مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها
کد خبر: 3972408
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
در وبینار بررسی تحولات فلسطین مطرح شد؛

مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها

رایزن فرهنگی ایران در لبنان و معن بشور، نویسنده و اندیمشند لبنانی طی نشستی ویبناری تأکید کردند که انتفاضه سراسری در فلسطین مرحله نخست آزادسازی این سرزمین از بحر تا نهر را کلید زده و تظاهرات‌های سراسر جهان در حمایت از فلسطین به روند سازش با صهیونیست‌ها تیر خلاص زده است.

به گزارش ایکنا، با تشدید تجاوزات شهرک‌نشینیان صهیونیست به مسجدالاقصی و درگیری‌هایی که بین فلسطینیان و شهرک‌نشینیان هر لحظه در حال گسترش است، گروه‌های مقاومت، در حمایت از مسجدالاقصی و قدس وارد عمل شدند. خشم ملت فلسطین در نقاط دیگر فلسطین در حال گسترش است و به نظر می‌رسد چیزی به همه‌گیر شدن نفیر خشم فلسطین و آغاز یک انتفاضه جدید باقی نمانده است.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و معن بشور، نویسنده و اندیشمند لبنانی و رئیس مرکز بین‌المللی عربی ارتباطات و همبستگی طی نشستی وبیناری در ایکنا و گفت‌وگو با این رسانه به ابعاد و نتایج انتفاضه جاری در فلسطین و مقاومت خستگی‌ناپذیر فلسطینی‌ها در همه مناطق سرزمین‌های فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست پرداختند.

عباس خامه‌یار به عنوان مقدمه سخنان خود قبل از آغاز مصاحبه گفت: امسال محور مقاومت شعار «القدس أقرب»(قدس نزدیک‌تر است)، را برای روز جهانی قدس انتخاب کرد، در حالی که کسی تصورش را نمی‌کرد که آزادی قدس تا این اندازه نزدیک باشد.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: چه بسا رزمندگان مقاومت و ناظران کاملاً متقاعد شده‌اند که قدس نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است در حالی که پیش از آن، افکار عمومی جهان اسلامی و عربی تصور نمی‌کرد که آزادی قدس تا این اندازه نزدیک است.

خامه‌یار تأکید کرد: آنچه در مسجدالاقصی، قدس، غزه و اراضی اشغالی رخ داد، همه موازنه‌ها را برهم زد و همه را اعم از دوست و دشمن غافلگیر کرد و نشان داد که قدس تا این اندازه نزدیک است و این نکته مهمی است، زیرا حوادث جاری بار دیگر سخن رهبران مقاومت را یادآور می‌شود که اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است.

رایزن فرهنگی ایران در بیروت همچنین وحدت صفوف فلسطینی‌ها چه در سطح جریان‌ها و گروه‌های فلسطینی و چه در سطح مردمی از هر طیف و گرایشی در همه سرزمین‌های فلسطینی اعم از قدس، غزه و کرانه باختری را ستود و گفت: این یکپارچگی، همبستگی و وحدت میان فلسطینی‌ها هم همه را غافلگیر کرد و پیش از این کسی تا این اندازه تصور نداشت که ملت فلسطین به زودی بتوانند با هم متحد شوند.

مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها

خامه‌یار نکته دیگر در خصوص تحولات جاری در فلسطین را ورود نوجوانان و حتی کودکان به دایره انتفاضه کنونی دانست و گفت: شجاعت این کودکان زیر بیست سال در میدان نبرد غیرمنتظره است که البته فقط مربوط به ساکنان غزه نمی‌شود، بلکه امروز اهالی کرانه باختری، قدس و سرزمین‌های اشغالی 48 هم از هر قشر و سنی در اعتراضات خیابانی ضد اشغالگری حضور دارند و این تمایز انتفاضه جاری با انتفاضه‌های سابق است که نقشه راه جدیدی برای آینده مناقشه فلسطین و اسرائیل را ترسیم خواهد کرد و به نتایج مثبت و شگفت‌آوری منجر خواهد شد.
متن کامل گفت‌وگوی ایکنا با رایزن فرهنگی ایران در لبنان در ادامه آمده است:

ایکنا ـ چرا اسرائیل با نقض قوانین بین‌المللی اماکن غیرنظامی اعم از برج‌های مسکونی و یا تأسیسات حیاتی و از جمله دفاتر رسانه‌های بین‌المللی را در تجاوز نظامی به غزه هدف حملات شدید خود قرار داده است؟

خامه‌یار: دلایل متعددی برای این قضیه وجود دارد؛ تحلیلگران سیاسی معتقدند یکی از این دلایل، ورشکستگی و ناداری رژیم صهیونیستی در بانک اهداف خود در غزه است، چرا که همه مواضع مقاومت که در حوزه اطلاعات رژیم صهیونیستی قرار داشت در این جنگ مورد حمله قرار گرفته و تمام شده است، اما مقاومت اهداف نظامی دیگری نیز دارد که برای رژیم صهیونیستی مهم و بزرگ است و این اهداف مخفی است و در دایره مقاومت فلسطینی باقی مانده است و مقاومت توانسته آن را در دایره اطلاعاتی خود مخفی نگاه دارد.

با وجود اینکه رژیم اشغالگر از قدرت جاسوسی بالایی برخوردار است، اما نتوانسته است که این اهداف را شناسایی کند؛ بنابراین رژیم صهیونیستی با به پایان رسیدن بانک اهداف خود، دست به حملات کور علیه اماکن عمومی و تأسیسات حیاتی غزه زده است، اماکنی که هیچ کسی نمی‌تواند آن را اهداف نظامی برشمرد.

مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها

نکته دیگر نقش رسانه‌های عربی و اسلامی در پوشش خوب اخبار مربوط به تحولات فلسطین است، به نظر من این اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و رسانه‌ها در سراسر فلسطین در غزه، قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی حضور دارند و جنایات و اقدامات تروریستی اشغالگران و مقاومت و شجاعت فرزندان ملت فلسطین در به چالش کشیدن رژیم اشغالگر را به تصویر می‌کشند، چیزی که پیام خوبی برای دشمن ندارد و می‌تواند به مواضع مهم و انتفاضه امت عربی و اسلامی در هر کجا منجر شود. از همین رو باید گفت مراکز هدف گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی کاملاً مشخص بوده که مراکز رسانه‌ای است.

نکته سوم اینکه با اقدام رژیم صهیونیستی در بمباران مناطق غیرنظامی و دفاتر رسانه‌های فلسطینی و رسانه‌های آزاد کاملاً روشن شده که حرف و سخن‌ها از رسانه آزاد و حقوق بشر همگی اصطلاحات دروغینی است که دشمن برای سرپوش گذاشتن بر جرایم روزانه خود در حق فلسطینیان و همه ملت‌های مقاومت در هر کجا به کار می‌گیرد.

ایکنا ـ موشک‌های مقاومت فلسطین معادله جدیدی را بر رژیم صهیونیستی و مناقشه فلسطین و اسرائیل تحمیل کرده است، نظر شما در این باره چیست؟

خامه‌یار: پاسخ موشکی مقاومت دشمن را غافلگیر کرد، چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، اگرچه من یک کارشناس نظامی نیستم؛ اما با مطالعه میدانی و رسانه‌ای که داشتم تصور می‌کنم این کمیت شگفت‌انگیز از سلاح‌های پیشرفته و سخاوت مقاومت در استفاده از این همه تسلیحات در مقابله با دشمن صهیونیستی نشانه یک جهش منحصر به فرد است که سرزمین‌های فلسطینی پیش از این شاهد نبوده است و دوستان و دشمنان را غافلگیر کرد.

با این حساب مسئله فلسطین وارد مرحله‌ای جدید و معادلات جدیدی شده است که منجر به ایجاد بازدارندگی جدید می‌شود تا نشان دهد در این مدت زمان کوتاه چگونه سنگ به موشک‌های نقطه زن با بُرد بالا تبدیل شده است.

این پیشرفت بزرگی برای فلسطینیان محاصره شده در باریکه غزه است، منطقه‌ای با مساحت جغرافیایی بسیار کوچک که از عزم و اراده‌ای بسیار بزرگ برای رویارویی با دشمن اشغالگر برخوردار است.

ایکنا ـ دولت آمریکا همچنان از اتخاذ موضع قاطعی در قبال حملات رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند و اصلا این حملات را محکوم نکرده است، با وجود اینکه دیگر  دونالد ترامپ که به جانبداری آشکار از رژیم صهیونیستی معروف است، روی کار نیست؟

خامه‌یار: این یک مسئله روشن و واضحی است که سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی با تغییر افراد و رؤسای جمهور این کشور تغییر نمی‌کند. رژیم صهیونیستی طی همه دهه‌های گذشته تاکنون به حمایت مستمر و کورکورانه خود از رژیم صهیونیستی ادامه داده است.

سیاست و اصول آمریکا در این خصوص با تغییر افراد تغییر نمی‌کند و آن هم دلیل واضحی دارد. لابی صهیونیستی نقش بزرگ و آشکاری در ترسیم سیاست خارجی آمریکا دارد از همین رو بایدن هم در ابتدا دم از بی‌طرفی زد؛ اما باز در عمل جانبداری آشکار خود را از رژیم صهیونیستی نشان داد.

آمریکا امروز هم در شورای امنیت مانع صدور قطعنامه‌ها علیه اسرائیل می‌شود با وجود اینکه می‌توان گفت اروپایی‌ها تقریباً سعی می‌کنند موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال مناقشه فلسطین و اسرائیل بگیرند؛ به هر حال آمریکا با همه امکانات و ظرفیت‌های خود هر گونه پشتیبانی رسانه‌ای، لجستیک و نظامی، امنیتی و سیاسی را از این رژیم به عمل می‌آورد.

ایکناـ تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که تحولات جاری در قدس، کرانه باختری و نوار غزه نشان داد که عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی راه دستیابی منطقه به صلح و امنیت نیست، تحلیل شما در این باره چیست؟

خامه‌یار: از همان اول معلوم بود که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثمربخش نیست. طی چهار دهه گذشته معلوم شده که پیمان‌های سازش با اشغالگران از جمله کمپ دیوید، وادی عربه و غیره یعنی برنامه‌هایی که در چارچوب عادی‌سازی میان مثلاً مصری‌ها و اردنی‌ها با رژیم صهیونیستی وضع شد، هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسید.

حتی این قضیه درباره آتش‌بس میان لبنان و سوریه با رژیم صهیونیستی نیز صدق می‌کند یعنی در همه این کشورها مقاومت مردمی در برابر عادی‌سازی هرگونه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی و حتی هنری با اشغالگران وجود دارد و در جهان عرب و حتی در مصر، هنرمندان بر مخالفت با هر گونه عادی‌سازی روابط هنری با اسرائیل تأکید می‌کنند.

در این دو سال اخیر کشورهایی عربی در منطقه تلاش زیادی برای تمهید زمینه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به کار بستند و هزینه‌های زیادی کردند و رسانه‌هایشان در این زمینه جنگ رسانه‌ای و روانی علیه مخالفان عادی‌سازی راه انداختند و هزینه‌های سنگینی کردند و برنامه‌های زیادی تولید کردند و تصور بر این بود که قطار عادی‌سازی به ایستگاه پایانی خود رسیده است؛ اما تحولات اخیر و حتی صحنه‌های قیام مردم منطقه در حمایت از فلسطین اعم از تصاویری که از مرزهای لبنان و اردن با فلسطین اشغالی منتشر شد و همچنین راهپیمایی‌ها و اعتراضات مردمی در کشورهایی که قصد دارند روابط خود را با رژیم اشغالگر به دلیل بحران‌های اقتصادی و مشکلات متعدد خود عادی سازند، این‌ها همگی تیر خلاص را به سمت روند عادی‌سازی شلیک کرد.

نمونه آن راهپیمایی روز یکشنبه مردم سودان در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود؛ با وجود اینکه سودان کشور فقیری است و آمریکا به آن وعده داده که از طریق سازش با دشمن صهیونیستی مثلا اوضاع اقتصادی آن بهتر می‌شود، اما مردم مخالف سازش هستند و به نظر من چه طرح معامله قرن و چه روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تا اطلاع ثانوی ملغی و تمام شده است.

در این لحظات تاریخی برای همه امت اسلامی، لازم است به همه فرزندان فلسطین در هر وجب از خاک این کشور درود بفرستیم؛ به خاطر همه جانفشانی‌ها و شهدا و زخمی‌هایی را که تقدیم کرده‌اند و به آنها می‌گوییم شما از طریق رویارویی با باند تروریستی و نژادپرست صهیونیستی تاریخ جدیدی را برای فلسطین؛ امت اسلامی و همه دنیا می‌سازید و چیزی نمی‌توانیم بگوییم جز اینکه خداوند شما را در مقاومت و پایداری در برابر دشمن موفق بدارد.

در ادامه معن بشور، نویسنده و اندیشمند لبنانی با ایکنا به گفت‌وگو نشست که مشروح آن از این قرار است:

ایکناـ چرا اسرائیل مناطق مملو از جمعیت غیرنظامی را در حمله به غزه بمباران می‌کند؟

بشور: نخست باید گفت این مسئله جدیدی در مورد رژیم صهیونیستی نیست، رژیمی که بر پایه جنایت و تروریسم تشکیل شده است. همه گونه رفتارهای تروریستی اسرائیل را در لبنان شاهد بوده‌ایم. در سال 2006 دشمن بر بمباران مناطق غیرنظامی در لبنان متمرکز بود و این امر هم نشانه خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی و هم ناتوانی آن در مقابله با رزمندگان واقعی مقاومت است و از همین رو دست به کشتار کودکان، زنان، سالخوردگان و خبرنگاران می‌زند و این نشانه واقعی ناتوانی در مقابله با مقاومت است.

مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها

دشمن تصور می‌کند با هدف گرفتن غیرنظامیان می‌تواند مقاومت را وادار به تسلیم شدن کند در حالی که دشمن نمی‌داند با ملتی روبه‌رو است که همه اقوام و اقشار آن با اشغالگری مخالفند از همین رو دشمن از این نبرد فقط با دستانی آلوده به خون مردم بی‌گناه فلسطینی، عرب و مسلمان خارج می‌شود و از نبرد با شکست سیاسی، نظامی و قبل از هر چیز شکست اخلاقی، بیرون می‌رود.

ایکناـ موشک‌های مقاومت معادله بازدارندگی جدیدی را بر مناقشه با رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است پاسخ مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بشور: مقاومت در پاسخ به جرایم رژیم صهیونیستی از برپایی تظاهرات‌های ضد اشغالگری تا پرتاب سنگ توسط کودکان و عملیات‌های استشهادی در جمع نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست و ساخت موشک‌های کوتاه برد، سپس موشک‌های میان برد گذر کرده و حالا به سطح ساختن موشک‌هایی با برد بالا رسیده است. این مسیر پیشرفت قدرت مقاومت در مقابله با دشمن است.

امروز دشمن در برابر معادله جدیدی است، معادله‌ای که غزه بر آن تحمیل کرده است؛ کما اینکه جنوب لبنان بر دشمن صهیونیستی تحمیل کرده است و البته امروز این معادله توسط همه نقاط سرزمین فلسطین اعمال شده است. پیام موشک‌های غزه این است که امنیت غزه در امنیت قدس و امنیت غزه در امنیت کرانه باختری است.

مرحله نخست آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر آغاز شده است / تیر خلاص به سازش با صهیونیست‌ها

از همین رو می‌گوییم امروز با موشک‌های مقاومت وارد عصر جدیدی شده‌ایم که معادله جدیدی را اعمال کرده است. امروز گرچه رژیم صهیونیستی فرزندان ملت فلسطین را شهید و زخمی می‌کند؛ اما این خون‌ها هدر نمی‌رود و ان شاء‌الله مرحله کنونی مقدمه مرحله آزادسازی کامل فلسطین از بحر تا نهر است.

ایکنا ـ به نظر شما آیا وضعیت اخیر در قدس و مسجدالاقصی و تنش کنونی در غزه رژیم‌های عربی را بیدار کرده و از بی‌تفاوتی نسبت به مسئله فلسطین خارج کرده است؟

بشور: تجاوزات اسرائیل و مقاومت فلسطینی‌ها نشان داد که ملت‌های عربی و اسلامی یک طرف و حکامشان در طرف دیگر هستند. رویارویی‌های قهرمانانه امروز در فلسطین با بیداری اسلامی و عربی همراه بوده است، اگرچه که این رویارویی با سکوت و بی‌توجهی خیلی از حکام عربی هم روبه‌رو بوده است که البته حکام عرب به دلیل سرسپردگی به دولت آمریکا اینچنین موضع گرفته‌اند، آمریکایی که فقط منافع رژیم صهیونیستی را مد نظر می‌گیرد.

اما بیداری روزافزون ملت‌های عربی و اسلامی و موج خیزش و بیداری آنها، اهرم فشاری بر رژیم‌های سازشگر برای تجدید نظر در محاسبات خود تشکیل می‌دهد، محاسباتی که موجب خیانت آنها به آرمان فلسطین و سازش با دشمن جنایتکار و اشغالگر شده است.

ایکنا ـ اسرائیل هم اینک در برابر انتفاضه فلسطینی‌ها در تنگنای شدیدی قرار گرفته است، به خصوص که ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم شدن در برابر دشمن نیستند، تحلیل شما در این باره چیست؟

بشور: دشمن صهیونیستی دست به حملات متعددی علیه فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، مصر و حتی تونس و کشورهای عربی زده است؛ اما همچنان در تنگنای واقعی قرار دارد و این نتیجه اوضاع داخلی و آشفتگی اوضاع داخلی این رژیم است به خصوص با انتفاضه‌ای که در سرزمین‌های اشغالی سال 1948 صورت گرفته و نشان داد که این رژیم تا چه اندازه متزلزل است و همانگونه که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان همیشه می‌گوید دشمن صهیونیستی از خانه عنکبوت سست‌تر است، امروز دشمن صهیونیستی در تنگنای داخلی و خارجی قرار دارد. آمریکا هم مثل سابق قادر به حمایت از این رژیم نیست، به دلیل مسائلی که در داخل آمریکا مقامات آمریکایی با آن گریبانگیر هستند، علاوه بر اینکه اسرائیل امروز با قدرت مقاومت در سوریه، لبنان، عراق روبه‌روست.
از همین رو هر بار که رو به حمله‌ای می‌آورد، بیش از پیش تروریستی و نژادپرستی بودن او به جهانیان ثابت می‌شود و اگر عقب‌نشینی کند در نگاه ساکنان داخل سرزمین‌های اشغالی یک شکست‌خورده است که این خود نیز برایش دردسرساز است و همین قضیه درباره رژیم صهیونیستی در جنگ 2006 صدق کرد؛ بنابراین اسرائیل مثل کسی است که روی یک نردبان قرار گرفته که نه قادر است از آن بالا رود و نه پایین بیاید.

ایکنا ـ برخی غربی‌ها که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، تظاهرات‌هایی در حمایت از ملت فلسطین برگزار کردند، این را چگونه تحلیل می‌کنید؟

بشور: این تظاهرات از سوی شهروندان آزاده آن کشورها برگزار شده است که همواره در اعتراض با هر تجاوزی علیه هر کشوری در منطقه شرکت می‌کنند، بنابراین این عجیب نیست که مردم آزاده در هر کجای جهان و حتی در آمریکا علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی قیام کنند به خصوص که حکومت‌هایشان به شکلی جانبدارانه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

ملت‌ها خواهان احترام به حقوق بشر هستند. آنها با برپایی تظاهرات نه فقط برای حمایت از فلسطین بلکه برای حمایت از خودشان و حقوق ملت‌ها در برابر حکومت‌های نژادپرست و حامی جنایتکاران تظاهرات می‌کنند.

ایکنا: موضع نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت در قبال تحولات غزه چیست؟

بشور: خیلی از نهادهای بین‌المللی به دلیل نفوذ آمریکا در آنها کاملاً به نفع دشمن صهیونیستی موضع می‌گیرند؛ از همین رو شورای امنیت هم به دلیل فشارهای آمریکا نمی‌تواند موضع قاطعانه‌ای برای برخورد با رژیم اشغالگر و تجاوزات آن اتخاذ کند.

اما باید بدانیم که اتفاق جدیدی در سایه تغییر موازنه‌های قوا رخ داده است. شاید شورای امنیت قطعنامه‌ای در حمایت از فلسطین صادر کند اما دیگر نمی‌تواند مثل سال‌های قبل ابزاری در دست سلطه جویی‌های آمریکا باشد.

هم اکنون رهبران فلسطینی عربی و اسلامی به مجمع عمومی سازمان ملل روی آورند. به یاد دارم در زمان حملات سه‌گانه انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی علیه مصر در شورای امنیت دشوار بود که قطعنامه‌ای علیه متجاوزان صادر شود؛ اما در مجمع عمومی قطعنامه‌ای با عنوان اتحاد برای صلح تصویب شد که در آن نیروهای متجاوز را ملزم به توقف حملات و عقب‌نشینی می‌کرد.

امروز کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و دوستان عرب‌ها در روسیه، چین و آمریکای لاتین می‌توانند از طریق مجمع عمومی علیه دشمن صهیونیستی وارد عمل شوند، زیرا در آنجا رأی‌گیری از فشار آمریکا و غربی‌ها آزاد است.

ایکنا ـ وظیفه علما و ملت‌ها و نهادهای اسلامی در قبال مسئله فلسطین چیست؟

بشور: تجاوزات کنونی اسرائیل علیه فلسطین توهین به همه کشورها و ملت‌های عربی و به همه کشورها و ملت‌های مسلمان است و همچنین حمله به هر انسان روی کره خاکی محسوب می‌شود؛ از همین رو بر همگان لازم است که برای دفاع از ملت فلسطین حرکتی داشته باشند. از ملت‌ها و پارلمان‌ها گرفته تا خود حکام کشورها باید کاری کنند. حکام کشورها باید بدانند که امروز این آمریکا نیست که بر جهان حکمرانی می‌کند. اکنون عصر، عصر ملت‌هاست.

آنچه که امروز در فلسطین جریان دارد امتحانی برای عرب‌هاست و امتحانی برای مسلمانان، مسیحیان و همه بشریت است. امروز ملت‌ها در هر کجای دنیا به اندازه‌ای که می‌توانند باید دشمن را محاصره و رسوا کنند و همچنین باید دیگر منابع قدرت دشمن را هم تضعیف کنیم.
گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، پدافندهای هوایی نیست که اینجا و آنجا برای مقابله با موشک‌های مقاومت مستقر می‌کند؛ گنبد آهنین رژیم صهیونیستی حمایت‌هایی است که از سوی رژیم‌های سازشگر عربی برای مقابله با ملت فلسطین، قدس و مسجدالاقصی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha