مروی بر مهم‌ترین اخبار معارفی رسانه‌ها در چهارشنبه
کد خبر: 3865186
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶

مروی بر مهم‌ترین اخبار معارفی رسانه‌ها در چهارشنبه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رویدادها و اخبار متعددی امروز، 27 آذرماه، در صفحات معارفی رسانه‌های کشور منعکس شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خبر آغاز ثبت‌نام دوره جامع تربیت مربی قرآن کودک در تهران است.

به گزارش ایکنا؛ اخباری متعددی طی امروز چهارشنبه، 26 آذر‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشرشده است که در ادامه اهم آنها از نظر می‌گذرد؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 27 آذرماه و تا ساعت 15:15 تعداد هفت خبر با عناوین «ماجرای اولین منبر آیت‌الله فلسفی در ۱۵ سالگی/ استفاده از پخش زنده رادیوی شاه علیه بهائیت»، «تقدیر از خادمان اربعینی مرز میرجاوه/ باهمستان فرهنگ و تبلیغ، بوی شهید گرفت»، ««هیئت دختران انقلاب» به‌یاد شهدای امنیت برگزار می‌شود»، «هدف «فهما» نمایش اقتدار فرهنگی «بچه‌های مسجد» است/ تقدیر از ۸ استان و ۱۸۰ کانون برگزیده در اسفندماه»، «ضرورت تغییر استراتژیک در آموزش عمومی قرآن‌کریم»، «مؤسسات قرآنی استان خوزستان در محاصره آب» و «گرامیداشت استاد «موسوی قهار» در خانه مداحان برگزار شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «ضرورت تغییر استراتژیک در آموزش عمومی قرآن‌کریم» کرده که در مورد مقاله‌ای به قلم رضا نباتی، دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و از مؤلفان و کارشناسان قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «گاهی سؤال می‌شود، چرا خروجی نظام آموزشی کشور در روانخوانی قرآن‌کریم ناتوانند؟ اگر نخواهیم از توجیه، فرافکنی و مغالطه برای پاسخ به این سؤال استفاده کنیم، باید بگوییم این نقد وارد است و اصل اشکال هم برمی‌گردد به پافشاری بیش از حد بر تکرار شیوه‌های غلط آموزشی گذشته که در طول زمانی طولانی و در اثر عدم نقدپذیری به باور و فرهنگ تبدیل شده است. باورهای غلطی که به دلایل معلوم به وحی منزل تبدیل شده است. در حالیکه این پافشاری‌ها عواقب جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته است. (مَن جَرَّبِ المُجَرَّب، حَلَّت بِهِ الـنَّـدامَه)

شاید وقت آن رسیده باشد که با نقد و بررسی مبانی نظری و رویکردهای آموزشی و شیوه‌های تربیتی حوزه تعلیم قرآن از خطاهای گذشته عبرت بگیریم و در کیشِشخصیت بیش از این درمانده نمانیم. چرا که تحول را باید از خود آغاز کرد.

فارس

خبر تلاوت ترتیل صفحه 244 قرآن کریم توسط مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری طبق روال معمول خبرگزاری فارس که اخبار هر روز خود را با تلاوت ترتیل یکی از صفحات قرآن کریم آغاز می‌کند، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری است.

همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزیدگان جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۳ استان معرفی شدند» و «با طرح بانکداری مجلس مخالفم/ گرفتن دیرکرد حرام است» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.

در بخش‌هایی از خبر قرآنی این صفحه که عنوان «برگزیدگان جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۳ استان معرفی شدند» دارد، آمده است: «مرحله استان جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و قزوین برگزار و نمایندگان این استان‌ها جهت حضور در مرحله کشوری معرفی شدند.
این جشنواره در استان آذربایجان غربی در مسجد امامزاده ابراهیم (ع) مراغه برگزار و نهایتاً علی علی‌نژاد به عنوان برگزیده استان جواز حضور در مرحله کشوری را بدست آورد.

مسجد پیغمبریه قزوین میزبان مرحله استانی جشنواره بود که در این استان مسعود لطفی به عنوان نفر برتر انتخاب و باید در مرحله کشوری حضور پیدا کند.
استان گلستان هم شاهد مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود که در مسجد دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد و سید امیرحسین میرکریمی به عنوان برگزیده استان معرفی و تجلیل شد».

مهر

تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری قرآنی با عنوان «آغاز ثبت نام جامع ترین دوره تربیت مربی قرآن کودک در شهر تهران» است که در مورد ثبت نام دوره تربیت مربی قرآن کودک از سوی دارالقرآن خانه کارگر بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمد صادق محسنی کبیر مدیر روابط عمومی دارالقرآن خانه کارگر گفت: ثبت نام جامع ترین دوره تربیت مربی قرآن مهد کودک و پیش دبستانی در شهر تهران آغاز شد.

وی گفت : این دوره‌ که با هدف تربیت استادان متخصص قرآنی برگزار می‌شود، در سه بخش علوم قرآنی، خلاقیت و روانشناسی و در ۷۸ ساعت آموزش تئوری و ۱۰۰ ساعت کارورزی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها، توانایی تدریس حفظ ۵ الی ۶ سوره از قرآن کریم به همراه آیات و احادیث کاربردی ، حروف الفبا، و روخوانی قرآن کریم به کودکان را فرا میگیرند که همه این آموزش ها به روش‌های مختلف اعم از بازی، سرگرمی، نقاشی، کاردستی و ... است.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین « مهندسی معکوس در حوزه و دانشگاه» و «ایران به زندگی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه اعتقاد دارد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌ یک از این دو خبر نیز قرآنی نبوده و هر کدام در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

ایسنا

«بررسی و تحلیل «فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه ۹۹»، «اهل تسنن زیارت این امامزاده در قم را از دست نمی‌دهند» و «سفره اربعین باید در طول سال جاری باشد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی نیز قرار دارند.

این صفحه از خبرگزاری ایسنا طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «بررسی و تحلیل فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه ۹۹» کرده که مربوط به برگزاری نشستی تخصصی و راهبردی در رابطه با فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه ۱۳۹۹ بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام احمد رهدار، رئیس مؤسسه فتوح اندیشه، حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، سیداحسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به همراه غلامرضا محمدی، مدیرکل برنامه‌ریزی و تحول اداری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان کارشناسان این نشست، موضوع « فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه ۱۳۹۹ » را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.

این نشست راهبردی، روز شنبه ۳۰ آذر ماه ساعت ۱۴ الی ۱۶:۳۰ به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان

تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده، خبری با عنوان «پرداخت زکات چه تأثیری بر ثروت آدمی می‌گذارد؟» می‌باشد که در رابطه با حدیثی از امام صادق(ع) در مورد تأثیر پرداخت زکات بر ثروت است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر با عنوان «کتابت قرآن در تاریخ کازرون، سوژه یک نمایشگاه عکس شد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای داشته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «نمایشگاه عکس نسخ خطی با عنوان «کتابت قرآن در تاریخ کازرون» با آثاری از 6 کاتب قرآن کریم از 30 آذرماه جاری تا 5 دیماه در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار می‌شود.

مهدی رضایی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی پیرامون این نمایشگاه به خبرنگار ایبنا گفت: این نمایشگاه مروری بر آثار و یادی از کاتبان تاریخی کازرون است که بخش‌هایی از نسخ قرآنی متعلق به صد سال اخیر یا بیشتر را شامل می‌شود.

وی افزود: بخشی از این نسخ در موزه‌های شیراز از جمله موزه شاهچراغ (ع) قرار دارد که در قالب عکس به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی قدیمی‌ترین اثری را که در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، متعلق به سده دهم عنوان کرد و گفت: برخی از این قرآن‌ها وقفی بوده و در طول دو سده در مساجد قدیم کازرون نگهداری می‌شده است».

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «خادمان حسینی مرز میرجاوه در دومین «باهمستان فرهنگ و تبلیغ» تقدیر می‌شوند» دارد، مربوط به روز گذشته است.

انتهای پیام
captcha