ندانستن معنای آیات در تلاوت اختلال ایجاد می‌کند / ارتباط داوری صوت و لحن با سلیقه گوش موسیقایی
کد خبر: 3922073
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان/ 4

ندانستن معنای آیات در تلاوت اختلال ایجاد می‌کند / ارتباط داوری صوت و لحن با سلیقه گوش موسیقایی

در گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با دارندگان رتبه نخست رشته‌های ترتیل و تحقیق چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان در گروه بانوان، به نکاتی همچون توجه به مفاهیم و نوع داوری صوت و لحن در رشته‌های آوایی اشاره شد.

ندانستن معنای آیات در تلاوت اختلال ایجاد می‌کند /  ارتباط داوری صوت و لحن با سلیقه گوش موسیقایی

به گزارش ایکنا از خوزستان، متن زیر گفت‌وگوی خبرگزاری ایکنا خوزستان با معصومه آلبوغبیش، رتبه نخست رشته قرائت و هدی حسن‌نژاد، رتبه نخست رشته ترتیل در مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان است.

معصومه آلبوغبیش، قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: قرائت قرآن را از سال سوم ابتدایی در دارالقرآن قائم شهرستان شادگان آغاز کردم. استادان من سیدعدنان موسوی، سید جاسم موسوی، هادی قنواتی‌زاده، خانم شاوردی و خانم نعیماوی هستند.

این قاری قرآن افزود: از سال ۹۲ وارد عرصه مسابقات دانش‌آموزی شدم و ۴ سال پیاپی رتبه‌های اول و دوم کشوری را به دست آوردم. همچنین سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی را در سال ۹۷ داشتم. در این مجال جا دارد از تلاش‌های مسئولان اداره‌کل قرآن عترت و نماز استان خوزستان تشکر کنم. سال گذشته اولین سالی بود که در مسابقات اوقاف شرکت کردم و رتبه دوم استانی را به‌دست آوردم. امسال موفق شدم در رشته تحقیق رتبه اول را به دست بیاورم.

آلبوغبیش درباره سطح مسابقات گفت: سطح مسابقات امسال بسیار بهتر از سال‌های قبل بود؛ مکان برگزاری مطلوب و سطح مسابقات هم بالاتر از سال‌های گذشته بود و رقابت واقعی احساس می‌شد.

وی یکی از نکات مثبت مسابقات امسال را توجه به مفاهیم در کنار تلاوت دانست و اظهار کرد: امسال یکی از نکات مورد توجه در مسابقات توجه به مفاهیم در کنار تلاوت قرآن بود؛ یعنی بعد از پایان تلاوت دو سؤال شفاهی مفاهیم توسط داوران پرسیده می‌شود‌. توجه به این بخش، نکته بسیار مثبتی است و باید در همه مسابقات چنین بخشی اضافه شود و علاوه بر تلاوت مفاهیم نیز مورد توجه قرار بگیرد تا قاری بداند چه می‌خواند. ندانستن معنای آیات در تلاوت اختلال ایجاد می‌کند و در چنین حالتی قاری نمی‌تواند معنا را به مخاطب منتقل کند.

این قاری قرآن همچنین درباره داوری این دوره از مسابقات گفت: پنج داور در این مسابقات داشتیم که با آنها آشنایی داشتم و بعضی از آنها کشوری بودند. در این دوره، داوری لحن، سخت‌گیرانه بود و داور از ۳۰ نمره بیش از ۲۳ به شرکت‌کنندگان نداد و این اجحاف در حق بقیه است. از اداره‌کل اوقاف استان انتظار داریم که در بحث اعزام به مرحله کشوری همکاری لازم را با متسابقان داشته باشد.

همچنین هدی حسن‌نژاد، رتبه نخست رشته ترتیل چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: 32 ساله هستم و صوت و لحن را به صورت حرفه‌ای از دوران پیش دانشگاهی آغاز کردم. سید علی موسویان، قاسم مختبا و سنا منبوهی استادان من در این راه بوده‌اند. 

وی ادامه داد: در مسابقات قرآن دانش‌آموزی، در مرحله منطقه‌ای و همچنین مسابقات جهاد کشاورزی در مرحله استانی و کشوری موفق به کسب رتبه شده‌ام. 

حسن‌نژاد عنوان کرد: برای کسب رتبه اول در مسابقات امسال اوقاف خوزستان به سختی نیفتادم. به دلیل اینکه ثبت‌نام در مسابقات به صورت اینترنتی انجام شد و خیلی‌ها از شرکت در مسابقات بازماندند اما در کل کیفیت مسابقات خوب بود.

وی که از شهر شوش در این دوره از مسابقات قرآنی شرکت کرده بود، ادامه داد: درباره هیئت داوران باید بگویم چون در شهرستان زندگی می‌کنم خیلی با داوران آشنایی چندانی ندارم ولی به اسم و چهره آنها را می‌شناسم چون در مسابقات مختلف داور بوده‌اند. به دلیل اینکه سطح مسابقات اوقاف بسیار بالا است داوری در آن سخت‌گیرانه‌تر است و دقت هم بالاتر است. داوری در بخش صوت و لحن چه برای حفاظ و چه برای قاریان خیلی سخت‌گیرانه بود و نمرات پایینی دادند و انتظار بیشتری داشتیم. در کل داوری در بخش صوت و لحن در رشته‌های آوایی به سلیقه گوش موسیقایی بازمی‌گردد. داور براساس آنچه که در ذهنش است نمره می‌دهد و نظر ما خیلی تأثیرگذار نیست. 

این قاری قرآن کریم بیان کرد: برای اولین‌بار است که در مسابقات اوقاف در مرحله کشوری قرار است شرکت کنم و با فضای آن آشنایی ندارم و نمی‌توانم درباره‌اش صحبت کنم. 

انتهای پیام
captcha