پاسخ مهدی دغاغله به انتقادات ترتیل‌خوانی ماه رمضان در خوزستان
کد خبر: 3614003
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

پاسخ مهدی دغاغله به انتقادات ترتیل‌خوانی ماه رمضان در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور و استان خوزستان به برخی انتقادات درباره مراسم ترتیل‌خوانی ماه رمضان در استان خوزستان پاسخ داد.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به اجرای طرح 30 جزء 30 شهرستان در ماه رمضان اظهار کرد: این طرح منحصر به استان خوزستان است و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که تاکنون چنین کاری را انجام داده است.

انتظار ما پاداش معنوی است

وی درباره اجرای این طرح قرآنی در ماه مبارک رمضان توضیح داد: در ابتدا می‌خواستیم از شورای عالی قرآن کریم عذرخواهی کرده و جزءخوانی را به صورت زنده از سیمای خوزستان پخش نکنیم اما چون به خاطر تقدیرنامه‌های آن چنانی از نهادهای مختلف کار نمی‌کنیم و انتظار ما اجر و پاداش معنوی است این روند را ادامه دادیم. البته برای متولیان امر فرقی نمی‌کند که در اجرای این برنامه زحمت کشیده شود یا نه در هر صورت ما در آخر فهرست هستیم.

دغاغله گفت: درباره ترتیل‌خوانی در کل کشور این نکته بسیار مهم است که استان خوزستان برای اولین بار در راستای ترتیل‌خوانی ماه رمضان قدم برداشت؛ زمانی که در سال 86 مشهد و قم این طرح را اجرا کردند، جزء‌خوانی به سبک امروزی در سال 75 در مسجد نور در اهواز برگزار شد که یکی از قاریان آن خودم بودم و صدا و سیما به صورت گزارش آن را پخش می‌کرد و تاکنون این سنت ادامه پیدا کرد. قاریان استان‌های دیگر می‌دیدند که ما هر شب این کار را انجام می‌دهیم.

حسن برگزاری ترتیل‌خوانی در ماه رمضان

دغاغله در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به اجرای طرح 30 جزء 30 شهر گفت: متمرکز برگزارشدن ترتیل‌خوانی در ماه رمضان چند حسن دارد که قاریان کمتر خسته می‌شوند و اینکه کیفیت تصویری و صوتی ثابت خواهیم داشت؛ چون در امتیازبندی نهایی از سوی شورای عالی قرآن تنوع شهرها امتیازی ندارد. این کار برای صداوسیما هم راحت‌تر است. اما آنچه که مدنظر است و شخصاً برکات و اثرات آن را دیده‌ام پخش زنده جزء قرآن در یک شهرستان محروم وکم‌برخوردار است که اثرات خوبی دارد. ما می‌بینیم قاریان وقتی به شهرهای دورافتاده پا می‌گذارند آن شهر قرآن‌خیز می‌شود و این اتفاق با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

حضور قاریان معروف خیزش قرآنی در شهرهای محروم را به همراه دارد

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: وقتی که صدا و سیمای مرکز خوزستان و قاریان معروف در شهرهای محروم حضور می‌یابند حرکتی قرآنی در سراسر استان رخ می‌دهد و البته این کار هم برای پاسخ به آنهایی است که انتقاد می‌کنند همه امکانات برای اهواز است. صدا و سیمای مرکز خوزستان کاری را انتخاب کرده است که توقعات شهرها بالا رفته است و از ما می‌خواهند که از قاریان بومی شهرها استفاده شود اما آنها باید بدانند که این قاریان مصوب شورای عالی قرآن کریم هستند. پخش مستقیم تلویزیونی انرژی زیادی را می‌برد و باید قدردان این حرکت بود و ما هم تنها برای رضایت خداوند این کار را انجام می‌دهیم.

«طریق» یکسان قاریان در ترتیل‌خوانی

وی گفت: هر آنچه را که به عنوان انتقاد از لحاظ تخصصی وارد می‌شود به من وارد است اما شخصیت من حقوقی نیست حقیقی است و اگر بخواهم کاری را انجام دهم شخصی است. دفاع من از خودم این است که تنها هستم.

آنچه که بسیاری از قاریان نمی‌دانند

این مدرس قرآن کریم درباره دیگر موارد ترتیل‌خوانی اجزاء قرآن کریم عنوان کرد: در این برنامه قاریان از لحاظ انتخاب «طریق» باید یکسان باشند؛ همه قاریان به روش «حفص از عاصم» می‌خوانند اما خواندن حفص از عاصم طریق‌های مختلف دارد؛ یک طریق آن کشیدن و نکشیدن مد منفصل است که هر دو جایز است. در کشیدن مد منفصل یکسری قواعد است که وقتی مد منفصل کشیده نمی‌شود آن قواعد وجود ندارد؛ وقتی مد منفصل خوانده می‌شود 4 سکت معروف باید خوانده شود. اینها را خیلی از قاریان نمی‌دانند وقتی کنار هم می‌نشینند قاریان باید به یک شیوه بخوانند. البته همه این موارد را ما در جلسات قرآنی می‌گوییم.

وی ادامه داد: یک مورد دیگر آن است که از لحاظ صوت و لحن خیلی از قاریان اصول ترتیل خواندن را رعایت نمی‌کنند. چون تفاوت ترتیل‌خواندن با تحقیق‌خواندن در سرعت و کندی نیست. قرائت ترتیل بسیاری از قاریان ما همان تحقیق است که تند شده، این شیوه غلط است. در قرائت عبدالباسط مشاهده می‌شود که ترتیل و تحقق او فرق می‌کند چون مقید به رعایت اصول است.

ترتیل جای خود را در کشورمان باز می‌کند/ البته هنوز جا داریم

دغاغله درباره شکوفایی ترتیل در ایران گفت: در سال 75 که شروع به ترتیل‌خوانی کردیم بسیاری از قاریان مطرح ایران ترتیل‌خوانی برایشان مشکل بود چون سرعت خواندن باعث می‌شد ایرادات خود را نتوانند برطرف کنند و به همین دلیل الان قاری باید یک دوره مرتل کامل را داشته باشد و این یعنی شکوفایی. چون ما قبلا این اتفاق را فقط در مصر می‌دیدیم یعنی فقط مصریان بودند که تلاوت مرتل و مجود داشتند. الان هم قاریان کشور ما یک دوره مرتل ساخته‌اند و این یعنی ترتیل دارد جای خود را در کشورمان باز می‌کند البته هنوز جا داریم.

وی گفت: در خوزستان ترتیل خوانی باب شد و کم‌کم مردم آشنا شدند که اگر به این شیوه قرآن ختم شود ساده‌تر و جذاب‌تر است و کمتر خستگی را به همراه دارد. اگر تلاوت قرآن منظم به صورت جمعی باشد جذاب است.

دغاغله تصریح کرد: اگر بگویم استان خوزستان بهترین مرتلان کشور را دارد به حساب تعصب خوزستانی گذاشته می‌شود اما از نظر کیفیت و کمیت به ویژه کمیت در سطح خوبی قرار داریم. خوزستان به همان اندازه که در تواشیح پیشتاز است در ترتیل هم پیشتاز است. اگر بگویند در تحقیق خوزستان پیشتاز است می‌گویم خیر اما در ترتیل پیشتاز است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مساعد مویدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۵ - ۰۸:۵۸
0
0
باعرض سلام
بی زحمت چند سکانس از قرائت دکتر حاج مهدی دغاغله رو به اشتراک بگذارید.چون با شنیدن صدای آن قاری فرهیخته بیشتر به قرآن جذب می شم.
که این حرف خیلی ها رو تأیید می کنند.
متشکرم
captcha