سایه گرانی کاغذ بر بازار نشر قرآنی/ چراغ یک کتابفروشی دیگر خاموش شد
کد خبر: 3829493
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

سایه گرانی کاغذ بر بازار نشر قرآنی/ چراغ یک کتابفروشی دیگر خاموش شد

گروه ادب ــ کتاب «وحیانیت الفاظ قرآن کریم»، «ایستاده‌ام»، «اندیشوران شیعی و عرفان ابن عربی» و «استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم» از مهم‌ترین عناوین تازه‌های نشر در حوزه قرآن طی نیمه دوم تیرماه است.

سایه کاغذ بر بازار نشر قرآنی/ چراغ یک کتابفروشی دیگر خاموش شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در نیمه دوم تیرماه آثار مهمی همچون «وحیانیت الفاظ قرآن کریم»، «ایستاده‌ام»، «اندیشوران شیعی و عرفان ابن عربی»، «پس از چهل سال»، «اخلاق، جنسیت و زنان»، «ازدحام بوسه، سفرنامه پیاده‌روی اربعین»، «بازگشت از قرآن: نقدی بر قرائت نبوی از جهان» و «استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم» منتشر شده است. البته تعداد آثار در این بازه زمانی نیز کاهش داشته، زیرا مشکل کاغذ همچنان کار ناشران را تحت تأثیر قرار داده است.

علاوه بر این، روند گرانی کاغذ و به تبع آن کاهش خرید مخاطبان، عرصه را برای کتابفروشان تنگ‌تر کرده است. به طوری که دو ماه بعد از درگذشت زین‌العابدین بلادی، مدیر کتابفروشی بلادی، طی مراسمی در ۲۰ آبان ۱۳۹۶با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فعالان کتاب و نشر و خانواده آن مرحوم، کتابفروشی بلادی بازگشایی شد تا به رغم فقدان این کتابفروش اهل فن، چراغ این فضای فرهنگی همچنان روشن بماند، اما پس از گذشت کمتر از دو سال این کتابفروشی که در محور تاریخی زندیه قرار دارد، تعطیل و دکور و کتاب‌های این کتابفروشی هم تخلیه شد.

خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت اطلاع‌رسانی خود هر ماه، تازه‌های نشر قرآنی و دینی را در دو بخش منتشر می‌کند که در این زمینه از نظرات و پیشنهادهای مخاطبان در این راستا استقبال می‌شود. در ادامه عناوین برخی از مهمترین تازه‌های نشر از نگاهتان می‌گذرد.

وحیانیت الفاظ قرآن کریم

کتاب «وحیانیت الفاظ قرآن کریم»، نوشته لطف‌الله خراسانی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. با توجه به اینکه یکی از شبهات در رابطه با قرآن، وحیانی ندانستن کلمات قرآن بوده، به اعتقاد شبهه‌افکنان، حقایق وحیانی تفسیری از تجربه دینی پیامبر(ص) است. با چنین نگرشی به وحی، قرآن از متنی الهی به متنی بشری فروکاسته می‌شود و مانند دیگر متن‌های بشری احتمال خطا در آن می‌رود. در این کتاب با بررسی خاستگاه‌‎های این شبهه و ارائه ادله درون وحی‌ای و برون وحی‌ای ثابت کرده است که نه تنها محتوا و مضامین قرآن الهی است، بلکه الفاظ و کلمات و ساختار هندسی آن نیز وحیانی است و دست هیچ بشری به محتوا، واژگان و ساختار هندسی آن راه نیافته است.

نقدنگاشت؛ پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی اسلامی

کتاب «نقدنگاشت؛ پیشینه نقد و نظر در هنر ایرانی اسلامی (فتوت‌نامه‌ها)» به همت پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شده است. این اثر شامل هشت مقاله با عنوان‌های «آیین فتوت و هنر ایران»، «بازیابی فتوت‌نامه معماران و صدف‌کاران به روایت رساله معماریه جعفر افندی»، «فتوت‌نامه، دریچه‌ای به عالم هنر و هنرمندان ایران»، «اصناف در معید النعم و مبید النقم و سه راهکار تاج‌الدین سبکی»، «پیوند آیین خنیاگری با آیین جوانمردی»، «کتب و منابع فتوت»، «مقایسه تطبیقی مفهوم هنردر فتوت‌نامه سلطانی و متنی در باب ذن آیین‌های رزمی و جنگاوری»، سیمای یک هنر سنتی در فتوت‌نامه‌ها و رسائل» از صاحب‌نظران و پژوهشگران است که به کوشش «نیر طهوری»، دبیر علمی چهارمین هم‌اندیشی «نقد بومی» (فتوت‌نامه‌ها) گردآوری شده است.

