از بی‌نظمی در برگزاری مسابقات تا ارتقای سطح تلاوت‌ها/ جلسات مستمر قرآن ویژه بانوان برگزار شود
کد خبر: 3731838
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
ایکنا خوزستان بررسی می‌کند؛

از بی‌نظمی در برگزاری مسابقات تا ارتقای سطح تلاوت‌ها/ جلسات مستمر قرآن ویژه بانوان برگزار شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان با همه نقاط قوت و کاستی خود به پایان رسید به همین منظور کیفیت و سطح اجرای شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با مهدی دغاغله و خیریه عچرش روسای هیئت داوران در دو بخش آقایان و بانوان بررسی شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم استان خوزستان با همه نقاط قوت و کاستی به پایان رسید. صرف نظر از مباحث اجرایی و کیفیت برگزاری مسابقات آنچه به نظر می‌رسید، کیفیت بالای شرکت کنندگان و رقابت نزدیک آنها بوده است.

این موضوع در گفت‌وگوی ایکنا با مهدی دغاغله و خیریه عچرش روسای هیئت داوران در دو بخش آقایان و بانوان بررسی شد.

مهدی دغاغله، رئیس هیئت داوران چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به سطح کیفی شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات اظهار کرد: هر چه که بر سال‌های برگزاری مسابقات افزوده می‌شود، شرایط آمادگی شرکت‌کنندگان بهتر و رقابت‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

سال به سال کیفیت تلاوت‌ها دقیق‌تر می شود/ خلأ جلسات مستمر قرآن ویژه بانوان

سال به سال کیفیت تلاوت‌ها دقیق‌تر می‌شود
وی ادامه داد: این موضوع نه تنها در استان خوزستان بلکه همه استان‌هایی که برای داوری به آنجا سفر می‌کنیم صادق است. امسال پنج، شش نفر با کیفیت خیلی خوب در مسابقات شرکت داشتند که نشان دهنده آن است که کیفیت سال به سال دقیق‌تر و سطح کیفی تلاوت‌ها بالاتر می‌رود.

برگزاری مسابقات در شأن و قد و قواره استان خوزستان نبود
دغاغله با اشاره به کیفیت برگزاری مسابقات گفت: آنچه که دیدیم در شأن و قد و قواره استان خوزستان نبود. ناهماهنگی‌ها بیداد می‌کرد و ضعف در همه ارکان اجرای مسابقه نمایان بود. بر این موضوع نه تنها من بلکه همه هیئت داوران و شرکت‌کنندگان اذعان دارند. برنامه‌ریزی‌ها دقیق نیست. نمی‌خواهم بگویم کسی مقصر است. اما سیستم برگزاری مسابقات منظم نبود. آنچه که از دوستان مجری می‌شنویم تقریباً می‌شود گفت که همه نواقص را به گردن امکانات و پشتوانه مالی می‌اندازند.

رئیس هیئت داوران چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان افزود: پشتوانه مالی و موضوعات اقتصادی نه تنها در خوزستان بلکه در سراسر کشور فراگیر است. کسی منکر آن نیست که تأخیر در پرداخت بودجه‌ها نواقصی را به دنبال دارد. اما آنچه که در مسابقات خوزستان دچار ضعف بود مدیریت کردن و پای کار بودن است.

وی بیان کرد: ناظر مسابقات شرایط اجرای مسابقات در خوزستان را به مرکز منعکس کرد که در پی آن تماس تلفنی آقای حسینی با مدیرکل خوزستان صورت گرفت.

لزوم تصحیح آیین‌نامه رشته دعاخوانی
دغاغله به سطح شرکت‌کنندگان خوزستانی در اذان و دعاخوانی اشاره کرد و گفت: استعدادها و شرایط ما در رشته اذان خوب است اما در دعاخوانی به دلیل آنکه آیین‌نامه دارای مطالبی نامفهوم و غیرشفاف است، دچار ضعف هستیم. شیوه دعاخوانی در ایران و تأثیرگذاری آن به گونه‌ای است که با لهجه فارسی عجین شده، همچون دعای سحر. بنابراین کسانی که می‌آیند دعا می‌خوانند یا قاری هستند که به تجوید و فصاحت پایبندند‌، یا دعاخوانند که با لهجه فارسی اجرا می‌کنند. بنابراین اگر قاریان رشته دعاخوانی را داوری کنند نتیجه با داوری دعاخوانان متفاوت خواهد بود.

رئیس هیئت داوران چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان گفت: ترویج متن‌های ارزشمند ادعیه بسیار مطلوب است اما باید آیین‌نامه و شرایط اجرای آن به صورت دقیق مشخص شود. داوران باید اهل فن باشند تا بتوانند در امتیازدهی صحیح عمل کنند. آیین‌نامه دعاخوانی همان آیین‌نامه قرائت است که فقط واژه قرائت را برداشته و دعاخوانی را به جای آن گذاشته‌اند. نباید این گونه باشد چرا که این دو مقوله با یکدیگر متفاوتند.

همچنین خیریه عچرش، مسئول هیئت داوران مسابقات قرآن اوقاف خوزستان در بخش بانوان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن  اوقاف استان در بخش بانوان گفت: شرکت‌کنندگان ما در بخش بانوان از افرادی بودند که در مسابقات کشوری نیز شاهد حضور آنها هستیم و این نشان دهنده این است که بانوان ما از جهت قرائت و حفظ قوی بوده و از سطح بالایی برخوردارند. در مسابقات رقابت شدید و اختلاف امتیازها بسیار کم بود.

سال به سال کیفیت تلاوت‌ها دقیق‌تر می شود/ خلأ جلسات مستمر قرآن ویژه بانوان

وی با اشاره به استقبال متسابقان افزود: تعداد شرکت‌کنندگان هم کم نبود و داوران بدون استراحت طی دو روز به داوری مسابقات پرداختند.

عچرش با اشاره به امکانات این دوره از مسابقات گفت: با وجود هوای بسیار گرم اهواز امکانات ما نسبت به جاهای دیگر یک مقدار کمتر بود؛ اما مسئولان مسابقات تمام توان خود را گذاشته بودند. در رویدادهای استانی اگر مسئولان استانی دست به دست هم دهند نتیجه بهتری به دست می‌آید.

هیئت داوران، مسئولان مسابقات و متسابقان تعامل خوبی با هم داشتند
این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه این دوره از مسابقات استان از نظم خوبی برخوردار بود، اظهار کرد: متسابقان با وجود آنکه از شهرستان‌های مختلف در این رقابت حضور پیدا کرده بودند، حوصله به خرج دادند و هیئت داوران، مسئولان و متسابقان تعامل خوبی با هم داشتند.

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه ظرفیت قرآنی ما در دو قسمت آقایان و بانوان بسیار بالاست، گفت: ما در دو بخش قاری و ابتهال خوان بین‌المللی داریم و این نشان دهنده ظرفیت استان است؛ علی‌رغم اینکه استان‌های دیگر از نظر امکانات و برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی از ما بالاتر هستند.

ما از جهت دوره‌های تخصصی خیلی مشکل داریم
عچرش با تصریح به اینکه ما از جهت دوره‌های تخصصی خیلی مشکل داریم، افزود: در بخش آقایان می‌بینیم کلاس‌های مستمر در زمینه وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... سالهاست که در مساجد و حسینیه‌ها تشکیل می‌شود؛ ولی خانم‌ها از چنین امکانی برخوردار نیستند؛ مگر اینکه مؤسسه‌ای بخواهد برای مدتی دوره تخصصی برگزار کند. در حال حاضر بچه‌ها با استفاده از فضای مجازی نسبت به رفع اشکال خود و یادگیری نکات جدید از اساتید اقدام می‌کنند.

وی تأکید کرد: باید جلسه منسجمی برای بانوان در مکانی معین در اهواز باشد که بتواند دوره مستمر برای بانوان برگزار کند. این موضوع خیلی در تربیت قاری، مدرس و داور تأثیر دارد. بعضی استان‌های دیگر چنین امکانی دارند اما با وجود اینکه خوزستان اساتید قدری دارد، چنین دوره‌هایی برگزار نمی‌شود.

این داور مسابقات قرآن پیشنهاد داد: لازم است چند مؤسسه قرآنی در اهواز به صورت مشترک یک کلاس مستمر هفتگی یا ماهانه به صورت رایگان برای خانم‌ها برگزار کنند. این مستلزم آن است که چندین نفر با هم  همت کنند، چرا که یک دست صدا ندارد.

این مدرس قرآن در پایان گفت: به مسئولان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و اهواز خداقوت می‌گویم که در مسابقات دو روز گذشته شرایط مناسبی را برای داوران فراهم کردند.

انتهای پیام

captcha