دیوان حافظ آیینی‌ترین شعر است/ از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) غافل مانده‌ایم
کد خبر: 4013614
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
گزارش ایکنا از اختتامیه ۷۲ خط اشک

دیوان حافظ آیینی‌ترین شعر است/ از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) غافل مانده‌ایم

اختتامیه هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک، شب گذشته 24 آبان با معرفی۷ اثر برتر به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایکنا، اختتامیه هشتمین سوگواره ۷۲ خط اشک ویژه دانشگاه‌های سراسر کشور، شب گذشته ۲۴ آبان‌، مصادف با وفات حضرت معصومه (س)، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده؛ نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، علی‌رضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عباس شیراوژن معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، حسین نظری دبیر انجمن سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک، ناصر پروانی کمیته داوری برگزار و با معرفی ۷ اثر فاخر از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به کار خود خاتمه داد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده، نماينده دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه (س) گزارشی از روند هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک بیان کرد و گفت: این اولین باری است که در دانشگاه وزارت بهداشت این سوگواره‌ برگزار می‌شود. این کار از اول شهریور کلید خورد و با فراخوان سراسری از ۸۷ دانشگاه این اشعار آیینی به دبیرخانه ما ارسال شد.

وی تاکید کرد: حدود ۶۰۰ اثر شعر آیینی را دریافت کردیم و بلافاصله کمیته داوران بررسی کردند و در نهایت ۷ اثر برتر انتخاب شدند که امشب به صورت حضوری خدمت دو نفر از عزیزان هستیم و ۵ نفر از برگزیدگان به صورت مجازی در خدمتشان خواهیم بود. از ۵ کانون شعر و ادب نیز تقدیر خواهد شد. همچنين در این مراسم رونمایی از یک کتاب که دو سالی در انتظار چاپ بود را خواهیم داشت.

در ادامه مراسم عباس شیراوژن معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: بسیاری از دانشگاهیان در مسیر عرض ارادت به اهل بیت (ع) استعدادشان را در همین جشنواره‌ها به رخ می‌کشند و ارادت و محبت خودشان را به اهل‌بیت (ع) نشان می‌دهند. ما در هر دانشگاهی یک هیئت داریم که بخشی از آن را عزیزان دانشجو و رقم می‌زنند و بخشی دیگر را اساتید که به مناسبت‌های مختلف محرم و فاطمیه و ماه رمضان برگزار می‌شود. 

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت به کشش اهل بیت (ع) و محبت آن‌ها در دل‌ها اشاره کرد و توضیح داد: یکی از این قالب‌های عرض ارادت برگزاری کانون‌های ادبی است که در قالب شعر آیینی به عرض ارادت ائمه‌ اطهار (ع) می‌پردازند که البته باید رونق بگیرد. یکی از این روش‌ها که به نظر می‌آید باید به آن توجه کنیم، اثرگذاری فرهنگ اسلامی بر گرایش‌هاست که این حوزه انسان با قلب خودش محبتی را ابراز می‌کند. دانشجویان عزیز و دانشگاهیان که مسیر محبت را طی می‌کنند در ذات شخصیتی خود هم به اهل بیت (ع) نزدیک می‌شوند که چه مسیری از این بهتر و والا‌تر.

دفتر هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک بسته شد

ناصر پروانی شاعر و دبیر کمیته داوری سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک، ضمن بیان ابیاتی در وصف اهل بيت (ع) درباره این دوره از سوگواره ملی شعر اظهار کرد: با فراخوانی که اعلام شد، بسیاری از آثار در دو رشته شعر نو نیمایی و کلاسیک آثار داشتیم که ۵۵ درصد آنها توسط آقایان و ۴۵ درصد توسط خانم‌ها سروده شده است. نکته حائز اهمیت در داوری این سوگواره استفاده‌ از دوستان دانشجویانی است که پیش از این در جشنواره سیمرغ در خدمتشان بودیم.

در ادامه مراسم، حسین نظری دبیر سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک، ویژه دانشگاه‌های سراسر کشور، بیانیه این سوگواره را قرائت کرد. سپس علی‌رضا زالی گفت: امشب شب وفات حضرت معصومه (س) است و این را باید در تفکر آیینی و اعتلای مضامین دینی و مذهبی در کشور تایید کنیم.

