لطفاً در فضای مجازی همیشه شکاک باشید + فیلم
کد خبر: 3973610
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

لطفاً در فضای مجازی همیشه شکاک باشید + فیلم

مطمئناً شما دوست ندارید خبرهای دروغ را بازنشر کنید اما فضای مجازی دنیایی آمیخته با حقیقت و دروغ است، بنابراین باید به همه خبرهای این فضا شک کرده و با آموختن سواد رسانه‌ای اخبار صحیح را شناسایی کنید.

فضای مجازی به دلیل فراگیری در میان مردم جزئی تفکیک‌ناپذیر در زندگی شده است. دستیابی به اخبار گوناگون از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده خبرهای دروغ هم گسترش بیشتری پیدا کنند.

اگر به‌عنوان مخاطب فضای مجازی با خبرهای زیادی سروکار دارید و یکی از نشر دهندگان اخبار مختلف به گروه‌ها و دوستان و آشنایان هستید، لطفاً درباره برخی خبرها کمی شکاک باشید. حتماً از صحت و درستی اخبار مطمئن شوید.

از خودتان بپرسید این خبر واقعاً رخ‌داده است؟ اینکه منبع خبر چیست و آیا معتبر است؟ شما می‌توانید با بررسی و مقایسه خبر با منابع دیگر از صحت خبر مطمئن شوید یا اینکه نام نویسنده خبر را بررسی کنید.

گاهی برخی اخبار بدون منبع و نویسنده هستند که نشان‌دهنده عدم صحت خبر است. اکثر خبرهای دروغ دارای غلط‌های املایی و نگارشی است که خود نشان‌دهنده کذب بودن آن است. این‌ها دلایلی است که می‌تواند شما را درباره درستی یا نادرستی خبر به جمع‌بندی برساند. پس شکاک بودن همیشه هم بد نیست.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha