اجرای طرح تربيتی «اميد» در مسجد رسول اكرم(ص) دزفول
کد خبر: 3493380
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

اجرای طرح تربيتی «اميد» در مسجد رسول اكرم(ص) دزفول

گروه فعالیت‌های قرآنی: طرح آموزشی ـ تربیتی «امید» با موضوع آموزش قرآن، عقايد، احكام، اخلاق و تاريخ براي گروه​های كودك، نوجوان و جوان در مسجد رسول اکرم(ص) دزفول اجرا می​شود.

سید محمد مهدیان‌زاده، مدیر کانون فرهنگی ـ هنری وصال مسجد رسول اکرم(ص) دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در خصوص برنامه​های این كانون اظهار کرد: برنامه‌های آموزشی کانون برای 4 گروه کودکان، نوجوانان الف و ب و جوانان برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

وی اظهار كرد: در زمینه فعالیت‌های قرآنی، برنامه‌ها شامل آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن است. علاوه بر این برای هر گروه جلسات تفسیر قرآن خاص آن گروه در نظر گرفته شده است.

مهدیان​زاده با بیان اینكه این برنامه‌ها در راستای اجرای طرحی به نام طرح آموزشی- تربیتی «امید» در 4 مقطع و در بخش​های قرآن، عقاید، احكام، اخلاق و تاریخ دنبال می‌شود، گفت: در حوزه آموزش قرآن در مقطع کودکان، کتابی به نام «نسیم قرآن» که توسط علیرضا اسفنده تألیف شده است تدریس می‌شود که محتوای آن، آشنایی با قواعد روخوانی و تجوید است. آشنایی با آداب تلاوت و ترجمه و توضیح ساده آیه از سرفصل​های دیگر برای كودكان است.

مدیر کانون وصال مسجد رسول اکرم(ص) افزود: برای نوجوانان الف و ب نیز کتابی به نام «حلیه‌القرآن» و تفسیر نمونه در دور​های آموزشی این كانون موردنظر است. محتوای این دوره​ها، آموزش تفصیلی و کارگاهی قواعد تجوید است. نوجوانان در این دوره با نکات تجوید، ترجمه تحت‌اللفظی آیات و تفسیر آیات آشنا می​شوند.

وی ادامه داد: برای مقطع جوانان «حلیه‌القرآن» سطح 2 در نظر گرفته شده است. محتوای موردنظر، رعایت آموزش نکات تجوید، روخوانی و آشنایی با محتوای کلی آیات و تفسیر است. تفسیر در این مقطع موضوعی و تربیتی است.

مهدیان​زاده گفت: در بخش عقاید نیز دوره‌های آموزشی در 4 مقطع پیش‌بینی شده است. در بخش کودکان، خداشناسی و شگفتی‌های آفرینش بیان می‌شود. در مقطع نوجوانان، بیان اجمالی مباحث توحید، معاد و نبوت مورد نظر است. در مقطع جوانان نیز مباحث تفصیلی توحید، معاد، نبوت، عدل، امامت و پاسخ به پرسش‌های اعتقادی بیان می​شود.

مدیر کانون وصال مسجد رسول اکرم(ص) با اشاره به دوره آموزشی احكام گفت: در دوره احکام برای کودکان، نماز، ترجمه کامل نماز، اذان و اقامه و احکام مسجد آموزش داده می​شود. برای نوجوانان نیز، احکام تقلید، مطهرات، نجاسات، احکام تفصیلی و ضو و تیمم، نماز و روزه بیان می​شود. احکام جوانان نیز شامل احکام نگاه، پوشش، ارتباطات، موسیقی، معاملات، خمس و زکات و احکام و شرایط امر به معروف و نهی از منکر است.

وی اظهار كرد: در زمینه اخلاق نیز برای کودکان، آداب اجتماعی، ویژگی‌های دوست شایسته و ناشایسته، احترام به پدر و مادر و معلم، فضیلت مسجد و نماز جماعت، برای نوجوانان، گناهان کبیره، حساسیت این سن در شکل‌گیری شخصیت، آثار دوست در شکل‌گیری شخصیت، و برای جوانان نیز ضرورت مبارزه با نقش و شیوه‌های آن، روحیه تلاش و کوشش جهادی و دوری از راحت‌طلبی، کنترل نگاه و زبان، امید و هدف‌های بلند و شادابی و ... بیان می​شود.

مهدیان​زاده ادامه داد: در زمینه تاریخ نیز برای کودکان شناخت تاریخ پیامبران، برای نوجوانان تاریخ اسلام، زندگی پیامبران و تاریخ ائمه اطهار(ع) و برای جوانان تاریخ تحلیلی پیامبر اسلام(ص) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) و بررسی نهضت عاشورا و پیامدها و درس‌های آن مورد نظر است.

captcha