بازار کم‌رونق تازه‌های نشر در نیمه دوم بهمن
کد خبر: 3792576
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

بازار کم‌رونق تازه‌های نشر در نیمه دوم بهمن

گروه ادب ــ بازار نشر در نیمه دوم بهمن به دلیل گرانی کاغذ تازه‌های کمتری را به خود دید.

بازار کم‌رمق تازه‌های نشر در نیمه دوم بهمنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛  بازار نشر کشورمان روزهای سختی را سپری می‌کند. گرانی کاغذ با افزایش ارز، روند صعودی خود را باز هم ادامه داد. در این گزارش نگاهی به تازه‌های نشر نیمه دوم بهمن داریم. آثار بسیار اندکی را شاهدیم و ناشران بیشتر به تجدید چاپ آثاری که از فروش آن‌ها اطمینان نسبی دارند روی آورده‌اند.

آمار کتاب‌های ثبت شده خانه کتاب نشان می‌دهد که طی این مدت ۹۰ عنوان کتاب تجدید چاپی و ۳۷ عنوان کتاب چاپ اول منتشر شده است. از مجموع ۱۲۷ اثر ثبت شده، ۱۰۴ اثر تألیفی و ۲۳ اثر ترجمه‌ای و از این تعداد فقط ۷ کتاب مربوط به حوزه کودک و نوجوان است.

گزیده‌ای از عناوین کتاب‌های مهم چاپ اول در ادامه می‌آید.

پژوهش فقهی رابطه موسیقی و مداحی

این کتاب در باب موسیقی و مدیحه است که بهزاد حسنی‌اهری آن را تحقیق و بررسی کرده و به نگارش درآورده است. ناشر این اثر «آیین دادرسی» است. در این اثر که در پنج فصل نوشته شده، نویسنده به بررسی و کنکاش رابطه مداحی و موسیقی و به مقایسه این دو پرداخته است. بررسی این موضوع اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار داده و روزنه‌های جدیدی در این عرصه برای محققان بعدی گشوده است. نویسنده، موسیقی در قالب مداحی را از نظر قرآن، احادیث و نظرات فقها را بررسی کرده تا بتواند موسیقی مجاز و غیرمجاز را از همدیگر تشخیص دهد و از حیث غنا بودن و نبودن نیز آن‌ها را مورد دقت و بررسی قرار داده است.

جایگاه صحابه در شناخت آموزه‌های دینی

این کتاب نوشته فرج تلاشان و محمد شفیعی است که به همت انتشارات نادریان در ۱۰۰ صفحه منتشر شده است. این اثر پژوهشی در پی آن است که با تکیه بر آیات و روایات با روش توصیفی – تحلیلی بر پایه اطلاعات کتابخانه‌ای و اسنادی به نقد و بررسی جایگاه صحابه در شناخت آموزه‌های دینی بپردازد، تا با دستیابی به فهم درست این مسئله نظر قابل قبولی را در مورد صحابه پیامبر(ص) ارائه کند. برای دستیابی به چنین هدفی، این اثر در چهار فصل مفهوم‌شناسی، جایگاه صحابه در قرآن و روایات، بررسی حجیت قول صحابه و بررسی مستندات قرآنی عدالت یا عدم عدالت همه صحابه تدوین شده است.

جلوه‌های خطابه در قرآن کریم: کاوشی در نظریه گفتاری بودن زبان قرآن مجید

این کتاب نوشته عبدالرضا پورمطلوب بوده و انتشارات پیشگامان فرهنگ آن را در ۱۷۸ صفحه چاپ کرده است. این اثر براساس فرضیه گفتاری بودن زبان قرآن انجام شده و در آن جلوه‌های خطابه در قرآن بررسی می‌شود. از این رو نویسنده تلاش کرده با مراجعه به کتاب‌هایی در زمینه خطابه، منطق، بلاغت و بررسی آیات قرآن کریم، شواهد گفتاری بودن زبان قرآن را مطالعه کند.

روز تلخ، شب شیرین

این کتاب هشت قصه از زندگی امام علی(ع) را شامل می‌شود که نوشته مسلم ناصری است و به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی آن را در ۷۲ صفحه به بازار عرضه کرده است. «قموص»، «هدیه روشنایی»، «کوچکترین جانشین»، «اسب پرنده من»، «چهل خنجر و ماه کامل»، «روز تلخ و شب شیرین»، «جنگاور دلاور» و «شب بی‌پایان» عناوین این قصه‌ها را شامل می‌شود.

فلسفه و آداب زیارت اربعین به انضمام پرسمان حسینی

کتاب «فلسفه و آداب زیارت اربعین» نوشته علی‌رضا بهمانی است که انتشارات تمدن نوین اسلامی آن را در ۲۳۶ صفحه چاپ و منتشر کرده است. این اثر با این انگیزه نوشته شده است که زائر سفر اربعین بداند برای چه باید به زیارت برود. برای رسیدن به این هدف چه چیز‌هایی را باید بداند و چه کار‌هایی را باید انجام دهد. این مجموعه گردآوری فیش‌هایی است که نویسنده در سفر گذشته خود به دوستان همراه خود ارائه کرده بود.

گل سرخ آزادی: هشت قصه از زندگی امام حسین(ع)

کتاب «گل سرخ آزادی» نوشته مسلم ناصری است که با تصویرگری اسماعیل چشرخ و به همت انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است. این کتاب از سری کتاب‌های پروانه است که برای مخاطبان نوجوان منتشر می‌شود. مهمان کوچک دوست داشتنی، دلاور جوان، هدیه‌ای از خزانه‌دار بهشت، پسر چشم کبود، گل سرخ آزادی، سپاه تشنه، تکه نان شادی بخش و آخرین باور عناوین این قصه‌ها را شامل می‌شود.

گلبانگ سربلندی: نقدی بر کژخوانی‌های شجاع‌الدین شفا از کلام الهی در تولدی دیگر

این کتاب نوشته سیدعلیرضا صدرحسینی است و انتشارات پیشگامان فرهنگ آن را در ۲۱۵ صفحه منتشر کرده است. بیشتر این کتاب صرف اثبات این ادعا شده که کتاب‌های مقدس الهی حاوی اعتقادات، گزارش‌ها و دستوراتی خرافی و غیرانسانی‌اند. آیات فراوانی از قرآن کریم درباره موضوعاتی همچون اوصاف خدای قرآن، رابطه انسان و خداوند و نقش خداوند در زندگی انسان، تاریخ زندگی پیامبران الهی و شخصیت آن‌ها، داستان آفرینش آدم و جهان طبیعت و بسیاری از احکام قرآن به ویژه آیات جنگ و جهاد با کافران و احکام مربوط به زنان مورد نقد نویسنده قرار گرفته است.

مازنیان شهید زینب

کتاب «مازنیان شهید زینب» نوشته یدالله مقدسی و کمیل رضازاده است که به همت «سرای کتاب» در ۳۴۹ صفحه روانه بازار نشر شده است. این اثر با مرور زندگی مردانی نوشته شده که در دفاع از حرم و حریم اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زینب(س) عزیزترین سرمایه را در طبق اخلاص نهادند و در این راه نامی شدند. در این کتاب به سه نکته اشاره می‌شود، نفوذ اسلام در مازندران، از موضوعاتی است که درباره آن گزارش‌های تاریخی متفاوتی در دست است و سال‌های ۲۳ قمری، ۲۹ یا ۳۰ قمری، دهه شصت قمری، سال‌های پایانی سده نخست قمری را ذکر کرده‌اند. دوم مازنیان شهید زینب است که در ردیف مدافعان حرم اهل بیت(ع) جای گرفتند و سوم دفاع این مدافعان است که هر چند در غیر ایران بوده، اما دفاع آن‌ها، دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران بوده است که بر پایه آیه شریفه ۷۵ سوره نسا، نجات مستضعفین، در ردیف اهدافش قرار دارد و وصیت‌نامه‌های این شهیدان نیز گواه این سخن است.

نقش نماز در سبک زندگی اسلامی از دیدگاه آیات و روایات

کتاب «نقش نماز در سبک زندگی اسلامی از دیدگاه آیات و روایات» نوشته سمیره یاری است که انتشارات برگ آذین آن را در ۱۱۶ صفحه منتشر کرده است. این کتاب در سه فصل با عناوین مفهوم‌شناسی دو واژه نماز و سبک زندگی اسلامی، نقش نماز در بعد فردی زندگی اسلامی انسان و نقش نماز در بعد اجتماعی زندگی اسلامی انسان تدوین شده است.

وزن ژئوپلیتیکی اماکن متبرکه شیعی

این کتاب درباره زیارتگاه‌های اسلامی بوده و سجاد کمری آن را تحقیق و پژوهش کرده و انتشارات «سنجش و دانش» آن را در ۲۲۶ صفحه منتشر کرده است. در مجموعه یادشده، متغیر‌های اصلی شامل چهار عامل ثابت ژئوپلیتیکی موقعیت جغرافیایی، شکل، توپوگرافی، وسعت و چهار عامل متغیر ژئوپلیتیکی شامل جمعیت، سیر تحولات تاریخی، ساختار‌های سیاسی – امنیتی، زیرساخت‌های ارتباط مجازی و متغیر‌های وابسته شامل ژئوپلیتیک شیعه و عتبات متبرکه شیعی است. در این مجموعه نویسنده سعی کرده با تجلیلی ساختاری رفتار به لحاظ متدولوژی مؤلفه‌های کیفی یادشده را کمی کرده و ضمن تعیین وژن ژئوپلیتیکی هفت شعر مذهبی شیعی، از لحاظ اهمیت آن‌ها را در سه گروه اصلی تقسیم کند.

