دلایلی که باعث می‌شود فرد نمره تجویدش را بالاتر تصور کند
کد خبر: 3984526
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

دلایلی که باعث می‌شود فرد نمره تجویدش را بالاتر تصور کند

داور مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن استان خوزستان با بیان اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان خوزستانی از علم تجوید شناخت کامل ندارند، گفت: عدم اطلاع از نسخه جدید آیین‌نامه و بخش‌های داوری و عدم اطلاع از جزئیات فنی تجوید باعث شده که فرد نمره خودش را در این بخش بالاتر تصور کند.

حسین‌زاده

جاسم حسینی‌زاده، داور بخش تجوید مرحله منطقه‌ای چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با تأکید بر برخورداری خوزستانی‌ها از استعداد بالای قرآنی گفت: بعضی از شرکت‌کنندگان ظرفیتی در حد مسابقات ملی و بین‌المللی دارند اما بر اساس دانشی که هر چند اندک، از علم تجوید به دست آورده‌ام می‌گویم آن‌طور که باید از بخش تجوید شناخت کامل حاصل نشده است.

وی گفت: شرکت‌کنندگان در مراحل قبل از کشوری یک نمره از تجوید می‌گیرند و بعد که در مسابقات کشوری شرکت می‌کنند، نمره کسب شده تفاوت فاحشی با مراحل قبلی دارد و وقتی که در مرحله آموزش از آنها می‌خواهم که آیات قرآن را بخوانند، متوجه می‌شوم که واقعاً در بخش تجوید دچار اشکال هستند.

حسینی‌زاده گفت: عدم اطلاع از نسخه جدید آیین‌نامه و بخش‌های داوری و عدم اطلاع از جزئیات فنی تجوید باعث شده که فرد نمره خودش را بالاتر تصور کند. بعضی از شرکت‌کنندگان به من مراجعه می‌کنند و درباره تجوید سؤال دارند. به آن‌ها می‌گویم که تلاوت‌تان را بررسی می‌کنم. این نکته خیلی مهم است که نمره بازشنوی با نمره اجرای زنده متفاوت است. در بازشنوی داور فرصت بیشتری برای نمره دارد. پس از این بررسی‌ها و بیان نکات تجویدی، فرد معترض اشکالاتش را می‌پذیرد.

این داور مسابقات قرآن بازنگری شرکت‌کنندگان در یادگیری علم تجوید و تسلط بر آن را بسیار ضروری دانست و افزود: افراد با استعدادهای بسیار خوب در علم تجوید می‌توانند به مرحله بعد صعود کنند.

وی بیان کرد: دوره ارزیابی داوران شامل مراحل دشواری بود، شرکت کردم. یک آزمون کتبی با 80 سؤال با فرصتی اندک برگزار شد و پس از آن آزمونی شبیه‌سازی در اوقاف با محتوای بررسی چهارده تلاوت که بالغ بر 20 صفحه از قرآن کریم بود را در فضایی همچون فضای مسابقات داوری کردیم. در داوری مسابقات، داور تلاوت را گوش می‌دهد و نمره کسر می‌کند اما در آزمون داوری برای اینکه باید گزارش داوری برای هیأت ناظر مکتوب شود، کار دشوارتر می‌شود و نیاز به سرعت بالایی دارد. پس از این مراحل برای مصاحبه پذیرفته شدم که طی آن یک دوره آموزشی چهار ساعته مباحثه با 20 تا 25 نفر از سراسر کشور انجام شد و پس از آن ما در علم تجوید بازیابی جدی شدیم و مشخص شد که اطلاعاتی که تاکنون به قرآن‌آموزان داده بودیم، درست بوده‌اند.

حسینی‌زاده تصریح کرد: زمانی که تلاوت یک فرد در مقابل خودش بررسی می‌شود و اشکالات آن گوشزد می‌شود، فرد ایراداتش را می‌پذیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر داور مرحله استانی مسابقات قرآن خوزستان باشید، چه برنامه‌ای برای آن دارید، گفت: از اوقاف می‌خواهم که یک جلسه تجوید برای همه افرادی که به این مرحله راه یافته‌اند برگزار کند تا در وهله اول برای آن‌ها رفع ابهام شود و اشکالات تلاوت‌شان در همان لحظه به آن‌ها گوشزد شود. این باعث می‌شود که هم آن‌ها با دیدگاه‌های یک داور در مسیر صحیح آشنا شوند و اطمینان خاطر یابند که داور برای کمک به اعتلای سطح تجوید این مطالب را بیان می‌کند.

انتهای پیام
captcha