انقباض کمّی و انبساط کیفی آموزش قرآن در دوران کرونا ثمربخش است
کد خبر: 3912521
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

انقباض کمّی و انبساط کیفی آموزش قرآن در دوران کرونا ثمربخش است

مؤلف کتب درسی آموزش و پرورش بر لزوم بکارگیری سیاست انقباض کمی و انبساط کیفی آموزش قرآن در دوران کرونا تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه، چهارم مردادماه با موضوع آینده‌پژوهی آموزش قرآن در دوران کرونا و پساکرونا همراه با اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

در ابتدا، داود تک‌فلاح، پیشکسوت قرآنی کشور در تماس تلفنی با برنامه ضمن ارائه نکاتی در رابطه با موضوع آموزش قرآن کریم در شرایط فعلی کشور، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی اجرای برنامه‌های قرآنی در دوران کرونا، فعالیت و کار پژوهشی کامل و جامعی را می‌طلبد. همچنین، استفاده از تجربیات اساتید و قرآنیانی که در زمینه بکارگیری فضای مجازی در حوزه آموزش فعالیت داشته و کار کرده‌اند نیز از جمله نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید بستر برنامه‌های معمولی را که امروز در رابطه با آموزش قرآن کریم در فضای مجازی اجرا می‌شود، جذاب‌تر کنیم و توسعه دهیم. در حال حاضر برنامه‌های مختلفی از سوی نهادهای مختلف کشور همچون جُنگ‌های قرآنی و ... اجرا می‌شود که شاید راحت‌ترین آن‌ها برنامه‌های ختم قرآن است که از سوی سازمان‌های مختلف انجام می‌شود. این برنامه‌ها به نوعی جنبه آموزشی ندارند و تنها باعث ایجاد ارتباط با قرآن می‌شوند. پرداختن به قرآن کریم سه حیطه عاطفی، انگیزشی، دانش و عمل به قرآن دارد که باید به همه این حیطه‌ها پرداخت.

تک‌فلاح تصریح کرد: البته فعالیت در این زمینه مشکل است و باید بخشی از برنامه‌ها از پیش آماده اجرا باشد. در رابطه با آموزش قرآن که امروز باید به دلایل موجود در کشور، بیشتر به صورت غیرحضوری انجام شود نیز ابتدا باید بررسی کرد که آیا افراد مختلف از پیش با قرآن ارتباط معنوی و عمیق دارند که حال بخواهند آموزش‌های قرآنی را در فضای مجازی پیگیری کنند یا خیر؟ متأسفانه امروز درصد بسیار بالایی از مردم با قرآن انس ندارند و حتی احتیاجی به قرآن در خود نمی‌بینند که بخواهند با آن مراوده داشته باشند. البته بالأخره باید در این زمینه کار کرد و به صورت واقع‌بینانه پیش رفت.

این پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: آموزش قرآن این نیست که در ارائه آن حتماً به مباحث آموزشی پرداخته شود، بلکه مسائل تبلیغی و جلوه‌های زیبایی‌شناختی قرآن نیز می‌تواند تأثیر بسیاری در این رابطه داشته باشد. برای مثال صدای مرحوم استاد عبدالباسط ویا هنرهای قرآنی همچون خطاطی قرآنی و ... می‌توانند باعث جذب مخاطبان به قرآن شوند. باید در این رابطه از متخصصان امر تبلیغ و روان‌شناسی اجتماعی استفاده کنیم و بر مبنای این‌ امور، محصول خوب تولید کنیم.

وی اظهار کرد: کار در فضای مجازی جلوه و تأثیر آموزش حضوری را ندارد، اما باید برنامه‌های خوب و جذابی در این فضا اجرا شود تا قرآن‌آموزان به همان خوبی که در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند، بتوانند از پایگاه‌های مختلف فضای مجازی نیز به خوبی بهره گیرند.

همچنین در ادامه این برنامه، رضا نباتی، مؤلف کتب درسی آموزش و پرورش نیز در رابطه با مسئله آموزش قرآن کریم در شرایط شیوع کرونا در کشور، بیان کرد: ما باید در این شرایط، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم. برای مثال طی تابستان امسال و برای اولین بار، بخش «تابستان و قرآن» در کتاب‌های اول تا ششم ابتدایی برای دانش‌آموزان تولید و پخش شد.

وی ادامه داد: اگر در چنین شرایطی سیاست انقباض کمی و انبساط کیفی را پیش بگیریم، می‌توانیم فعالیت‌های قرآنی را به خوبی در جامعه پبگیری کنیم. امروز در آموزش و پرورش بیش از 35 بخش فعالیت قرآنی دارند. همچنین هزاران مؤسسه قرآنی در کشور فعالیت دارند که اگر همه این مراکز با هم بسیج شوند و در امر آموزش قرآن به آموزش و پرورش کمک کنند و فعالیت‌ها نیز بر روی حوزه آموزش عمومی قرآن کریم تمرکز کند، می‌توانیم کاری بزرگ به انجام برسانیم و تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.

نباتی تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان ما به‌ویژه در مقطع ابتدایی دسترسی بسیار محدودی به فضای مجازی دارند که راهکار اساسی آموزش قرآن به این قشر از قرآن‌آموزان این است که جامعه قرآنی ما پای کار بیایند و کتاب‌های درسی را که بیشتر مبتنی بر آموزش عمومی قرآن است را در جاهایی که پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود، به دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان آموزش دهند.

در ادامه این برنامه، محمدمهدی بحرالعلوم، پیشکسوت قرآنی کشور و رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز طی سخنانی در مورد موضوع برنامه، بیان کرد: به نظر می‌رسد که در رابطه به بکارگیری فضای مجازی در فعالیت‌های قرآنی نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت این فضا به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: البته در مورد بحث آموزش قرآن کریم، حضور قرآن‌آموزان در محضر استاد موضوعیت دارد و هرچقدر نیز بحث فضای مجازی را درنظر بگیریم، باز مسئله حضور ارجحیت دارد، ولی باید از فرصتی که ایجاد شده، استفاده کنیم و به الگویی قابل قبول برای عصر حاضر که به قول برخی کارشناسان عصر فضای مجازی است، دست پیدا کنیم.

بحرالعلوم با بیان اینکه پرداختن به این موضوع نیازمند بررسی جامع و دقیق است، گفت: باید گروهی از اساتید قرآنی، جامعه‌شناسان و ... گردهم بیایند و مدلی را برای عصر حاضر طراحی کنند؛ چراکه جزیره‌ای عمل کردن در رابطه با آموزش قرآن در فضای مجازی، تأثیر مطلوب نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون به خوبی از ظرفیت فضای مجازی در حوزه آموزش قرآن استفاده نکرده‌ایم، اظهار کرد: حتماً باید مدلی طراحی شود که چه در شرایط کرونا و چه در دوره پساکرونا پاسخگوی نیاز آموزشی قرآن‌آموزان باشد.

انتهای پیام
captcha