10 نمره تجویدی که فدای اشتباه تایپی شد/ پاسخ مسئول فنی مسابقات
کد خبر: 3638697
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
ادعای یکی از دعاخوانان مسابقات سراسری قرآن؛

10 نمره تجویدی که فدای اشتباه تایپی شد/ پاسخ مسئول فنی مسابقات

گروه مسابقات: یکی از شرکت‌کنندگان رشته دعاخونی مدعی است که در کارنامه وی که رتبه آخر مسابقات را کسب کرده است، نزدیک به 10 نمره از نمرات کسب شده لحاظ نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به ارومیه، مسابقات رشته دعاخوانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دو روز قبل به کار خود پایان داد و نفرات برتر آن نیز تجلیل شدند.
اما این رقابت که در سالن شماره دو برگزار شد و در آن 32 شرکت‌کننده به رقابت با یکدیگر پرداختند، دارای یک حاشیه بوده است که دو روز بعد از پایان رقابت آن بخش، رسانه‌ای شده است.
حاشیه این رقابت نیز اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان به نمره بخش تجوید بوده است. نمره‌‌ای که بسیار پایین‌تر از حد معمول بوده و همین باعث شده است تا شرکت‌کننده مذکور که اتفاقاً از استان آذربایجان غربی در این رقابت حضور یافته است، در پایین‌ترین رتبه ممکن قرار بگیرد.
حافظ علیزاده، نماینده استان آذربایجان غربی در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در رقابت‌های رشته دعاخوانی ابتدا هیچ کارنامه‌ای به ما ندادند و بعد از پیگیری‌های فراوان اعلام کردند که کارنامه‌ها آماده نشده است.
وی افزود: در نهایت روز گذشته موفق شدم از طریق یکی از افراد کارنامه خودم را به صورت کاملاً غیر رسمی دریافت کنم، متوجه شدم رتبه آخر را کسب کرده‌ام، این در حالی است که در دو دوره گذشته در مسابقات حضور داشته و نمراتی به مراتب بالاتر کسب کرده و بین 10 نفر اول بوده‌ام.
علیزاده که از اعضای گروه تواشیح تسنیم آذربایجان غربی بوده و در این دوره از مسابقات رتبه پنجم را به همراه این گروه کسب کرده است، بیان کرد: در کارنامه متوجه شدم افرادی که با لحن فارسی اجرا داشتند 15 نمره تجوید را کسب کرده‌اند، اما من که با لحن عربی اجرا کردم نمره 5 را دریافت کرده‌ام. البته اعتقاد من بر این است که اشتباه تایپی در نمره من وجود داشته است و نمره من نیز 15 بوده که به اشتباه 5 درج شده است. امیدوارم اعتراضات من به جایی برسد هر چند بعید می‌دانم اینگونه شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای فردی که به صورت تخصصی فعالیت در زمینه قرائت قرآن انجام می‌دهد دریافت نمره پنج از تجوید به هیچ وجه قابل قبول نیست.
داوود تک فلاح، مسئول کمیته فنی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این ادعای مطرح شده گفت: این مطلب که وجود دارد در همه مسابقات به این نحو است، به عنوان مثال اگر من در مسابقات حضور یابم با تمام توان حضور می‌یابم و از نظر خودم بهترین اجرا را انجام می‌دهم و احساس خواهم کرد که هر آنچه یاد گرفته‌ام با بالاترین سطح ارائه می‌کنم در صورتی که اینگونه نیست.
وی افزود: اگر اعتراضی وجود داشته است اولاً به صورت مکتوب اعلام نشده و ثانیاً این اعتراض‌ شفاهی با سند و مدرک نیست، به عنوان مثال یک شرکت‌کننده معترض اعلام می‌کند که چون دیگران گفته‌اند از سایرین بهتر اجرا داشته است پس حتماً اینگونه است و باید نمره بیشتری دریافت کند.
تک‌فلاح اذعان کرد: اگر شخصی اعتراض داشته باشد، باید کاملاً فنی و مستند باشد در صورتی که گاهی اعتراضات در عین شفاهی بودن به هیچ وجه مستند نیست. بسیاری از شرکت‌کنندگان از مباحث تخصصی اطلاع ندارند؛ لذا این عدم اطلاع خود را به صورت اعتراض نشان می‌دهد.
مسئول کمیته فنی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان از صدای بسیار زیبایی برخوردار هستند، گفت: در برخی از موارد دیده شده است که حرف «ها» همچون «حا» تلفظ کرده‌اند، نمونه‌هایی در این دوره وجود داشته است که اینگونه اجرا داشته است.
وی همچنین عنوان کرد: در دعاخوانی اجبار نکرده بودیم که لهجه عربی حفظ شود اما تلفظ حروف را اجبار کرده بودیم.
تک‌فلاح همچنین در پاسخ به این سوال که این شرکت‌کننده اعتقاد داشته است که نمره وی در تجوید 15 بوده و اشتباه تایپی رخ داده است، گفت: من بر روی این موضوع بسیار حساس هستم و در اکثر اوقات تا ساعت چهار بامداد بیدار هستیم و به جمع‌بندی امتیازات می‌پردازیم. دوستان من در کمیته فنی چندین بار نمرات را جمع‌بندی می‌کنند. تاکنون جز یک مورد در رشته اذان، اشتباهی رخ نداده است، آن یک مورد هم تأثیری در رتبه شرکت‌کننده نداشته است.
captcha