نقش جهان اسلام در آینده فلسطین بررسی شد
کد خبر: 3975150
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
در کنفرانس قاهره؛

نقش جهان اسلام در آینده فلسطین بررسی شد

کنفرانس بین‌المللی‌ «آینده فلسطین؛ نقش اندونزی و جهان اسلام» از سوی سفارت اندونزی در قاهره و با حضور دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی الازهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الامة، نظیر عیاد، دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی وابسته به الازهر مصر در سخنانی در این کنفرانس با عنوان «نقش الازهر در یاری قدس» گفت: الازهر به عنوان یک مؤسسه جهانی حتی یک روز هم در حمایت از مسئله فلسطین و قدس شریف کوتاهی نکرده است و همچنان تلاش‌های خود را در این زمینه با برگزاری کنفرانس‌ها، انتشار مطالب تبلیغاتی در جهت وحدت اسلامی و حفظ مقدسات اسلامی و مسیحی انجام می‌دهد.
 
وی افزود: از مهمترین توصیه‌های الازهر که نتیجه کنفرانس‌های مجمع مطالعات اسلامی الازهر درباره فلسطین بوده این است که مسئله فلسطین مربوط به همه مسلمانان است چرا که با دین، تاریخ و میراث آنها ارتباط محکمی دارد و الازهر مصر در کنار مهمترین مسئله خاورمیانه و جهان اسلام ایستاده و از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کند و با هر گونه گفتار و کردار یا تصمیمی در تضاد با آن مخالفت می‌کند.
 
عیاد بیان کرد: الازهر مصر تاریخ طولانی در محافظت از مقدسات اسلامی در فلسطین دارد و این حمایت‌ها از زمان درگیری مسلمانان و یهودیان در سال 1929 میلادی آغاز شد و به دنبال آن نیز در حوادث و اشغالگری رژیم صهیونیستی در سال 1948 میلادی همواره حامی ملت فلسطین بوده است.
 
دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی وابسته به الازهر در ادامه افزود: اهتمام و توجه الازهر به مسئله فلسطین تا جایی است که سال 2018 میلادی را به نام قدس نامگذاری و کنفرانسی بین‌المللی برای یاری قدس برگزار کرد. شیخ الازهر نیز در این کنفرانس سفارش کرد که واحد درسی قدس در همه کشورهای اسلامی تدریس شود و از جمله واحدهای مصوب در مدارس باشد. همچنین آگاهی‌رسانی عمومی نسبت به مسئله فلسطین به ویژه قدس در واحدهای درسی و تربیتی انجام شود.

عیاد با اشاره به کتاب‌های منتشر شده از سوی مجمع مطالعات اسلامی الازهر درباره مسئله فلسطین و حقوق تاریخی ملت فلسطین گفت: از جمله این انتشارات می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: قدس؛ از یهودیت تا اسلام، بازگشت قدس، مسلمانان و بازپس‌گیری بیت‌المقدس، بیت‌المقدس در اسلام.
 
وی در پایان درباره نقش الازهر در حوادث اخیر فلسطین گفت: الازهر با رهبری دکتر احمد الطیب موضع حمایتگرانه‌ای نسبت به مقدسات اسلامی اتخاذ کرده است و شیخ الازهر از همه ملت‌های جهان با هر زبانی که هستند و همچنین از همه سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا به یاری ملت فلسطین بشتابند و برای بازپس‌گیری حقوق آنها، در کنارشان بایستند. همچنین کمیسیون «قدس و گفت‌وگو» در مجمع مطالعات اسلامی الازهر بیانیه‌ای درباره نقض آشکار حقوق ملت فلسطین و بی‌حرمتی به مسجدالاقصی از سوی صهیونیست‌ها صادر کرده است و پویش‌های متعددی با زبان‌های مختلف برای حمایت از مسجدالاقصی و ملت فلسطین در مبارزه مداوم با اشغالگران صهیونیست به راه انداخته است.
انتهای پیام
captcha