فرهنگنامه اسلام

کتاب «فرهنگنامه اسلام» اثر امری وان دونزل با ترجمه پیمان متین به همت نشر فرهامه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب اثری مهم در مطالعات اسلامی است که رویکردی علمی و مثبت نسبت به مذهب تشیع دارد. دایرة‏المعارف اسلام یا The Encyclopaedia of Islam از معتبرترین منابع مستند در جهان است که از سال ۱۹۱۵ تا امروز ویراست‌‏های متفاوت از آن به زبان‏‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی چاپ و منتشر شده است و همواره مورد استفاده محققان حوزه‏‌های مختلف تاریخی، دینی و فرهنگی جهان اسلام بوده است. این اثر دانشنامه‌‏ای است مفصل که در حوزه اسلام و فرهنگ اسلامی و تمدن مسلمانان تدوین شده و در لیدن هلند به چاپ رسیده است.

ویرایش نخست این اثر که دارای ۹۰۰۰ مقاله بود که طی سال‏‌های ۱۹۱۳-۱۹۳۶ همزمان به سه زبان انگلیسی، فرانسوی، و آلمانی منتشر شد. همه نویسندگان این مقاله‌‏ها شرق‌‏شناسان اروپایی و غیرمسلمان بودند. خلاصه‏‌ای از آن ویرایش با عنوان خلاصه دایرة‏المعارف اسلام در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. از آنجا که برخی مقاله‏‌های ویرایش نخست بسیار مستحکم و پربار بودند و در تألیف آن‌ها از منابع دست اول فراوانی استفاده شده بود، همچنان از اعتبار برخوردارند و با آنکه ویرایش دوم این اثر سترگ نیز بعد‌ها منتشر شد، اما همچنان ترجیح محققان رجوع به آن مقالات ویرایش نخست است.

ویرایش دوم دایرة‏المعارف اسلام فقط به زبان‏‌های انگلیسی و فرانسوی بود و تدوین آن بیش از ۴۰ سال (از ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۲) به درازا کشید. نویسندگان مقاله‏‌های ویرایش دوم این اثر ترکیبی بودند از شرق‏‌شناسان اروپایی و آمریکایی، ایرانی، عرب، ترک، هندی، و پاکستانی. فرهنگ اسلام، ترجمه تلخیصی و فشرده دایرة‏المعارف اسلام است که به صورت یک کتاب مستند برای محققان حوزه اسلام‌‏شناسی با عنوان Islamic Desk Reference از سوی مؤسسه بریل در سال ۱۹۹۴ منتشر شده و ترجمه فارسی این کتاب ۸ سال طول کشیده و با پژوهش همراه بوده است.

انرژی و عدالت

کتاب «انرژی و عدالت» نوشته ایوان ایلیچ به‌ تازگی با ترجمه محمدعلی موحد به همت نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۱۹۷۴ در انگلستان چاپ شده است. این کتاب، یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که این ناشر چاپ می‌کند.

اصل این کتاب یا به تعبیر مترجمش رساله، برای اولین‌بار به صورت مقالاتی در سال ۱۹۷۳ در روزنامه لوموند پاریس چاپ شد. مقالات مذکور مبنای متنی شدند که به انگلیسی فراهم شد. این متن سپس به آلمانی با بسط و گسترش بیشتر چاپ شد. پس از آلمانی هم به زبان فرانسوی ترجمه و چاپ شد. موحد می‌گوید ایوان ایلیچ در سفری که به ایران داشت، اعتبار متن آلمانی را تأیید کرد و مترجم فارسی اثر هم متن انگلیسی و فرانسوی اثر را پیش چشم داشته است.

عناوین بخش‌های مختلف یا مقالات این کتاب به ترتیب عبارت است از: «بحران انرژی»، «صنعتی کردن حمل و نقل»، «سرسام سرعت»، «ارزش وقت»، «سرعت وقت‌خواره»، «انحصار غریزی صنعت»، «حد دست‌نیافتنی»، «درجات تحرک»، «ارباب یا دستیار؟»، «فقر صنعتی، صنعت‌زدگی، و بلوغ فنی».

اعتلای میراث روح‌الله

کتاب «اعتلای میراث روح‌الله» با موضوع بازخوانی برگ‌هایی از کارنامه درخشان جمهوری اسلامی در دوران زعامت حضرت امام خامنه‌ای به همت اندیشکده برهان منتشر شد. این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه نظام اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۱۴۹ صفحه و در ۷ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته شده است.

