نزدیک بودن زمان شکوفایی ترتیل در ایران/ معنوی‌تر بودن از تحقیق
کد خبر: 3597124
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
دغاغله بیان کرد:

نزدیک بودن زمان شکوفایی ترتیل در ایران/ معنوی‌تر بودن از تحقیق

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از اساتید قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه مسیری که برای شکوفا کردن ترتیل در پیش گرفته شده است مسیر درستی است، گفت: اگر این حمایت‌ها ادامه داشته باشد، شکوفا شدن این هنر در ایران نزدیک است.

مهدی دغاغله،‌ از پیشکسوتان قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد وضعیت قرائت ترتیل در کشور و وضعیت آن در آینده، ‌گفت: همانطور که در بخش تلاوت تحقیق خداوند به ما توفیق داد و در مدت کوتاهی به این حد از جهش رسیده‌ایم، در بحث ترتیل نیز این امکان وجود دارد که در زمان کوتاهی به جهش مورد نظر برسیم.
وی با اشاره به اینکه حدود سه یا چهار دهه فعالیت در عرصه تلاوت تحقیق به نسبت هفتصد یا هشتصد سالی که در مصر سابقه برای تلاوت وجود دارد،‌ بسیار کم است، افزود: در این بحث کشور ما نوپاست یعنی این شکل برخورد کردن با تلاوت قرآن به صورت تخصصی و برگزاری مسابقات و فعالیت‌های گسترده قرآنی و تخصیص بودجه و نشر فرهنگ قرآنی،‌ بعد از انقلاب کم کم شروع شد.
این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: با توجه به این سابقه کوتاه،‌ زمانی که در عرصه بین‌المللی در تلاوت تحقیق مطرح و صاحب نام است، در بحث ترتیل می‌تواند به این حد از تأثیرگذاری برسد.
دغاغله همچنین تصریح کرد: عمر ترتیل نسبت به تحقیق در کشور ما کمتر است و تقریباً دو یا سه دهه عقب‌تر است و ترتیل در کشور از تحقیق نوپاتر است و همین مسیر را به سرعت طی می‌کند و در آینده نه چندان دور بهترین مرتلان جهان اسلام ایرانی‌ها خواهند بود.
وی همچنین در مورد اقبال مردم نسبت به ترتیل در کشور،‌ گفت: اقبال کاملاً مشخص است خصوصاً اینکه فصل ترتیل خواندن ماه مبارک رمضان است این اقبال بسیار گسترده است. هرچند می‌تواند در ماه‌های دیگر نیز ترتیل خواند اما این به صورت یک عرف درآمده است.
این خادم قرآنی با تأکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان که ربیع‌القرآن نیز هست، شاهد اقبال میلیونی مردم نسبت به برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم هستیم،‌ گفت: شاید این اقبال بیشتر از تحقیق نیز باشد چرا که بار تعبدی و اجر و ثواب بر تلاوت ترتیل بیشتر مترتب هست، ‌به این دلیل کمیت واژه‌هایی که تلاوت می‌شود بیشتر است.
دغاغله در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا با اشاره به اینکه مانورهای موسیقایی و لحنی در ترتیل کمتر است و به معنویت کار بیشتر توجه می‌شود، گفت: به اعتقاد من اگر مسیر و راه به همین نحو ادامه داشته باشد، تا چند سال آینده می توانیم شاهد شکوفا شدن ترتیل در کشور مانند تحقیق باشیم. شک نکنید اگر حمایت‌ها و فعالیت‌ها کم‌رنگ نشود و اهتمام‌ها بیشتر هم شود، تجربه نشان داده است که قطعاً به موفقیت خواهیم رسید و ان‌شاءالله که پیشتازان مرتل دنیا ایرانی‌ها خواهند بود.
این قاری بین‌المللی کشورمان اذعان کرد: مسیر درست و طبیعی در حال طی شدن است و غیر از این مسیر دیگری ندارد،‌ الان نشست‌هایی که برگزار می شود برای همین است که مسیر بر روال خود سپری شود. این برای تحلیل روند فعالیت در عرصه ترتیل است. در واقع نشست‌ها و جلساتی با موضوع تلاوت تریل برای شناسایی نقص‌ها و ضعف‌ها و اثرات آن است که شاهد این هستیم که نتایج خوبی هم در حال به دست آمدن است.
captcha