هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی؛ اهداف مجمع علوم انسانی اسلامی
کد خبر: 4020120
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
احمدحسین شریفی تبیین کرد؛

هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی؛ اهداف مجمع علوم انسانی اسلامی

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی با اشاره به هدف مجمع علوم انسانی اسلامی بیان کرد: این مجمع با هدف هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی علوم انسانی اسلامی تأسیس شده و برکات کم‌نظیری هم داشته است. همچنین علی‌رغم اینکه از حمایت‌های سیاسی هم برخوردار نبوده اما پرچم این ایده را بالا نگه داشته و توانسته که یک مجمع از اندیشمندان علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام شکل دهد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، امروز 20 آذر، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی کنفرانس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، دبیر علمی کنگره، فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان، قائم مقام دبیر علمی کنفرانس ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی در این نشست بیان کرد: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری ۵۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشگاهی حوزه و دانشگاه، فعالیت می‌کند و بیشتر فعالیت‌های آن هم ستادی است تا اینکه خودش به منزله یک پژوهشگاه باشد.

هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی؛ اهداف مجمع

وی با اشاره به هدف این مجمع گفت: این مجمع با هدف هم‌افزایی، هماهنگی و گفتمان‌سازی علوم انسانی اسلامی تأسیس شده و برکات کم‌نظیری هم داشته است. همچنین علی‌رغم اینکه از حمایت‌های سیاسی هم برخوردار نبوده اما پرچم این ایده را بالا نگه داشته و توانسته که یک مجمع از اندیشمندان علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام شکل دهد. افزون بر اینکه یک مجمع فکری از محققان داخلی هم محسوب می‌شود. ما نزدیک به ۳ هزار استاد را در داخل و در حوزه علوم انسانی اسلامی شناسایی کرده‌ایم و توانسته‌ایم با این‌ها ارتباط بگیریم. همچنین توانسته‌ایم از علم و دانش ۷۰۰ استاد در ارزیابی‌های خودمان استفاده کنیم و از ۷۰۰ داور و ارزیاب برای ارزیابی مقالاتمان بهره برده‌ایم.

کمیسیون‌های شانزده‌گانه ششمین کنگره

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به شانزده کمیسیون علمی – تخصصی ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: این شانزده کمیسیون عبارت از کمیسیون‌های فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، قرآن و علوم انسانی، سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی، شهرسازی و معماری اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فقه و علوم انسانی و هنر و علوم انسانی اسلامی هستند.

وی با اشاره به نشست‌هایی که پیش از برگزاری ششمین کنگره برگزار شده است بیان کرد: قبل از برگزاری کنگره، پیش‌نشست‌هایی داشتیم. به عبارت دقیق‌تر، ۱۰ پیش‌نشست داشتیم و ۱۰ جلسه نقد و بررسی، کرسی نظریه‌پردازی و کرسی ترویجی در حوزه علوم انسانی اسلامی داشتیم. چهار نشست هم داشتیم که در آنها از اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی بهره بردیم. یکی از آنها نشست مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی بود. دومین نشست، عدالت اجتماعی از نظر تا عمل بود. سومین نشست نیز متشکل از صاحب‌نظران اقتصاد اسلامی بود و در یک کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای تقدیم دولت سیزدهم شد و در تاریخ پنجم آبان نیز نشستی با حضور اندیشمندان حوزه سیاست‌های بانکی و پولی اسلامی برگزار شد که به زودی از خروجی این نشست رونمایی می‌شود.