«شاخص‌های راه امام خمینی (ره)»، «محور جهانی مقاومت»، «صیانت از یک جمهوری»، «حرکت پرشتاب به سوی مرجعیت علمی»، «چشم‌انداز «تمدن‌سازی»، «اقتدارافزایی و عزت‌مندی در نظام اسلامی» و «تعالی دینی و معنوی»» عناوین فصل‌های ۷ گانه این کتاب هستند.

درباره امام خمینی(ره)، پانزده خرداد و مسئله انقلاب

کتاب «درباره امام خمینی (ره)، پانزده خرداد و مسئله انقلاب» از یک یادداشت، مقدمه نویسنده و چهار بخش تشکیل شده است؛ عناوین این بخش‌ها عبارت است از: ۱. خاطراتی درباره امام و ۱۵ خرداد، ۲. خاطراتی دیگر درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی، ۳. پیوست‌ها و ۴. اسناد، نامه‌ها و عکس‌ها.

بخش اول کتاب حاصل دو مصاحبه علی باقری با خسروشاهی در تهران و قم است که در تاریخ‌های ۱۵ اردیبهشت و ۲۹ شهریور ۱۳۷۲ انجام شده است. خسروشاهی در بخش اول کتاب، به موضوعاتی، چون پیام امام به علمای آذربایجان، ویژگی مهم امام در رهبری نهضت، علت عقب‌نشینی رژیم در ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، علت مقاومت رژیم در ماجرای رفراندوم، شاه دست نشانده‌ای بی اختیار، فضای حاکم بر حوزه‌ها پیش از ۱۵ خرداد، برخورد حوزه با فدائیان اسلام، حوزه و استقبال از دانشجویان، حوزه و پیگیری مسائل روز، پرهیز امام از مرجعیت، حوزه و شرکت در محافل دانشگاهی، تأثیر شگرف نهضت امام بر تحول در حوزه، عوامزدگی حاکم بر حوزه‌ها پیش از آغاز نهضت، برخورد مردم ایران و روشنفکران با نهضت، رهبری امام و اعلامیه‌های دیگر مراجع، جبهه ملی و نهضت مقاومت ملی و ۱۵ خرداد، حزب زحمتکشان دکتر بقایی و ۱۵ خرداد، نقش نهضت آزادی در ۱۵ خرداد، هجرت علما به تهران، موضع امام در برابر دارالتبلیغ، فعالیت‌های احزاب در ۱۵ خرداد، هیئت‌های مؤتلفه، جشن آزادی امام در قم، تبلیغات منفی رژیم در قیام پانزده خرداد و نحوه چاپ و پخش اعلامیه‌های نهضت پرداخته است.

خسروشاهی در بخش دوم به موضوعاتی، چون کشف اسرار، امام خمینی و آیت‌الله کاشانی، توطئه بازداشت امام، دیدار با شهید سعیدی، حمله به مدرسه فیضیه و پناه به بیت امام، امام خمینی و دارالتبلیغ اسلامی، امام خمینی و حزب خلق مسلمان، امام خمینی و آیت الله لواسانی، ماجرای اعدام سید قطب، امام و نشریات اسلامی، ابلاغ پیام امام به پاپ، پیام امام در کنفرانس اندیشه اسلامی در الجزایر، طرح مرکز فرهنگی ـ اسلامی در اروپا، فعالیت‌های سفارت ایران در واتیکان، نظریه امام درباره مطبوعات چپ و... می‌پردازد.

بخش سوم، مجموعه گفتار‌ها و گفتگو‌های وی در مراکز علمی و فرهنگی یا نشریات داخلی است که شامل موضوعاتی، چون شب ۱۵ خرداد خرداد ۱۳۴۲ (نوشتاری از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی حجتی کرمانی)، احیای فقه سیاسی (سخنرانی در میزگرد کنگره بین‌المللی امام خمینی(ره) و احیای تفکر دینی)، ایستاده بر تاریخ؛ نهضت و شخصیت امام خمینی (ره) (گفتگو با ماهنامه معارف قم)، بزرگترین مرد تاریخ معاصر (گفتگو با روزنامه قدس)، بیانات تاریخی امام پس از آزادی از زندان (منتشر شده در روزنامه اطلاعات)، نقش امام در سطح جهان (گفتگو با مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم) است.

بلاغه المراد فی طریق الاوراد

این کتاب اثر چاپی از نسخه خطی است که عیدعاشق خوشانی آن را به نگارش درآورده است. محقق این اثر زهیر طیب بوده و انتشارات تراث اسلامی آن را در ۳۲۴ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه چاپ کرده است. این اثر یکی از متون کهن نویافته از دل کتابخانه‌های ترکیه کشف شده و این نوشتار درباره معرفی ویژگی‌های اثر یادشده است.

انتهای پیام

captcha