بنیاد دعبل در حوزه فعالیـت‌های علمی و پژوهشی گفت: بنیاد دعبل برای اهداف فرهنگی و پژوهشی در حوزه عاشورا هیئت علمی تشکیل داده که چندین سال است در این حوزه فعالیت می‌کند و چندین نشست که عمدتاً ملی بوده، برگزار و مسائل مربوط به مداحان، ذاکران و شاعران اهل بیت(ع) را طرح کند. در این راستا 10 نشست فقط در حوزه شعر عاشورایی داشتیم.
وی افزود: مدت‌ها مسئله‌شناسی در حوزه عاشورا در هیئت علمی مطرح بود که 10 قلمرو از جمله شعر مقتل‌شناسی، اخلاق مداحی و ... را مشخص کردیم که یکی از مهمترین آنها شعر عاشورایی بود و 10 نشست در این راستا برگزار شد و مقالاتی نوشته شد و انعکاس اینها بعداً در نشریه خیمه مطرح شد که بازتاب خوبی بود.
سنگری ادامه داد: کار دیگری که انجام شد، طرح منشور ستایشگری بود که ستایشگران باید متعهد و ملتزم به چه مسائلی باشند که تدوین شد و در چهار سال گذشته، این منشور در نشست پیرغلامان طرح و خوانده شده و همه آنها التزام خود را اعلام کرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به تدوین کتاب «منشور ستایشگری» بیان کرد: این منشور با استخراج از مجموعه بیانات رهبری استخراج شد و در قالب کتابی منتشر شد که با نظام‌بندی خاصی آن را تدوین کرده و به چاپ رسیده است. همچنین کار دیگری که هیئت علمی انجام داده، جایزه دعبل و کتاب سال عاشوراست که نخستین دوره آن در سال گذشته انجام شد و دومین دوره آن در سال آینده برگزار خواهد شد.
سنگری درباره تداوم این جایزه عنوان کرد: ما تاکنون نشست‌های نقد کتاب داشتیم که اصلی‌ترین کارمان نقد کتاب‌های برگزیده به ویژه در جایزه کتاب سال عاشوراست و تاکنون دو عنوان از این کتاب‌ها داوری شده و برگزاری این جایزه نیز تداوم می‌یابد و اواخر سال جاری فراخوان آن انجام می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه بسیاری از جوایز دولتی پس از چند دوره قادر به ادامه فعالیت نیستند، از این جهت بنیاد دعبل برای تداوم این جایزه چه برنامه‌ای دارد، بیان کرد: کاری که در اغلب این جوایز انجام نمی‌شود نقد کتاب‌های برگزیده است، در حالی که این کار در رابطه با جایزه دعبل انجام می‌شود و مکتوب این نقدها نیز منتشر می‌شود و از سوی دیگر ما به تألیف دو کتاب اقدام کرده‌ایم که ابعاد کار روشن شده و به زودی چاپ می‌شوند.
این عضو هیئت علمی جایزه دعبل اظهار کرد: با توجه به اینکه فقر چنین آثاری احساس می‌شد، با بهره‌گیری از صاحبنظران که حدود 40 نفر هستند، مشخص می‌کنند که برجسته‌ترین شعرهای عاشورایی ما در هزاره گذشته چیست و شاخص‌ترین شعرهای عاشورایی تاریخ انقلاب اسلامی تاکنون کدام‌ها هستند که این دو اثر در آستانه جمع‌آوری اشعار هستند.
سنگری تصریح کرد: این شعرها از سوی صاحبنظران انتخاب می‌شود و آنها به این شعرها نمره می‌دهند و دلایل انتخاب این شعرها را عنوان می‌کنند که معلوم می‌کنیم صاحبنظران عصر ما کدام شعرهای برگزیده را انتخاب می‌کنند. در این راستا رضا اسماعیلی و سعید بیابانکی مسئولیت این کار را عهده‌دار شده‌اند.
captcha