اجرای طرح ملی، قرآنی 1454 پایان یافت / برگزاری تلویزیونی مراسم اختتامیه
کد خبر: 3919052
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶

اجرای طرح ملی، قرآنی 1454 پایان یافت / برگزاری تلویزیونی مراسم اختتامیه

طرح ملی، قرآنی 1454 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما برگزار و با افزایش مخاطبان خود نسبت به سال گذشته روبرو شد، پایان رسید.

به گزارش ایکنا، طرح ملی، قرآنی 1454 که تابستان سال جاری با محوریت قرآن، خانواده و آرامش برگزار شد، با افزایش مخاطبان خود نسبت به سال گذشته به پایان رسید.

در این طرح که از 31 خردادماه با هدف اشاعه فرهنگ قرآنی و مهارت‌آموزی و آشنایی مردم با مفاهیم قرآنی با محوریت خانواده و با هماهنگی نهادهای قرانی برگزار شد، آیات قرآن کریم حول محور قرآن، خانواده و آرامش به صورت روزانه از شبکه‌های مختلف سیما از جمله شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، کودک، آموزش، شبکه رادیویی قرآن و 10 شبکه رادیویی قرآنی، مراکز استان‌ها و فضای مجازی پخش شد و ضمن تبیین مفاهیم این آیات، حفظ موضوعی نیز در دستور کار این طرح قرآنی قرار داشت.

در طرح ملی، قرآنی 1454 که به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و چهارمین سالروز نزول قرآن کریم به این نام‌نامگذاری شده است، هر هفته یک موضوع مطرح و هفت آیه مرتبط با آن به مخاطبان ارائه ‌شد و در نهایت نیز این طرح در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پایان یافت.

در برنامه بشارت 1454 جشنواره‌ای برگزار شد که علاقه‌مندان آثار هنری خود را با محوریت قرآن، خانواده و آرامش در رشته‌های شعر، داستان، نقاشی، خوشنویسی و نقاشی خط به شبکه قرآن و معارف سیما ارسال کردند که این آثار در قالب میان‌برنامه پخش شد.

بخش‌های نمایشی، ارتباط زنده با مراکز استان‌ها، بیان مفاهیم کاربردی متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان، حفظ قرآن کریم و ایجاد زمینه برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از دیگر مواردی است که در این طرح به آن‌ها پرداخته شد.

یکی از وجوه اختلاف این دوره از طرح ملی، قرآنی با دوره‌های گذشته، تغییر رویکرد از سوره‌محوری به آیه‌محوری و بیان مفاهیم بود، به گونه‌ای که طی 60 روز، 60 آیه در دستور کار طرح قرار گرفت و در مجموع دو هزار برنامه و 60 هزار دقیقه برنامه در قالب این طرح قرآنی تولید و پخش شد که دو باکس 30 دقیقه‌ای از این مقدار به صورت روزانه در اختیار مراکز استان‌ها بود.

همچنین، برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی و پخش برنامه در شبکه اینترنتی سپهر انجام شد و به این ترتیب تمام محتواهای تولید شده سازمان صدا و سیما و شبکه‌های سازمان از طریق کانال اینترنتی بشارت در نرم‌افزار سپهر به صورت ۲۴ ساعته این طرح را از طریق فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.

اجرای این طرح با هم‌افزایی نهادهای قرآنی نظیر صدا و سیما با همکاری معاونت سیما، معاونت صدا، معاونت فضای مجازی، معاونت استان‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن، شورای عالی قرآن، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی سازماندهی شد.

یادآور می‌شود، اختتامیه طرح با توجه به شرایط فعلی کشور با اطلاعیه قبلی به صورت تلویزیونی برگزار خواهد شد و همچنین، مسابقه حفظ و مفاهیم از آیات طرح ملی قرآنی 1454 نیز هم‌اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی www.qurantv.ir به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha