شگرد عربستان در تبدیل شیوخ وهابی به مطرب‌های شبگرد
کد خبر: 3883751
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
منفعت‌طلبی سعودی در شب‌های زمستانی طنطوره/

شگرد عربستان در تبدیل شیوخ وهابی به مطرب‌های شبگرد

بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که انجام اصلاحات فرهنگی را در قالب راه‌اندازی سیرک‌های متعدد فرهنگی، سیاستی نوین در تحول‌گرایی توصیف کرده، حال با راه‌اندازی جشنواره «شب‌های زمستانی طنطوره» بار دیگر نمونه‌ای از بازی دولت‌ها با ملت‌های خود در راستای منافع استراتژیک را به تصویر کشیده است.

بازی با ملت‌های در راستای منافع استراتژیکبه گزارش ایکنا؛ جشنواره زمستانه سیاحتی ـ فرهنگی «طنطوره»  از  ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ در عربستان سعودی آغاز شده و تا ۷ مارس سال جاری ادامه دارد؛ برنامه‌ای که با شعار «جشنواره‌ای بی‌نظیر» در شهر باستانی العلا در نزدیکی مدینه منوره در پادشاهی عربستان سعودی خوانندگان و هنرمندانی را از سرتاسر جهان میزبانی می‌کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی به قلم «فیصل القاسم» با اشاره به این جشنواره آن را در زمره سیاست‌های دولت‌ها در بازی دادن مردم و جهت دادن به آنها به سمت و سوی منافع خود برمی‌شمارد.

در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است: اگر تسلط بر ملت‌های کشورهای پیشرفته از طریق رسانه‌ها و سازمان‌های آموزشی، تربیتی، تبلیغی، اجتماعی و سیاسی ممکن بوده، این وضعیت در ارتباط با کشورهای عقب افتاده که زیر آتش استبدادگران و کسانی هستند که دین را بازی گرفته و آن را به ابزاری برای تجارت قرار داده‌اند، چگونه است؟

اندیشمندان غربی معتقدند، حکومت‌های غربی با ملت‌های خود به مثابه گله‌ای رفتار می‌کنند که قادرند آنها را تحریک کرده و به سمت منافع تجاری، سیاسی و اقتصادی پیش ببرند.

نوآم چامسکی در این باره می‌گوید: حاکمان غربی دائماً در پی دور کردن افکار عمومی از مشاکل اجتماعی حقیقی و مشغول کردن آن‌ها به مسائل کم اهمیت است تا این که هیچ زمانی برای فکر کردن نداشته باشند؛ آنها تنها باید با دیگر حیوانات به مزرعه باز گردند.

به کلمه «مزرعه» در سخن چامسکی توجه کنید. این کلمه ما را یاد سخن «جرج اورول»  داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی صاحب روایت «مزرعه حیوانات» می‌اندازد.  او رژیم‌های مستبد کمونیسم را که با ملت‌های خود مانند جمعی از حیوانات رفتار می‌کنند به سخره می‌گیرد. اما آیا این وضعیت در مورد حکومت‌های دموکرات غربی متفاوت است یا اینکه استفاده چامسکی از کلمه مزرعه به این معناست که همه حکومت‌ها فارغ از عقائد و توجهات سیاسی خود با ملت‌هایشان مانند گله‌ای از حیوانات رفتار می‌کنند.

در همین رابطه کتاب «بازیگران با عقل‌ها» نوشته هربرت شیلر را فراموش نکنیم. وی در این کتاب بر بازی‌ با عقل‌های مردم و کشاندن آن به سمت و سویی دلخواه، توسط حکومت‌های غربی به ویژه دولت آمریکا تأکید می‌کند.

 آیا ملت‌ها در دوران ارتباطات اجتماعی و اینترنت قدرت بیشتری برای نشان دادن هویت و فرهنگ‌های خود به دور از ایدئولوژی دولت‌‌ها دارند؟ یا حکومت‌ها و گروه حاکمه همچنان قادرند با ملت‌ها مانند گله‌های انسانی و یا خمیری که می‌توان انواع نان را از آن پخت رفتار کنند.

«ادوارد برنیز» که در دهه‌های 20، 30 و 40 قرن گذشته به عنوان مشاور رسانه‌های دولت‌های آمریکایی فعالیت می‎کرد، چند دهه قبل از چامسکی و شیلر در کتاب معروف خود با عنوان «پروپاگاندا» از بازی حاکمان با ملت‌ها با ابزارهای خبیثانه سخن گفت و تأکید کرد: جوامع غربی در تسلط هراس‎آوری به‌سر می‌برند و همه سخنان از آزادی در این کشورها تنها یک توهم است.

برنیز معتقد است یک دولت مخفی بر همه رفتارهای مردم حکومت دارد تا جایی که حتی انواع خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و لباس‌های آنها را در کنترل خود دارد.

وی در این کتاب با اشاره به داستان وارد کردن گوشت خوک به صبحانه آمریکایی از توافق خود با شرکت‌های پرورش خوک برای وارد کردن گوشت خوک به سبد غذایی مردم آمریکا به عنوان یک ماده اصلی سخن می‌گوید.

زمانی که وضعیت در کشوری مانند آمریکا این گونه است؛ در ارتباط با دیگر ملت‌ها که همچنان از بیسوادی رهایی نیافته‌اند، چه انتظاری می‌توان داشت. حکومت سعودی سال‌ها به دنبال تربیت نسل اسلامی افراط‌گرا بوده و میلیاردها دلار برای اجرای طرح‌های آموزش اسلام تعصب‌گرا و افراطی خرج کرده است.

ولیعهد عربستان خود از این مسئله پرده برداشت که آمریکا از عربستان خواسته بود نسلی از افراط‌گرایان را تربیت کند تا بتوان از آنها به عنوان ابزاری علیه جماهیر شوروی استفاده کرد.  و  ما شاهد آن بودیم کسانی که به عنوان مجاهدان عرب شهرت یافتند در افغانستان با شوروی جنگیدند و آمریکایی‌ها آنها را به «مجاهدان برای آزادی» توصیف کرد. اما زمانی که مأموریت آنها تمام شد آنها را مانند حیوانات و به عنوان تروریسم به زندان گوانتانامو منتقل کرد.

امروز سعودی‎ها و آمریکایی‌ها در پی بازگرداندن جامعه عربستان به عقب بوده و ولیعهد عربستان به دنبال پاکسازی این کشور از شیوخ افراط‎گرا پس از پایان یافتن مأموریت آنها و تبدیلشان به نسلی روشنفکر است؛ تا آنجا که شاهد بودیم یکی از شیوخ این کشور در حال قماربازی در یکی از باشگاه‌ها است.

دیدیم چگونه حکومت سعودی هیئت امر به معروف و نهی از منکر که مردم را به اقدامات تروریستی وا می‌داشت، منحل و به هیئت سرگرمی تبدیل کرده است؛ هیئتی که به رقاصه‌ها و خوانندگان لس‌آنجلسی و عربستانی متوسل شده است.

انتهای پیام
captcha