تمدن‌شناسی

کتاب «تمدن شناسی» اثر عطاالله بیگدلی تلاش دارد تا تصویری از ابعاد و اعماق یک تمدن دینی عرضه کند، این اثر را بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر کرده است. نویسنده در فصل اول در تلاش است تا نسبت میان تفکر، فرهنگ و تمدن را توضیح دهد. در ادامه نگاهی مختصر به جهت‌مندی تکنولوژی می‌اندازد. از منظر کتاب تکنولوژی ابزار دخل و تصرف تمدن‌هاست؛ تکنولوژی غایت‌مند است. در فصل دوم نیز فرایند ظهور و سقوط تمدن‌ها تبیین شده و در فصل سوم به توصیف تمدن مهدوی می‌پردازد. در فصل چهارم هم با عنوان انقلاب اسلامی از انتظار تمدن تا تمدن انتظار به این مسئله می‌پردازد که جمع میان روایاتی که فضای قبل از ظهور را عرصه ملأ ظلم و الجور معرفی می‌کند با اهداف انقلاب اسلامی که می‌خواهد قبل از ظهور تمدنی معنوی بسازد چگونه ممکن است. کتاب در این فصل نتیجه می‌گیرد که دوران غیبت عصر املاء و استدراج بوده و مشیت الهی بر شکست حکومت‌های دینی قرار دارد، اما در عین حال روایاتی داریم که نشان می‌دهد قبل از ظهور برای شیعیان گشایش است و همچنین روایاتی که مردم را به آماده‌سازی دولت حضرت صاحب‌الأمر ترغیب می‌کند.

ایستاده‌ام

کتاب «ایستاده‌ام» عنوان کتابی‌ است که به بیان خاطرات هادی صدقی، از واحد اطلاعات و عملیات در مبارزات با ضدانقلاب در جنگل‌های گیلان پرداخته و خاطرات هشت سال جنگ وی را بیان می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: آنقدر دویدم که از نفس افتادم و دقیقاً به خط اصلی دشمن برخوردم. یک سرباز عراقی نگهبانی می‌داد و وقتی رسیدم پشتش به من بود. خودم را انداختم داخل کانال، چشم از او برنمی‌داشتم. نفسم که چاق شد فکر کردم حالا چه کار کنم. خوشبختانه بولدوزری صد متر آن طرف‌تر کار می‌کرد و باعث شده بود نگهبان‌ها صدای دویدن و پریدن ما را نشنوند و تمرکزشان کمتر بشود. دو نفر دیگر تیم ما داخل کانال‌های دیگر رفته بودند و با همدیگر هیچ ارتباطی نداشتیم. فقط یک نفرمان دوربین داشت که در این شرایط چندان به دردبخور نبود. خودم را به دیواره کانال چسباندم، چون سایه بود نگهبان من را نمی‌دید. با خونسردی تمام بالای سرم راه می‌رفت. هرگز فکر نمی‌کردند ما تا اینجا آمده باشیم. آنقدر به من نزدیک بود که جزئیات لباس و صورتش را می‌دیدم.

این کتاب با قلم حسین گلدوست و تحقیق محمدعلی زمانیان در ۲۴۸ صفحه مصور به همت انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده و راهی بازار نشر شده است.

لبخند مسیح

کتاب صوتی لبخند مسیح نوشته سارا عرفانی به بیان اتفاقات زندگی دختری جوان و امروزی به نام نگار می‌پردازد. محور اصلی این رمان دغدغه‌های نسل جوان است، نسلی که همیشه و همواره در پی حقیقت و جست‌وجوی راستی هستند. نگار پس از آشنایی با یک فرد مسیحی وارد عرصه جدیدی در زندگی خود می‌شود او که بصورت ناخودآگاه مسیر آشنایی این مرد مسیحی با اسلام می‌شود. این کتاب به همت برند کتاب صوتی قناری با گویندگی شکوفه عزیزی در چهار ساعت سی دقیقه در پلتفرم‌های کتاب صوتی و الکترونیک عرضه شده و برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ به همت انتشارات سوره مهر منتشر و تاکنون ۳۰۴۰۰ نسخه در ۱۳ نوبت چاپ وارد بازارکتاب شده است.

