نیازسنجی دانشجویی؛ روشی مطلوب برای ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه
کد خبر: 3527384
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

نیازسنجی دانشجویی؛ روشی مطلوب برای ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه

گروه اجتماعی: مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه بهترین اندیشه برای حاکم شدن بیشتر فضای فرهنگی و قرآنی بر دانشگاه نیازسنجی از دانشجویان است، گفت: از این طریق مسئولان خواهند دانست دانشجویان چه نیازهایی دارند و برای برطرف کردن آنها از ابزار روز و کارآمد استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهدی زارع، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان با بیان اینکه مجموعه نهاد رهبری متولی اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی در دانشگاه است، اظهار کرد: براساس آنچه که در تعریف وظایف نهاد رهبری در دانشگاه آمده است بنا بر ضرورت نهاد رهبری در برخی از برنامه‌ها اجرا کننده بوده اما در اکثر موارد نقش حمایتی و هدایت کننده در برنامه‌های فرهنگی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه به منظور انجام فعالیت‌های مذهبی در این دانشگاه دو موضوع قرآن و نماز در سرلوحه اقدامات فرهنگی قرار خواهد گرفت، گفت: هدف ما در عرصه نماز به عنوان واجب دین فرهنگ‌سازی بر اساس مسجدمحوری است که به منظور اجرای برنامه‌ها از فضای مسجد به جای آمفی‌تئاتر استفاده شود.

زارع با بیان اینکه صحیح‌خوانی قرائت قرآن کارکنان از جمله مهمترین برنامه‌های نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی دزفول است، ادامه داد: در راستای تحقق این امر با همکاری بسیج کارکنان تصحیح قرائت قرآن همکاران دانشگاهی در دستور کار قرار داده شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه دانشجویان به نهاد با عنوان مأمن و جایگاهی امن می‌نگرند، گفت: این موضوع به ویژه در دانشجویان عضو تشکل‌های دینی و فرهنگی بیشتر به چشم می‌خورد. بر این اساس و با توجه به تکیه دانشجویان به نهاد رهبری جلساتی با دانشجویان ترتیب داده خواهد شد تا ما و آنها از انتظارات مشترک سخن بگوییم.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده دانشجویان دانشگاه‌های فنی و مهندسی دارای استعدادهای بیشتری هستند، گفت: نسبت به سرمایه‌گذاری فرهنگی و دینی بر روی این دانشجویان و کسب نتیجه مطلوب خوش‌بین هستیم.

زارع در ادامه با اشاره به صنعتی بودن دانشگاه و فضای فنی حاکم بر آن گفت: معتقد نیستم به دلیل آنکه دانشگاه دارای رشته‌های فنی است دانشجویان از فضای فرهنگی و دینی به دور هستند بلکه در این میان می‌توان به منظور جلب بیشتر دانشجویان به این امور از انجمن علمی معارف دانشگاه و علاقه‌مندی‌های دانشجویی نسبت به این عرصه بهره برد.

این مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی دزفول، بهترین اندیشه برای حاکم شدن بیشتر فضای فرهنگی و مذهبی بر دانشگاه را نیازسنجی از خود دانشجویان دانست و افزود: از این طریق مسئولان خواهند دانست دانشجویان چه نیازهایی دارند و برای برطرف کردن آنها از ابزار روز و کارآمد استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در اجرای برنامه‌های فرهنگی از استادان دانشگاه که تخصصشان تفسیر قرآن کریم است بیشتر بهره‌مند خواهیم شد.

وی عنوان کرد: البته حضور دانشجویان مستعد و با زمینه برخورداری از علوم قرآنی باعث رونق بیشتر برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه می‌شود.

زارع با اشاره به وجود خوابگاه دانشجویی در این دانشگاه گفت: به خوابگاه با دو محوریت می‌توان نگریست؛ اول آنکه خوابگاه بخشی از دانشگاه محسوب می‌شود و دیگر آنکه خوابگاه محلی برای اوقات فراغت دانشجویان است و این دو موضوع ضرورت کار بیشتر را مضاعف می‌کند اما نباید این موضوع ما را از محیط دانشگاه غافل کند.

زارع گفت: دانشگاه نیاز به دفتر فعالیت‌های قرآنی با نیروی تمام وقت دارد تا بتواند برنامه‌ریزی‌های لازم در خوابگاه و دانشگاه را به سرانجام برساند. نیروی دانشگاه کافی نبوده و با محدودیت مکان نیز مواجه هستیم. امید است که با برطرف شدن این محدودیت‌ها فعالیت‌های قرآنی با تمرکز انجام شوند.

captcha