استفاده از 230 نفر در کمیته‌های علمی

شریفی با اشاره به اعضای کمیته‌های علمی تصریح کرد: اعضای کمیته‌های علمی، ۲۳۰ نفر بودند که این کمیسیون‌ها را مدیریت می‌کردند و تلاش جهادی داشتند. نکته دیگر این است که کنگره ششم را در سطح علمی - پژوهشی دیدیم و طبعاً اعضای کمیته‌های علمی هم باید از چهره‌های برجسته حوزه‌های مربوطه انتخاب می‌شدند و همینطور هم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدت زمان برگزاری کنگره ششم بیان کرد: کنگره ششم طی مدت دو هفته برگزار می‌شود. هر روز یک یا دو کمیسیون را در مراکز مختلف علمی کشور خواهیم داشت. در کنگره ششم، پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را نیز خواهیم داشت. این جایزه به نظریه‌پردازان برجسته رشته‌های علوم انسانی اسلامی اختصاص داده می‌شود و انتخاب افراد شایسته نیز یک فرایند پیچیده‌ای دارد. از صاحب‌نظران نظرسنجی می‌کنیم و در یک فرم کاندیداهای خودشان را می‌نویسند و سپس این افراد را در مجمع بررسی می‌کنیم. امسال به سه تن از برجستگان این حوزه جایزه‌ای را خواهیم داد.

از زحمات علامه مصباح تجلیل می‌شود

شریفی با اعلام اینکه از زحمات علامه مصباح‌یزدی نیز تقدیر خواهیم کرد، گفت: ایشان یکی از افرادی بود که از نظر ساختاری و آموزشی در شکل‌دهی علوم انسانی اسلامی مؤثر بود و خودش نیز یک نظریه‌پرداز برجسته محسوب می‌شد. در کنگره قبل، از حمایت‌های علمی ایشان بهره بردیم و این کنگره از وجود ایشان محروم شدیم اما نامشان را در این کنگره زنده نگه می‌داریم.

وی تصریح کرد: در کنگره ششم، بنای اصلی‌مان بر این بود که از محققان برجسته دعوت کنیم تا به تدوین مقاله بپردازند. هرچه کنگره جلوتر می‌آید، دغدغه عدم تکرار مقالات مهم می‌شود؛ لذا خیلی روی فراخوان مقاله سرمایه‌گذازی نکردیم. البته که برای شناسایی محققان، این فراخوان‌ها هم خوب هستند اما روی آن سرمایه‌گذاری زیادی نکردیم. هرچند که نسبت به کنگره قبل، مقالات بیشتری داشتیم. به این صورت که ما ۶۹۸ مقاله دریافت کردیم و از این میان، ۱۷۱ مقاله پذیرفته شده داریم که نسبت به کنگره قبل، ۷۰ مقاله بیشتر است و حاصل اینها نیز در ۱۴ جلد منتشر خواهد شد. دوست داشتیم قبل از برگزاری کنگره، اینها را چاپ کنیم اما نشد ولی برای این مقالات ارزیابی‌های سفت و سختی صورت گرفته و پس از کنگره منتشر خواهند شد.

شریفی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: در کنگره‌های قبل استادان خارجی هم داشتیم و جایزه هم‌گرفته‌اند و امسال به دلیل کرونا نتوانستیم از آنها دعوت کنیم و بنا شد بعد از مراسم رسمی کنگره، کمیسیون اختصاصی در کنگره تشکیل دهیم که بین‌المللی است و در دو حوزه برگزار خواهد شد.

رئیس مجلس؛ سخنران ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی

در بخش دیگری از این نشست خبری، فرزاد جهان‌بین به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: ۲۸ آذر افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود. این افتتاحیه بر اساس دعوتی که مجمع علوم انسانی اسلامی از آقای دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کرد با سخنرانی ایشان همراه می‌شود و مکانش هم سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیماست. همچنین پس از افتتاحیه نیز به مدت ۱۲ روز این کمیسیون‌ها برپا خواهد بود.

تحقق تمدن نوین اسلامی؛ هدف غایی انقلاب اسلامی

وی در ادامه تصریح کرد: هدف غایی انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. برای تمدن‌سازی نیاز به عامل و فاعل داریم که به ترتیب عبارت از نیروی انسانی و نظریه است که جامعه با اینها اداره می‌شود. نکته دیگر اینکه این اتفاق یعنی تمدن‌سازی جز به صورت طبیعی و با قیام جمعی دغدغه‌مندان اتفاق نمی‌افتد؛ یعنی کارهای سفارشی و در اتاق‌های در بسته نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

جهان‌بین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این مجموعه با غربت هم کار خود را آغاز کرد و جلو برد و امروز، ۵۰ مرکز با این مجمع، همکاری می‌کنند. ابتدا کنگره بود و بعد کتاب نظریه منتشر شد و کارهای دیگر به سامان رسید و به طور طبیعی کار کنگره رشد کرد و به قدری توسعه ‌یافت که منجر به مجمع عالی علوم انسانی اسلامی شد.

وی تصریح کرد: تلاش برای تربیت نیروی انسانی و تولید نظریه از طریق قیام جمعی دغدغه‌مندان اتفاق می‌افتد و همین تلاش‌ها منجر شد که امروز شاهد بزرگترین دستاورد کار باشیم که عبارت از تشکیل شبکه اساتید و محققان علوم انسانی اسلامی است و به طور طبیعی شکل گرفته است. این شبکه دغدغه دارد و به دنبال تولید متن و تربیت شاگرد است. البته تا نقطه مطلوب فاصله زیاد است اما می‌توانم بگویم خوشحالیم که در آغاز چله دوم انقلاب اسلامی، شاهد این شبکه هستیم و چیزی که می‌تواند علوم انسانی را متحول کند این شبکه است که امروز هم آماده است و امیدوارم دولت مستقر نیز در این زمینه، عنایت جدی داشته باشد.

جهان‌بین در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: حدود سه هزار استاد و دانشجو و طلبه درگیر کار هستند و البته کنش‌گرانی که در این حوزه فکر می‌کنند بیشتر از این تعدادند و باید از قاعده به سمت بالا برویم و نه اینکه به کار دستوری بپردازیم. در پایان هم باید توجه داشته باشیم که کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، یکی از پیش‌خوان‌های عرضه دستاوردهای این شبکه است.

چرا به بحث حکمرانی پرداخته شد؟

در بخش دیگری از این نشست خبری نوبت به سخنرانی علیرضا باباخان رسید. وی بیان کرد: موضوع حکمرانی از موضوعات جدید است که در دنیا مطرح شده و به دلیل اهمیتی که در عرصه سیاست‌گذاری دارد در مجمع عالی علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار گرفته و برای آن کنفرانس مجزایی تدارک دیده شد. برای اینکه بتوانیم موضع حکمرانی را بیشتر نشر دهیم، قبل از اینکه کنفرانس برگزار شود، سیزده نشست داشتیم و سعی کردیم صاحب‌نظرانی که ایده دارند را در این نشست‌ها دعوت کنیم. همچنین از پنجاه‌ویک استاد دعوت کردیم که در قالب مقالات سفارشی ما را کمک کنند.

وی افزود: در کنار اینها هشت کمیسیون هم طراحی کردیم که عبارت از کمیسیون حکمرانی اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون سیاسی، کمیسیون فرهنگی، کمیسیون فضای مجازی، کمسیون قضایی، کمیسیون اداری و کمیسیون علم و فناوری هستند و تلاش شد از افرادی که چهره‌های علمی هستند استفاده شود و به اعتبار علمی این اساتید، ۱۴۳ چکیده مقاله دریافت شد و پس از داوری، ۱۰۵ مقاله به عنوان چکیده‌های پذیرفته شده شناسایی شد.

باباخان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: طیف مقالات نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شد و هم مقالاتی که کیفیت پژوهشی دارند قبول کردیم و هم مقالات ترویجی را. در مجموع به عنوان حرکت اول می‌تواند این کنفرانس شروع خوبی باشد. خلأهای زیادی در کشور وجود دارد و امیدوارم با این جریان‌سازی‌ها بتوانیم در سال‌های آینده، بیشتر توجه متفکران را به این حوزه جلب کنیم.‌

انتهای پیام
captcha