اندیشوران شیعی و عرفان ابن عربی

کتاب «اندیشوران شیعی و عرفان ابن عربی»، نوشته حسین شکرآبی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: اندیشه ابن‌عربی، به طور غیر قابل انکاری در حوزه سنت عقلانی شیعه، تأثیرگذار بوده است. این که چگونه و چرا اندیشه ابن عربی مورد اقبال و توجه حکما و عرفای شیعه قرار گرفته است، موضوعی است که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. عرفان و حکمت شیعی در نهانی‌ترین لایه‌ها و وجوه خود، وامدار آموزه‌های اساسی عرفان نظری است که با تأسیس قواعد و روش حکمی خاص، عملاً امکان فهم صحیح‌تری از معارف شیعی را پدید آورده‌ است. اگرچه گرایش‌های شیعی که از ابتدا در میان نحله‌های گوناگون عارفان مسلمان مشهود بود، به دورانی بسی پیش از ابن عربی و اتباع او بازمی‌گردد.

بازگشت از قرآن: نقدی بر قرائت نبوی از جهان

کتاب «بازگشت از قرآن: نقدی بر قرائت نبوی از جهان» نوشته عبدالله نصری به همت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. این کتاب به نقد مقالات مجتهد شبستری با عنوان «قرائت نبوی از جهان» اختصاص دارد. مجتهد شبستری در چند سال اخیر، ۱۵ مقاله تحت عنوان «قرائت نبوی از جهان» منتشر کرده است. علاوه بر این، وی مجموعه مطالبی از سخنرانی‌ها، مقاله‌ها و مصاحبه‌های خود را در آبان‌ماه سال ۹۶ با عنوان «نقدی بر بنیان‌های فقه و کلام» به‌ صورت کتاب pdf در سایت خود منتشر کرد که قسمتی از مطالب این کتاب نیز درباره «قرائت نبوی از جهان» است. تمام حرف وی در قرائت نبوی از جهان، این است که قرآن کلام پیامبر(ص) است. کتاب «بازگشت از قرآن» به نقد دیدگاه وی در این زمینه می‌پردازد.

این کتاب در دو بخش و هرکدام در چند فصل مجزا منتشر شده است. بخش اول با عنوان «نظریه و استدلا‌ل‌ها» در ۶ فصل و بخش دوم کتاب نیز با عنوان «مبانی و پیش‌فرض‌ها» نام‌گذاری شده که شامل ۱۰ فصل است.

پس از چهل سال

کتاب «پس از چهل سال» نگاهی نو به زمینه‌های صلح امام حسن در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر(ص) دارد و به قلم حمید سبحانی صدر به نگارش درآمده و انتشارات واژه‌پرداز اندیشه آن را منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب آمده است: عده‌ای حیات خود را برای بقای دین خدا خواهند و عده‌ای دین خدا را تنها برای بقای خویش...؛ دم از قرابت خود با رسول می‌زنند و پیشانی بر مهر می‌سایند، تا چند صباحی بیشتر در بستری نرم بیاسایند. برای اینان فرقی ندارد که رسول بر منبر حکم نشسته باشد یا ابلیس. اینان پست و مقام خود را خواهند و انبوه سکه‌هایی که صدای برهم خوردنشان به دل‌های عاری از ایمانشان، اطمینانی پوشالی بخشد.

استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم

کتاب «استاد مطهری و نقد مبانی فمینیسم» نوشته علی‌اصغر خندان، است که انتشارات ندای فطرت (وابسته به بنیاد علمی و فرهنگی علامه مرتضی مطهری) آن را منتشر کرده است. در مقدمه این کتاب آمده است: مسائل گوناگون درباره حقوق زن یکی از دغدغه‌هایی بود که استاد مطهری سال‌ها در حیات پربار خود مورد تأمل عمیق قرار داده بود، هر چند در ایران آن زمان، جریانی تحت عنوان «فمینیسم» مطرح نبود. در جهان امروز نه با یک نوع فمینیسم، بلکه با انواعی از فمینیسم مواجهیم. در این کتاب نویسنده مبانی فمینیسم را از منظر استاد مورد مداقه و بررسی قرار داده است و برای انجام این مهم معرفی انواع فمینیسم و توجه به تفاوت‌های آن‌ها را لازم دانسته است. مهمترین گرایش‌های فمینیسم که در این اثر به آن‌ها پرداخته شده عبارتند از: فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیستی، فمینیسم اگزیستانسیالیستی، فمینیسم سوسیالیستی، فمینیسم افراطی و فمینیسم پسامدرن، سه مکتب فمینیسم، لیبرالیسم و پسامدرنیسم از منظر دیگر نیز در این اثر نقد شده است. به باور نویسنده علی‌رغم حدود پانصد ارجاع به آثار استاد مطهری در این پژوهش، ظرفیت بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد و حجم فوق‌العاده چشمگیری از اندیشه‌های مرتبط ایشان در پژوهش حاضر منعکس نشده است.