وی ادامه داد: تقارن امشب با چنین رخداد فرهنگی حزین و سوگواره، رویداد مقدسی که برای اولین‌بار یک دانشگاه علوم پزشکی افتخار برگزاری این برنامه را بدست آورد و این مطلع خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی است. این اقدام مبارکی است که عزیزان ما در عرصه سلامت ایثارگری خواهند کرد و حالا با حضور در چنین عرصه‌هایی نقشی چندوجهی و چند ساحتی پیدا کنند. یکی از این شخصيت‌ها که مغفول مانده حضرت معصومه (س) است که کمتر توجه به شخصيت علمی و .... ‌ايشان پرداخته شده است. اهمیت حضرت معصومه (س) به حدی است که وقتی حرم امیرالمؤمنین (ع) را کوفه می‌دانند، حرم حضرت معصومه (س) را یکی از درهای بهشت می‌دانند. ایشان علاوه بر سن قلیلشان از محدثه‌ها هستند و حدیث بر ایشان جاری و ساری بود.

دفتر هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک بسته شد

زالی عنوان کرد: بعد از حضرت عباس (ع) تنها امامزاده‌ای که امام زیارتنامه ایشان را امضا کردند حضرت معصومه (س) است. حرکت جهادی و مسیر تاریخی حضرت را باید به عنوان فرهنگ اسلامی در جهان تبلیغ کنیم. نکته حائز اهمیت در رسای حضرت معصومه (س) زیارت و زیارتنامه ايشان است. انشالله جوان‌های عزیز با تبیین خصائص نورانی از ابعاد سیاسی و اجتماعی آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره شعر آیینی تاکید کرد: شعر آیینی در اوج بالندگی است و امروز شاهد بهار شعر آیینی در کشور هستیم و در درازای تاریخ ریشه دارد که آیینی‌ترین شعر دیوان حافظ است. مسئله قالب آن است که امروز در این سوگواره، قالب‌های جدید شعر نو، سپید، غزل و...هستیم که دوستان می‌توانند به‌ آن توجه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در خلال مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه (س) ابیاتی را از قاسم صرافان، خواند و بیان کرد: بحث شعر و جايگاه در مجموعه ادبیات، علوم انسانی و تمدن از اهميت ویژه‌ای برخوردار است، چرا‌که اخیراً در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ دیدید که رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهم‌ترین زیر ساخت تمدن را فرهنگ دانستند و بی تردید شعر یکی از موثرترین از این مسیرهاست.

رستمی با بیان روایتی از پيامبر اکرم (ص) اظهار کرد: در شعر آیینی هم نهی بوده و هم تجلیل. در بین ائمه اطهار (ع) شعرخوانی، تکرار آن اجر  بی‌نظیری دارد و در روایات بزرگان ما آمده که تمام گناهان آن شخص بخشیده می‌شود. این‌ها تمام روایاتی است که در رسای امام حسين (ع) داریم، البته بعضی از اشعار وجودشان در دل انسان از سم مهلک‌تر است و این نشان می‌دهد ما با امری مواجه‌ هستیم که نباید کم شمرده شود. آقای زالی به خوبی اشاره کردند، شعر به ویژه شعر آیینی به برکت انقلاب اسلامی تمام ابعادش حیاتی مجدد گرفته و از این به بعد آنچه شاعران با آن روبرو هستند برکت و معرفتی است که از این سر سفره نصیبشان خواهد شد.

دفتر هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک بسته شد

رستمی در پایان صحبت‌هایش به تاثیر زبان هنر و اشاعه آن در جهان اشاره کرد و گفت: هنر ادبیات و انواع هنر مشحون از سياست و مبانی فکری است، شما نه در سینمای هاليوود بلکه در سینمای شرق جهان هم شاهد بحث‌های عمیقی هستیم‌. امروزه ما می‌بینیم که یک فیلم در کره چنان سر و صدا به پا کرده‌ است و عامل نفوذ فرهنگ است، پس چنین ابزار گسترده‌ای هم در اختیار ماست و می‌تواند راهگشا باشد.

در پایان هشتمین سوگواره ملی شعر ۷۲ خط اشک، از کتاب «مطالبه‌گری پیشرو» رونمایی شد و از ۷ نفر برتر و ۵ کانون ادبی برتر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha