تحرکات روسیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
کد خبر: 3964155
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

تحرکات روسیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

روزنامه الشرق الاوسط نوشت که روسیه در مقطع اخیر تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ای را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به کار گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، اجلاس رهبران سه کشور اردن، مصر و عراق نتایج تحرکات دیپلماتیک برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را بررسی می‌کند.

این روزنامه آورده است، در اجلاس سه گانه مذکور که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم، شاه اردن و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار خواهند کرد، نتایج تحرکات دیپلماتیک روسیه برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و نتایج پیشنهاد سوریه به عراق در این خصوص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته الشرق الاوسط، تحرکات روسیه شامل سفر روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به قاهره پس از سفر دوره‌ای یک ماه پیش آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است؛ علاوه بر اینکه الکساندر لاورنتیف، فرستاده ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم دو روز پیش با بشار اسد در دمشق دیدار کرد و پیش از آن هم در سفری غیرعلنی به کشورهایی عربی سفر کرده بود.

این روزنامه افزود: مسکو از کشورهای عربی خواسته است تصمیم تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب را که از اکتبر 2011 تصویب شده بود؛ لغو کنند و در این خصوص یک موضع عربی یکپارچه در اجلاس سران عرب در الجزائر اتخاذ شود.

لاوروف در سفرهای ماه گذشته خود به عربستان سعودی، امارات و قطر این پرونده را مورد بررسی قرار داده به امید اینکه یک موضع یکپارچه در خصوص آن حاصل شود.

الشرق الاوسط نوشت: مسکو انتخابات ریاست جمهوری سوریه را که اقدامات مربوط به انجام آن با از سرگیری کار پارلمان در هفدهم ماه جاری آغاز خواهد شد، مرحله‌ای اساسی در فرآیند بحران سوریه طی 10 سال گذشته تاکنون می‌داند و فرآیند سیاسی هم از طریق گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی در ژنو و ایجاد آتش‌بس و ثبات در خطوط تماس که از مارس 2020 جریان دارد، پیش می‌رود.

روزنامه الشرق الاوسط در عین حال مواضع مثبت کشورهای عربی نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را  با هدف مقابله با نفوذ ایران در سوریه و بازگشت سوریه به عمق عربی تعبیر کرد.

نشست سران کشورهای مصر، اردن و عراق در بغداد که البته بر تفاهمات مشترک اقتصادی تمرکز دارد، از اوایل فروردین تاکنون دو بار به تعویق افتاده و هنوز تاریخ دقیق برگزاری این نشست اعلام نشده است.

انتهای پیام
captcha