كدام دعا هیچ‌گاه مستجاب نمی‌شود
کد خبر: 3896105
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰

كدام دعا هیچ‌گاه مستجاب نمی‌شود

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، گفت: اگر در بهترین حالات، مكان‌ها و زمان‌ها دعا كنیم كه خدایا ما را آزمایش نكن، قطعاً این دعا هیچ‌گاه اجابت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در سلسله مباحث مراقبت‌های معنوی در طول سال به خصوص ماه مبارك رمضان در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به این سؤال كه كدام دعای انسان هیچ‌گاه مورد پذیرش درگاه ربوی قرار نمی‌گیرد، گفت: اگر در بهترین حالات و مكان‌ها و زمان‌ها یك دعا كنیم كه خدایا ما را آزمایش نكن و از ما امتحان نگیر، قطعاً این دعا یكی از دعاهایی است كه هیچ‌گاه اجابت نمی‌شود، زیرا امتحان یكی از سنت‌های حتمی خداوند است.

وی افزود: اگر دانش‌آموز بگوید، من مدرسه می‌آیم اما به شرطی كه از من امتحان نگیرید، این در حقیقت دارد می‌گوید من رشد نكنم و پیشرفت نداشته باشم لذا بهتر است به جای اینكه انسان صورت مسئله را پاك كند، از خداوند بخواهد به او كمك كند یا اینكه از خداوند بخواهد راه حلی را نشان دهد تا بتواند در امتحانات موفق شود لذا سنت آزمایش قطعی است.

امتحان الهی همراه آموزش است

رصاف با اشاره به آیه 155 سوره بقره «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماییم و مژده ده شكیبایان را» گفت: قرآن با تأكیدات فراوان می‌فرماید ما شما را آزمایش می كنیم به چیز اندكی از خوف و گرسنگی و نقص در اموال و جان و ثمرات كه شامل ثمرات نباتی یا حتی زندگی مانند فرزندان می‌شود و به صابران بشارت می‌دهیم.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس تأكید كرد: سنت امتحان الهی قطعی است و امتحانات الهی هم فقط امتحان نیست بلكه آموزش هم همراهش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت توجه و انس با آیات وحی را به خصوص در ماه مبارك رمضان یادآور شد و گفت: روح چون جسم، نیاز به هوای سالم و پاک دارد، در غیر این‌صورت دچار کسالت و مرگ خواهد شد و قرآن كریم هوای پاک و روح نواز است و بدون این هوا انسان زندگی را تجربه نمی‌کند.

رصاف بیان كرد: فرق این هوا با هوای جسم آن است که در این هوا فقط پاکان می‌توانند تنفس کنند؛ چرا که «... هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ ... مایه هدایت تقواپیشگان است» (آیه 2 سوره بقره) است و «لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ كه جز پاك‏شدگان بر آن دست ندارند» (آیه 79 سوره واقعه).

میزان بهره هر كسی از زندگی

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تأكید كرد: میزان بهره هرکس از زندگی به میزان بهره‌اش از قرآن گره خورده والا مابقی خوابی بیش نیست که خیلی زود پریشان بودنش فریاد می‌زند.

وی با بیان اینكه بسیاری از خوشی و ناخوشی‌ها خیالی بیش نیست، اگر از هوای قرآن ناشی نشده باشد، گفت:‌ سنگ محک قلب زنده افزایش ایمان هنگام تلاوت آیات قرآن است «... إِذَا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا...؛ ... چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید...» (آیه 2 سوره انفال).

رصاف در پایان گفت: هوای ماه رمضان، عجیب بارانی است وعطر آیات وحی عجیب دلنواز و خداوند بهشتش را زودتر پیشکش اهل انس با قرآن در این دنیا قرار داده است.

انتهای پیام
captcha