فرهنگ تاریخ اندیشه‌ها

کتاب «فرهنگ تاریخ اندیشه‌ها» با عنوان فرعی «مطالعاتی درباره گزیده‌ای از اندیشه‌های اساسی» به همت انتشارات سعاد در سه جلد منتشر شده است. این فرهنگ به ویراستاری فیلیپ پی. واینر در سال ۱۹۷۳ تهیه شده است. این کتاب در متن اصلی دارای جلد جداگانه‌ای برای نمایه و فهرست تفصیلی است که با توجه به ضرورت تدوین نمایه و فهرست موضوعی دقیق و تفصیلی ناشر نیز در نظر دارد در چاپ‌های بعدی یک جلد مستقل را به این موضوع اختصاص دهد.

در جلد اول پس از فهرست مدخل‌ها به زبان اصلی، فهرست موضوعی ارائه شده که براساس محور‌های هفتگانه تحلیلی مطالب است و به این ترتیب خواننده می‌تواند علاوه بر فهرست الفبایی به فهرست موضوعی هم مجهز باشد و این امر هم در تنظیم و طبقه‌بندی پرسش‌های مورد تحقیق مراجعه‌کننده و هم در جست‌وجوی سریع و آسان او را یاری می‌کند.

فیلیپ پی. واینر به عنوان ویراستار این فرهنگ تاریخ اندیشه‌ها، غرض از بررسی تعامل تاریخی اندیشه‌ها را برقراری معنای وحدت تفکر بشری و تجلیات فرهنگی آن در دنیای تخصص‌شدگی و باخودبیگانگی روزافزون می‌داند و از طرفی ارزیابی اندیشه‌هایی را که میراث فرهنگی ما را به وجود آورده‌اند پیشنیاز رشد آتی و بالندگی روح بشری می‌داند. این کتاب مشتمل بر ۲۷۳۶ صفحه و آخر هر جلد مشتمل بر کتاب‌شناسی (Biblography) مفصلی به زبان اصلی است که تمام عنوان‌های آن جلد را پوشش می‌دهد.

ازدحام بوسه، سفرنامه پیاده‌روی اربعین

کتاب «ازدحام بوسه» نوشته نرگس مقصودی است که نشر نیستان آن را روانه بازار نشر کرده و نویسنده این کتاب را بر پایه نخستین تجربه خود از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی منتشر کرده است. سفری که در سال‌های اخیر با وجود همه‌گیر شدنش در میان بخشی وسیع از جامعه ایران، به دلیل تنوع در انجام و اتفاقات پیش روی آن از جذابیت زیادی برای روایت برخوردار بوده است.

«ازدحام بوسه» با وجود در اختیار داشتن راوی زن در دام سانتی مانتالیسم روایت زنانه نیفتاده است. این اثر یک روایت حس برانگیز و جالب از این رویداد را روایت کرده است. کتاب از شرح چگونگی حرکت در این مسیر برای راوی شروع می‌شود. از آنچه او طلبیده شدن بیان کرده و در ادامه شرحی است پرتعلیق از آنچه بر او برای جمع کردن اسباب و آلات سفر رفته است و فراهم کردن مقدمات مالی و غیرمالی آن.

کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی

کتاب «کلیات اشعار فضل الله نعیمی استرآبادی» تصحیح و تحقیق محمد درزی است که به همت نشر سخن و بنیاد موقوفات افشار منتشر شده است. فضل‌الله نعیمی استرآبادی متخلص به نعیمی، شاعر، عارف و صوفی نامدار و بنیانگذار جنبش حروفیه است. وی در دوران تیمور گورکانی در استرآباد متولد شد و در سفر‌هایی که داشت علوم غریبه را فراگرفت. پس از بالا گرفتن کار جنبش حروفیه فضل‌الله نعیمی به دستور میرانشاه تیموری به قتل رسید. اما شاگردان او از جمله، عمادالدین نسیمی شیروانی و ابوالحسن اصفهانی اندیشه و مرام وی را در سراسر خاورمیانه رواج دادند.

