توضیحات مهدی دغاغله درباره انتخاب هیئت داوران مسابقات قرآن خوزستان
کد خبر: 3985094
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱

توضیحات مهدی دغاغله درباره انتخاب هیئت داوران مسابقات قرآن خوزستان

داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم درباره نحوه انتخاب هیئت داوران مرحله منطقه‌ای چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان در ۲ بخش آقایان و بانوان توضیح داد.

دغاغله

مهدی دغاغله، ناظر مرحله منطقه‌ای چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با بیان اینکه بهترین شیوه داوری جابجایی هیئت داوران در استان‌های مختلف کشور است، اظهار کرد: این شیوه به عدالت نزدیک‌تر است و حساسیت‌ها را کم‌تر می‌کند.

وی در توضیح وظایف ناظر مسابقات قرآن، گفت: وظیفه اصلی ناظر مسابقات، اجرای آئین‌نامه توسط مجریان و هیئت داوران است. نظارت بر ثبت‌نام شرکت‌کنندگان و ارزیابی اختلاف بر سر نمره دادن در بین داوران و همچنین رسیدگی به اعتراضات شرکت‌کنندگان است.

دغاغله گفت: مشکل عمده شرکت‌کنندگان خوزستانی این است که آئین‌نامه را نمی‌خوانند. در صورتی که فایل پی‌ دی‌ اف آئین‌نامه در اختیار همه شرکت‌کنندگان قرار گرفته و آن‌ها این فایل را دریافت می‌کنند. ضرورت دارد که شرکت‌کنندگان یک بار از اول تا آخر آئین‌نامه را بخوانند که به نفع آنها است. بدون خواندن آئین‌نامه از شرکت‌کنندگان نمره کم می‌شود و بعد اعتراض و هیاهو می‌کنند.

این داور مسابقات بیان کرد: با انتصاب قره‌شیخلو در سمت امور قرآنی سازمان اوقاف، طرح ساماندهی و ارتقا داوری مسابقات قرآن اجرا شد. بر اساس این طرح تصویب شد که تمام داوران کشور ساماندهی شده و اگر نیاز به دوره ارتقا دارند آن را بگذرانند تا یک بانک اطلاعاتی از نام و نشان همه داوران در سراسر کشور به‌وجود بیاید و با نظام مشخصی نمره دهند و اختلافات به حداقل برسد. به همین دلیل طرح ساماندهی و ارتقا داوران مسابقات اجرا و آزمون آن برگزار شد. البته همانند همیشه استقبال خوزستانی‌ها از آن اندک بود و در لحظات آخر برای ثبت‌نام به سایت مراجعه کردند و به دلیل اینکه سایت پاسخگوی این جمعیت نبود بسیاری در لحظه آخر از قافله عقب ماندند، حتی کسانی که داور هستند و باید در این طرح شرکت می‌کردند. به همین دلیل افرادی بالا آمدند که کسی انتظار نداشت و بعضاً سطح‌شان پایین‌تر از سطح قاریان خوزستانی است.

وی درباره داوری جاسم‌ حسین‌زاده در بخش تجوید این دوره از مسابقات، گفت: وی در یک مرحله از طرح ساماندهی و ارتقا داوران پذیرفته شده است و برای آزمون در تهران باید حاضر می‌شد که این اتفاق رخ نداد. 

دغاغله درباره استفاده و عدم استفاده از شرکت‌کنندگان در طرح ساماندهی و ارتقا داوران مسابقات، در مسابقات قرآن خوزستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه قبولی برخی از شرکت‌کنندگان در این طرح ناقص بوده یعنی مرحله پایانی را نگذراندند، اوقاف نتوانست از آن‌ها برای داوری در این دوره بهره‌مند شود.

این داور قرآن کریم بیان کرد: سازمان اوقاف با بنده مشورت کرد و به آنها پیشنهاد دادم هیئت داوران را از استان دیگری برای مسابقات خوزستان دعوت کنند، اما گفته شد که به دلیل اندکی وقت هماهنگی آن دشوار است، به همین دلیل به همان شیوه سابق از داوران باسابقه استفاده کردیم تا یک سال به این طرح زمان داده شود و تا از پذیرفته‌شدگان در آن برای مسابقات سال آینده استفاده کرد. 

دغاغله در توضیح انتخاب داور بخش تجوید در این دوره از مسابقات، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان خوزستانی در بخش تجوید بسیار دچار مشکل هستند. در مصاحبه‌های قبلی از اصطلاح تجوید تهرانی یا تجوید پایتخت استفاده کردم. در اینجا می‌توانم بگویم که حسین‌زاده نزدیک به همین نوع تجوید داوری می‌کند و شاید این گونه اعتراضات کمرنگ شود. اگر برای مرحله بعد ایشان را به‌عنوان داور تجوید قرار دهیم، می‌توان امیدوار بود که نمایندگان خوزستان در بخش تجوید در مرحله کشوری نمره خوبی را کسب کنند. برای دفاع از حضور حسین‌زاده در هیئت داوران مسابقات اوقاف همین بس که او دو مرحله از طرح ساماندهی و ارتقا داوران را پشت سر گذاشته است. نسبت به افرادی که تاکنون برای تجوید نمره می‌دادند عملکرد ایشان دقیق‌تر است و حضور او می‌تواند برای موفقیت این شرکت‌کنندگان مؤثر باشد. 

وی درباره انتخاب هیئت داوران در بخش بانوان هم گفت: این داوران دارای سابقه و مدارک تحصیلی بالایی هستند و سابقه داوری در مسابقات کشوری و بین‌المللی را دارند. البته همیشه به داوری بخش بانوان اعتراض بوده است. برای صحت این مطلب رزومه این افراد موجود است و می‌توانیم آن را در اختیار ایکنا قرار دهیم. 

مدرس قرآن کریم گفت: سطح شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات با توجه به شرایط کرونا و همچنین ثبت‌نام مجازی خوب و تلاوت شرکت‌کنندگان با عیاری بالا بود. شرکت‌کنندگان خوزستانی از نظر صوت و لحن هیچ مشکلی ندارند و هر آنچه که به آنها ضربه می‌زند از ناحیه تجوید است. 

انتهای پیام
captcha