نقد عاشقانه یک کتاب/ تورق تاریخ صد ساله کشورهای اسلامی در «الف لام خمینی»
کد خبر: 3796139
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

نقد عاشقانه یک کتاب/ تورق تاریخ صد ساله کشورهای اسلامی در «الف لام خمینی»

گروه فرهنگی ــ جلسه نقد کتاب «الف لام خمینی» که به گفته منتقدین، تاریخ صدساله چند کشور اسلامی را به تصویر کشیده است، توسط اداره کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد که با نکات جالبی همراه بود.

به گزارش ایکنا از فارس، جلسه نقد کتاب «الف لام خمینی» عصر دیروز، 16 اسفندماه در سالن کنفرانس کتابدار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.
منتقدین این جلسه را حمید اکبرپور و سندی مؤمنی بر عهده داشتند و حضور اساتید و پژوهشگران عرصه ادبیات کشور چون اکبر صحرایی، غلامرضا کافی و حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری فر، نشان از قدرشناسی تلاش‌های چند ده‌ساله هدایت الله بهبودی در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشت.

تدوین کتاب هوشمندانه است
نکته جالب در این جلسه نقد که به هرکدام از منتقدان نیم ساعت برای بیان مطالب خود فرصت داده بودند، تحسین شایان‌ذکر برای نوشتن این کتاب بود و شاید تنها نکته‌ای که خانم سندی مؤمنی در بیان نقد بر زبان آورد، نام کتاب بود که به بیان وی، نمی‌تواند بی‌طرفانه بودن نویسنده در نوشتن اثر را بیان کند و البته به گفته وی، همین‌که فردی به موضوعی برای نوشتن کتاب می‌پردازد نشان از تعلق او دارد.
این منتقد در بخشی از صحبت‌های خود، اهمیت دادن به خانواده در این اثر را یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت کار نویسنده بیان کرد.
وی همچنین با بیان گوشه‌هایی از زندگی امام مانند نظم و نحوه تدریس، زبان کتاب را به دلیل تدوین هوشمندانه، کاری هنرمندانه ذکر کرد.
مؤمنی به‌طور مفصل و در سه بخش شخصیت امام، سهم تاریخ اجتماعی و اثر و زبان هنری در تاریخ به بیان مطالب خودپرداخت که موردتوجه حاضران قرار گرفت.

فارغ از دیدگاه‌های سیاسی «الف لام خمینی» را بخوانید
حمید اکبرپور، دیگر منتقد حاضر در جلسه که شوخ‌طبعی‌هایش در جلسات مختلف زبانزد است در شروع نقد خود گفت: نمی‌توانیم ایرادی بگیریم که حداقل حق کتابخانه عمومی که پولی را برای نقد کتاب به ما داده است ادا کنیم و باید به نویسنده کتاب به خاطر این اثر دست‌مریزاد بگویم و تنها به برخی از پیشنهاد‌ها بپردازم.
وی با بیان اینکه به نظرم من هر ایرانی فارغ از دیدگاه‌های سیاسی باید یک جلد از این کتاب را در خانه داشته باشد، گفت: بهبودی امام را در قلب آدم هک می‌کند و کتاب تاریخ بیهقی را به یاد من می‌آورد.
اکبرپور به این نکته در داستان‌نویسی اشاره کرد که «نگو و نشان بده» و افزود: این کتاب نماد «نگو و نشان بده» است و من آن را مانند یک رمان جذاب خواندم و تصمیم‌های امام دائم غافلگیرم می‌کرد.

روایت تاریخ صدساله ایران و کشورهای اسلامی در جدیدترین کتاب بهبودی
وی تنها نقد و یا پیشنهاد را این دانست که روی جلد کتاب عبارت «زندگینامه امام روح‌الله الموسوی خمینی» نوشته شده است، در حالی‌ که این اثر، علاوه بر ایران، تاریخ صدساله عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورها را به تصویر می‌کشد.
هدایت‌الله بهبودی، نویسنده کتاب نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت دو کتاب «شرح اسم» که به زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد و کتاب «الف لام خمینی» مدیون شخصیت‌های خود هستند و من، نه بزک کننده، بلکه گیرنده غبار از این چهره‌ها هستم.

ضرورت توجه مردم به مستند گویی از نگاه هدایت الله بهبودی
وی افزود: «شرح اسم» روایت مذکر و «الف لام خمینی» روایتی زنانه و خانوادگی است و من این اثر را بیشتر می‌پسندم؛ چون جای زن و زندگی در نگارش زندگی‌نامه‌ها خالی است.
بهبودی گفت: دغدغه من، آشتی مستند گویی با جامعه است و باید مردم را به مستندگویی عادت دهیم تا همین‌طور هر مطلبی را که شنیدند به دیگران انتقال ندهند.
اکبر صحرایی، از داستان نویسان مطرح کشور نیز در مورد این کتاب گفت: از منظر یک داستان و خاطره‌نویس، کار نویسنده این کتاب در مستندسازی را منبع خوبی برای نویسندگان رمان و داستان می‌دانم. زبان شیرین و تصویرگری رایج در داستان‌نویسی در این اثر ملموس و برایم جالب بود.

نقش کتاب «الف تا لام خمینی» در جلوگیری از انحراف انقلاب اسلامی
صحرایی با بیان اینکه افکار داعش را برخی در جهان به نام اسلام می‌شناسند، گفت: کتاب از انحراف انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کند و به‌خوبی نشان می‌دهد که خروجی اسلام متفاوت از تفکر داعشی است.
نویسنده حافظ هفت گفت: این کتاب الگویی عینی را در مقابل داعش به تصویر کشیده است که در تمامی ابعاد کارایی دارد.
حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، از شاعران کشوری و رئیس ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز که به گفته خود این کتاب 1100 صفحه‌ای را خوانده است در اظهارات کوتاهی گفت: تصویری که این کتاب از امام خمینی (ره) ارائه کرد به بسیاری از سؤالات من پاسخ داد.

کتابی که با خواندنش گریستم
وی افزود: با این کتاب زیستم و برخی جاها با خواندنش گریستم و کتابی سرشار از غافلگیری بود.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این جلسه نقد گفت: امیدواریم که با برگزاری این جلسات بتوانیم به رسالت خود عمل کنیم.
وی افزود: امروز چهارمین جلسه نقد کتاب نویسندگان کشوری و استانی در حوزه‌های مختلف را برگزار کردیم و امیدواریم که این موضوع را به‌صورت پررنگ‌تری در سال آینده دنبال کنیم.
یادآور می‌شود، تقدیر از نویسنده و منتقدان کتاب الف لام خمینی پایان‌بخش این برنامه بود.
انتهای پیام
گزارش: رحیم میرعظیم

captcha