معلمی هنوز در ایران تخصص محسوب نمی‌شود
کد خبر: 4019965
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
وزیر علوم انتقاد کرد؛

معلمی هنوز در ایران تخصص محسوب نمی‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از اینکه هنوز در کشورمان معلمی را تخصص محسوب نمی‌کنند، گفت: هر زمان معلمان را در صدر نشاندیم و نخبگان آرزوی معلم شدن را داشتند، مسیر رشد علمی ما صحیح خواهد بود.

یکی از مشکلات کشور این است که معلمی را تخصص نمی دانیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز ملی پژوهش، امروز 20 آذرماه، با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانش‌آموزان خلاق و خانواده‌های آنها در تالار فرهنگ برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی سخنانی در ین مراسم هفته پژوهش را تبریک گفت و اظهار کرد: بنیان علم و آموزش و نوآوری در وزارت آموزش و پرورش است به همین دلیل کشورهایی که آموزش و پرورش را قدر می‌دانند، در عرصه‌های علمی پیشتاز هستند.

وی با اشاره به سخن رئیس جمهوری که گفته‌اند، هزینه کردن برای آموزش و پرورش بهترین سرمایه‌گذاری است، گفت: یک معلم وقتی می‌خواهد وارد کلاس درس شود، باید باور داشته باشد که در یک جمع فرهیخته حضور پیدا می‌کند و رؤسای جمهور، وزیران، دانشمندان و ...آینده همان کسانی هستند که در کلاس درس نشسته‌اند؛ اگر با این نگاه وارد کلاس شویم، رفتار ما متفاوت خواهد بود.

زلفی‌گل افزود: بزرگترین سرمایه ما منابع انسانی است که در مدارس و دانشگاه‌ها رشد پیدا می‌کنند. اگر برنامه‌ریزی منسجم و علم‌بنیان داشته باشیم، آینده کشور را تأمین می‌کنند.

وی بر ضرورت بهره‌مندی از تجربیات موفق سایر کشورها تأکید و تصریح کرد: در این زمینه باید کتاب‌های درسی سایر ملل را بررسی کنیم؛ اگرچه نمی‌خواهیم به طور کامل از این کتاب‌ها استفاده کنیم و کتاب‌ها براساس فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه می‌شود اما باید از عقل بشری استفاده کرد.

وزیر علوم افزود: دانش‌آموزان معلمی که عاشق کلاس و درس خود است و با شیوه آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور عمل می‌کند، در آینده جزو برترین‌های کشور خواهند بود. یک معلم و استاد خوب دانش‌آموزان موفق خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور در دستور کار کشورهای مختلف قرار دارد، گفت: در این زمینه باید آموزش معلمان را مدنظر قرار دهیم. یکی از مشکلات کشور این است که معلمی را تخصص محسوب نمی‌کنند؛ در صورتی که معلمی یک تخصص است و این تخصص در اثر آموزش حاصل می‌شود.

وزیر علوم ادامه داد: باید ابتدا برای دبیران و معلمان شیوه‌نامه آموزشی داشته باشیم؛ معلمان وقتی خوب آموزش ببینند، خوب آموزش می‌دهند. آموزش پژوهش‌محور روش‌های خاص خود را دارد که باید آموخته شود. بوعلی‌سینا با رساله ابطال کیمیا، شیوه آموزش پژوهش‌محور را ارائه کرد. دنیای امروز مدیون دانشمندان ایرانی و ابن‌سیناست. روزی ایران خط دهنده به دنیا بوده است و اگرچه رتبه ایران در منطقه اول است اما راه بازگشت به افتخارات گذشته، آموزش و پژوهش است. هر زمان معلمان را در صدر نشاندیم مسیر ما درست است. هر زمان نخبگان آرزوی معلم شدن را داشتند مسیر ما درست خواهد بود.

معرفی و تقدیر از 65 دانش‌آموز و هنرجوی خلاق و پژوهشگر

بنابر گزارش ایکنا؛ در این مراسم که با هدف معرفی و تجلیل از دانش‌آموزان و هنرجویان پیشگام در حوزه پژوهش و خلاقیت و مربیان و دبیران برتر این حوزه برگزار شد، به صورت همزمان در تهران و سراسر کشور از 65 دانش‌آموز و هنرجوی خلاق و پژوهشگر کشور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha