نماز بالاترین عامل ارتباط مخلوق با خالق است
کد خبر: 4012820
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

نماز بالاترین عامل ارتباط مخلوق با خالق است

آیت‌الله مجدهاشمی نماز را بالاترین عامل رابطه مخلوق با خالق دانست و اظهار کرد: یکی از وظایف مهم انسان داشتن رابطه با خداست که در این میان نماز آن نقش رابطه را از هر چیزی بیشتر دارد.

آیت‌الله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، 21 آبان‌ماه در مراسم سخنرانی مسجد جامع غدیر پاسداران که پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار شد، درباره اهمیت قرب و ارتباط با اهل بیت(ع) در رسیدن به خدا، گفت: یکی از وظایف مهم انسان داشتن رابطه با خداست؛ باید رابطه خود را با خدا همیشه با یک رابطه خوب برقرار کرد.

استاد حوزه و دانشگاه نماز را بالاترین عامل رابطه خلق با خالق دانست و اظهار کرد: اهمیت نماز به خاطر همین رابطه انسان با خداست؛ در روایات می‌خوانیم که نماز بهترین و برترین قرب الهی است که انسان را به خدا وصل و نزدیک می‌کند.

آیت‌الله مجدهاشمی اهل بیت(ع) را مهمترین راه ارتباطی با خدا برشمرد و گفت: کسی که می‌خواهد با خدا ارتباط برقرار کند، این ارتباط با خدا راهی و مسیری و عاملی دارد که از آن راه باید این ارتباط را برقرار کرد و این راه را هم خود خدا گفته است و راهش ارتباط با ولی خداست.

وی ادامه داد: اگر در مخلوقات و عالَم تفکر کنید همه مخلوقات شما را به خالق می‌رسانند. خیلی‌ها به این عالم می‌آیند و کاری به این تفکرات ندارند، در واقع خواب می‌آیند و خواب هم می‌روند، اما برخی که می‌خواهند بفهمند و به خدا برسند وقتی به این عالم دقیق می‌نگرند قطعا به خالق این عالم می‌رسند.

امام جماعت مسجد جامع غدیر پاسداران با بیان اینکه تا بنده‌ چهارده معصوم نشوید، بنده‌ خدا نمی‌شوید، تصریح کرد: یک راه مطمئن برای رسیدن به خدا ارتباط با چهارده معصوم(ع) است، چراکه آن‌ها صراط مستقیم هستند و به‌وسیله چهارده معصوم(ع) انسان در حد اعلی و احسن و اکمل به خدا می‌رسد. اگر واقعا ما آن بندگی در حد اعلی را می‌خواهیم باید در خانه اهل بیت‌(ع) برویم و غیر از این راهی نیست. خدا فرموده است که‌ ای بنده من اگر می‌خواهی به خداشناسی کامل برسی مسیر همین یک مسیر و چهارده معصوم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند که قرآن و عترتم را در میان شما می‌گذارم، اگر می‌خواهید خدا را ببینید و معنی قرآن را بدانید باید اهل بیت(ع) را ببینید، گفت: اهل بیت(ع) واسطه فیض هستند و اگر این واسطه‌های فیض نباشند اولین فیض که حیات است به این بشر و دیگر موجودات نمی‌رسد و همه از بین می‌روند.

آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه امام زمان(عج) جزء ذات ضروری هر انسان است که اگر کسی بخواهد به جایی برسد باید این ارتباط را با امام زمان(عج) برقرار کند، اظهار کرد: رابطه انواع و اقسام دارد که یک نوع آن اطاعت است، یعنی آنچه حضرت از ما خواسته‌اند ما عمل کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر به دستورات اسلامی عمل کنید و واقعا اهل عمل باشید، اثرش را احساس می‌کنید و این نشانه و علامت است. اگر زیارت عاشورا را خوب خواندید بعد از زیارت عاشورا، تغییراتی در وجود و ملکوت خود احساس می‌کنید اما اگر این اثرات نبود، اگر هزار مرتبه هم بخوانید فایده ندارد.

وی با بیان اینکه چگونه از شر شیطان محفوظ باشیم، گفت: قرآن درباره دشمنی شیطان هشدار می‌دهد و در آیه ۶۰ سوره یس می‌فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ؛ ای فرزندان آدم، آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را مپرستید که او بی‌تردید دشمن آشکاری برای شماست»؛ اینکه برخی در دعا کردن‌ها می‌گویند: «خدایا شر شیطان را به خودش باز گردان» این دعا مستجاب نمی‌شود، باید بگویید: «خدایا ما را از شر شیطان نگه دار» چون خدا او را نگه داشته و به او مهلت داده است و کسی را که خدا مهلت داده که نمی‌شود نفرین کرد، تا زمانی که خدا به او مهلت داده شرش به خودش بر نمی‌گردد. در واقع باید گفت «خدایا ما را به مقامی برسان که شر شیطان به ما نرسد و از شر شیطان محفوظ باشیم» این دعا دعای حقیقی است که ان‌شاءالله خداوند مستجاب کند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha