نشست استانی ستاد اربعین دانشگاهیان خوزستان برگزار شد/ تاکید بر اعزام متمرکز دانشجویان به عراق
کد خبر: 3534223
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

نشست استانی ستاد اربعین دانشگاهیان خوزستان برگزار شد/ تاکید بر اعزام متمرکز دانشجویان به عراق

گروه اجتماعی: در نشست استانی ستاد اربعین دانشگاهیان خوزستان که با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همراه بود بر تشکیل ستاد اربعین در همه دانشگاه‌های کشور با هدف اعزام متمرکز دانشجویان با هماهنگی و محوریت بسیج دانشجویی هر دانشگاه تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست استانی ستاد اربعین دانشگاهیان با حضور دکتر فضل الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های خوزستان، عصر روز گذشته 8 مهرماه در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

در این نشست دکتر عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دستور کار این جلسه که در خصوص اردوی دانشجویی اربعین حسینی بود، به ارائه گزارش مختصری از این معاونت پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران از دو مدیریت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده که در حوزه مدیریت فرهنگی 13 کانون فرهنگی، هنری و دینی فعال هستند و در حوزه مدیریت اجتماعی نیز 7 کانون تشکیل شده است.

وی با نشریات دارای مجوز این معاونت را 90 نشریه عنوان کرد که تعداد 60 نشریه به صورت فعال و منظم مشغول به انتشار هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: 53 انجمن علمی دانشجویی در این معاونت وجود دارد و در واقع بیشتر کار صورت گرفته در این معاونت در قالب انجمن های علمی دانشجویی است. همچنین سه تشکل اسلامی شامل انجمن اسلامی دانشجویی، انجمن اسلامی مدرسین و بسیج دانشجویی، در این دانشگاه فعالیت دارند.

عبدالرحیم هوشمند با تاکید بر اینکه فعالیت های فرهنگی می بایست بر کارهای تبلیغی غلبه داشته باشد، اظهار کرد: بسترهای فرهنگی باید در دانشگاه‌ها فراهم شود تا دانشجویان به باور فرهنگی برسند و در نتیجه، فعالیت های فرهنگی در دانشگاه و جامعه تداوم و ماندگاری یابد. تفکر کلی ما اینست که فعالیت های فرهنگی در دانشگاه باید دانشجومحور و مطابق با نیاز و تقاضای دانشجویان و البته در چهارچوب قانون باشد.

در ادامه این نشست، دکتر فضل الله ایرجی‌کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: این روزها یادآور رشادت‌های شیرمردانی است که طی هشت سال جنگ تحمیلی با محوریت و مرکزیت خوزستان، ایستادگی و پایمردی کردند.

وی افزود: ایستادگی مردم ایران در دوران جنگ به دفاع مقدس نام گرفته و این افتخار بزرگی است؛ چراکه در هیچ کشوری از جنگ به این شکل تعبیر نمی شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: همه شهدا و رزمندگان ما با تأسی از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان، آن رشادت ها را از خود نشان دادند و در هشت سال دفاع مقدس نیز در واقع حوادث عظیم کربلا، به نوعی در کربلای ایران یعنی خوزستان تکرار شد.

ایرجی کجوری با اشاره به اینکه دانشجویان در بسیاری از فعالیت های انقلابی و دینی، پیشتاز هستند، عنوان کرد: همان گونه که دانشجویان در برنامه های بزرگی همچون اردوی راهیان نور و جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویی مشارکت گسترده و فعال دارند، در بحث تعظیم اربعین حسینی و حضور در راهپیمایی بزرگ روز اربعین نیز قطعاً پیشتاز خواهند بود، اما مانند تمام فعالیت های مردمی، موضوع اردوی دانشجویی اربعین نیز نیازمند ساماندهی و منسجم‌سازی است.

وی افزود: در همین راستا، از امسال ستاد دانشگاهی اربعین حسینی شکل گرفته که در این ستاد، تمامی دستگاه های مرتبط با وزارت علوم عضویت دارند تا به صورت منسجم و یکپارچه موضوع اعزام دانشجویان به عراق در اربعین حسینی، دنبال شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص دلایل شکل گیری این ستاد گفت: یکی از مهمترین علت های تشکیل ستاد دانشگاهی اربعین این بود که هرساله تعداد قابل توجهی از زائران اربعین را دانشجویان تشکیل می دهند و با توجه به آمار حدود 100 هزار دانشجو در اربعین هر سال راهی عراق می شوند.

وی به مهمترین وظایف این ستاد اشاره کرد و گفت: وحدت رویه در اعزام اربعین، تمرکز در اعزام دانشجویی به کربلا، اقدام به موقع در زمان بحران احتمالی، تقسیم کار در اعزام دانشجویان و هماهنگی و انسجام درونی نیروهای خدمات رسان، از جمله مهمترین کارکردهای ستاد دانشگاهی اربعین است.

وی افزود: اخیراً نشستی با همین دستور کار در دانشگاه ایلام برگزار کردیم و هماهنگی های لازم در خصوص ارزیابی مسیر برای اسکان و پذیرایی زائرانی که از مرز مهران عبور داده می شوند، انجام شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: تاکید ما بر تشکیل ستاد اربعین در تمام دانشگاه های کشور است تا دانشجویان به صورت متمرکز و با هماهنگی و محوریت بسیج دانشجویی هر دانشگاه، راهی عراق شوند.

دکتر ایرجی با تاکید بر رعایت قوانین کشور میزبان و دقت به هشدارهایی که پیش از اعزام به دانشجویان داده خواهد شد، افزود: هدف از راه اندازی ستاد دانشگاهی اربعین، صرفاً زیارت و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی است.

وی پیش بینی کرد که بیشترین میزان اعزامی از مرزهای شلمچه و چزابه صورت گیرد و به دانشگاه ها توصیه کرد که ترجیحاً از طریق راه آهن، سفر به عراق انجام شود.

در ادامه این نشست، سید روح الله فضلی دبیر قرارگاه دانشجویی اربعین و نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور، در سخنانی اظهار کرد: مقرر شده تمامی کارهای مربوط به اردوی دانشجویی اربعین چه در عراق و چه در ایران، با مدیریت و نظارت سازمان بسیج دانشجویی انجام شود.

وی گفت: چهار مرز خروجی برای عراق وجود دارد که دو مرز پرتردد آن یعنی شلمچه و چزابه در خوزستان واقع شده است؛ لذا پیشنهاد شده که 70 درصد دانشجویان را از این دو مرز در خوزستان عبور دهیم؛ زیرا خروج از سایر مرزها مشکلاتی را در پی دارد.

دبیر قرارگاه دانشجویی اربعین در ادامه به بیان پیشنهاداتی در خصوص اردوی دانشجویی اربعین پرداخت و گفت: پیشنهاد می شود ستاد راهنما برای استقبال و راهنمایی زائران تشکیل شود. همچنین در بحث حمل و نقل مرزی، برای زائران در عراق هر ساله اتوبوس هایی جهت تردد، تدارک دیده می شود که این هماهنگی و تدارک باید در داخل ایران هم انجام شود.

فضلی افزود: به منظور ساماندهی اتوبوس ها در بازگشت از عراق، ضرورت دارد که یک پارکینگ مرزی ایجاد شود تا در بازگشت از سفر با کمبود وسیله نقلیه مواجه نشویم.

وی استفاده از دانشجویان مسلط به زبان های عربی، انگلیسی و اردو جهت برقراری ارتباط در کشور میزبان را، یک پیشنهاد راهبردی و لازم دانست.

نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به برنامه برپایی موکب در دانشگاه های سراسر کشور اظهار داشت: در دهه اول محرم بنا داریم که در کلیه دانشگاه های کشور نمونه ای از موکب های عراقی به نمایش درآید تا آمادگی بیشتری برای برپایی موکب در اردوی اربعین حاصل شود.

فضلی با تاکید بر اینکه کارها به صورت یکپارچه و در قالب «ستاد اربعین دانشگاهیان کشور» انجام شود، تصریح کرد: در کشور عراق کلیه فعالیت ها با عنوان «شباب رضوی» انجام می شود و این نام در عراق به ثبت رسیده است. همچنین دو موکب از سوی دانشجویان ایران به نام های «شباب رضوی» و «شباب المقاومه» در طول مسیر راهپیمایی برپا خواهد شد تا به زائران دانشجو خدمات‌رسانی کنند.

وی در خصوص مجوز خروج دانشجویان از مرز نیز گفت: مقرر شده تا با هماهنگی سازمان نظام وظیفه و وزارت کشور، خروج از مرز برای دانشجویان بدون پرداخت وثیقه انجام گیرد.

نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور با اعلام اینکه پیش بینی شده روزانه 10 هزار نفر دانشجو در کربلا و 5 هزار نفر در نجف داشته باشیم، بیان داشت: برای ثبت نام دانشجویان متقاضی اردوی اربعین، سامانه ای به نام «سقا» طراحی شده که به زودی به بهره برداری می رسد و نحوه استفاده از این سامانه به این صورت است که ابتدا ثبت نام اولیه از دانشجویان در دانشگاه ها انجام می شود و سپس توسط مدیران کاروان ها، اسامی دانشجویان در سامانه به ثبت می رسد.

در ادامه این جلسه، شهریاری نماینده بسیج دانشجویی استان خوزستان نیز اظهار کرد: سال گذشته بحث ساماندهی زائران دانشجو و خدمات‌رسانی به آنان از جمله پخت و توزیع حدود 2 هزار پرس غذا به صورت روزانه انجام شد که امسال قصد داریم با انسجام بیشتری آن را دنبال کنیم.

وی افزود: در راستای برگزاری هرچه بهتر اردوی دانشجویی اربعین، کمیته پذیرایی و بهداشت و درمان تشکیل می شود. همچنین به منظور بالا بردن امنیت این سفرها، برگزاری همایش توجیهی پیش از اعزام دانشجویان به عراق، ضرورت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان نیز در این نشست با بیان اینکه از ظرفیت اربعین می توان برای یک حرکت هدایتگر استفاده کرد، اظهار کرد: اردوی اربعین نه تنها در جهان اسلام، بلکه برای تمام ادیان مایه اعجاز شده است.

وی بر توجه بیش از پیش زائران به مسأله اقامه نماز اول وقت، تاکید و خاطر نشان کرد: همان گونه که برنامه اعتکاف دانشجویی و اعزام کاروان راهیان نور به همت دانشگاه ها احیا شد، فریضه ادای نماز اول وقت نیز می تواند توسط دانشگاه ها نهادینه و احیا شود و می بایست برای این موضوع اهتمام بیشتری صورت گیرد.

دکتر فرهاد حمره لویی مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با اعلام آمادگی کامل این دانشگاه در روزهای اعزام دانشجویان به عراق، اظهار داشت: جهت امدادرسانی در حوادث احتمالی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور هماهنگی کامل را با اورژانس انجام داده و اکنون بستر لازم برای اعزام دانشجویان آماده است.

captcha