فضل‌الله نعیمی کتاب‌های محبت‌نامه، جاودان‌نامه و نوم‌نامه را به مازندرانی و گویش استرآبادی و انفس و آفاق را به فارسی نوشته است. او به جز این آثار منثور، صاحب اشعار قابل توجهی است که در مثنوی عرش‌نامه و دیوان اشعار او آمده و از جهات گوناگون برای پژوهشگران اهمیت دارد.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین اشعاری که از فضل‌الله نعیمی به جای مانده «قدسیان آسمان» است که با مطلع «با قدسیان آسمان من هر شبی یاهو زنم/ گر صوفی از لا دم زند من دم ز الا هو زنم» آغاز می‌شود. در کتاب کلیات اشعار فضل‌الله نعیمی استرآبادی، بعد از مقدمه‌ای مفصل در بررسی زندگی و آثار و اندیشه‌های نعیمی، دیوان اشعار و مثنوی عرش‌نامه او بر پایه کهن‌ترین دستنویس‌های موجود تصحیح شده است.

بازی عوض شده

کتاب مجموعه داستان کوتاه «بازی عوض شده» نوشته سجاد خالقی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. این اثر شامل داستان‌های کوتاه برگزیده در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است. سیر زمانی این مجموعه که از ۱۱ داستان تشکیل شده از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا جانبازی شخصیت داستان است.

«مادر و کدر»، «بازی‌عوض شده»، «مردی در مقابل»، «و دیگر هیچ»، «بازی از نو»، «تاریک، روشن، تاریک، روشن، تاریک روشن...»، «پشت این دیوار‌ها کسی هست»، «آدم‌ها روی پل»، «تا همیشه این‌جا کسی هست»، «حال من جور دیگری است» و داستانی به نام «همه چیز از همه‌چیز شروع شد» عنوان یازده داستان کوتاه این کتاب است.

تاتیک

اولین کتاب داستانی با محوریت شهدای مسیحی به قلم حسن شیردل به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. جدی‌ترین رمان حسن شیردل، این بار درباره اقلیت مذهبی مسیحی هشت سال دفاع مقدس است که به گیشه‌های کتاب فروشی می‌رسد. ایثارگری‌های رزمندگان مسیحی در طول جنگ تحمیلی، جلوه باشکوهی از همگرایی ادیان در نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است.

خاطرات یک فرشته

کتاب «خاطرات یک فرشته»، نوشته حمزه شریفی دوست به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است. این کتاب داستان زندگی ملک و فرشته‌ای که مأمور خدمت و حفاظت از امام رضا(ع) است و از این رهگذر وقایع و زندگانی امام را شاهد است. این اثر به سبک رمان و داستان به شرح زندگانی امام رضا(ع) پرداخته است و ضمن توجه به معیار‌های داستانی از جمله گره و تعلیق و تضاد و غیره، توانسته با پیرنگ مناسبی، خواننده را با سبک معنوی زندگی امام رضا(ع) آشنا کند و رضایت خواننده را به دست آورد. در عین حال زبان و لحن داستان به شیوه‌ای ساده و سلیس و روان نگارش یافته است. تمامی رویداد‌های زندگی امام رضا(ع) در این کتاب انعکاس پیدا کرده، به گونه‌ای که می‌توان گفت یک دوره از زندگانی امام در این کتاب آمده است.

اخلاق، جنسیت و زنان

کتاب «اخلاق، جنسیت و زنان» نوشته احمد دیلمی است که نشر کتاب طه آن را روانه بازار نشر کرده است. در مقدمه این کتاب آمده است: آیا با وجود تفاوت جنسیتی بین زنان و مردان می‌توان گفت آن‌ها باید دارای حقوق و تکالیف برابر باشند؟ آیا جنسیت در رفتار و داوری اخلاقی مؤثر است؟ اگر جواب آری است، محدوده این تأثیر تا کجاست؟ کتاب حاضر از معدود کتاب‌های تألیفی است که تلاش کرده مبنایی عقلانی برای تفاوت اخلاق هنجاری زنان و مردان فراهم آورد.

انتهای پیام

captcha