پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد
کد خبر: 4020656
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
حجت‌الاسلام محمدعلی میرعلی:

پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی گفت: پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد، هدایت و برنامه‌ریزی‌های پژوهش در راستای اهداف متعالی المصطفی و ارتقای سطح علمی دانش‌پژوهان درگرو اهمیت و ارتقای جایگاه پژوهش است.

محمدعلی میرعلی، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرعلی، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی، ظهر امروز به مناسبت هفته پژوهش و رونمایی از جدیدترین تألیفات طلاب و اساتید این مجتمع در جمع اصحاب‌رسانه اظهار کرد: هفته پژوهش در واقع فرصتی مغتنم برای آسیب‌شناسی پژوهش‌های گذشته است.

وی افزود: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، یکی از حوزه‌های دانشی المصطفی است که برنامه‌های علمی و پژوهشی خود را در راستای بُعد توصیفی مواردی همچون؛ مبانی، مقاصد، منابع و روش‌ها مورد تأکید قرار داده است.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: اگر علمی می‌خواهد اسلامی شود باید رویکرد اسلامی مدنظر باشد، بُعد دیگر توصیفی است و در واقع از منظر اسلامی می‌بایست توصیه‌هایی را در راهکاری اسلامی مورد توجه قرار دهیم و لذا در این عرصه نقش علوم اسلامی مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعلی بیان کرد: در سطح عالی، این موضوع به‌صورت یک‌باره محقق نمی‌شود، بلکه باید سیاست‌ها در این راستا شکل بگیرد و این مسئله به‌صورت تدریجی محقق شود، نباید انتظار داشته باشیم علوم‌انسانی اسلامی در شرایط محدود محقق شود.

دانشیار جامعةالمصطفی العالمیه گفت: معاونت پژوهشی مجتمع تلاش کرده با توجه به اقتضای شرایط و نیازها، برنامه‌ریزی‌های لازم اسلامی‌سازی علوم را انجام دهد که برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارتی، برگزاری نشست و وبینار‌های علمی ملی و بین‌المللی، ارتقای محققان در سطح بالاتر از جمله برنامه‌هایی انجام شده است.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی مجتمع در زمینه نشریات است، سال گذشته سه نشریه علمی تخصصی با همکاری گروه‌های علمی منتشر کرده‌ایم، اگر توجه شود عمده فعالیت‌هایی که انجام دادیم در عنوان بحث اسلامی است و رویکرد اسلامی در برنامه‌ها مورد توجه قرارمی گیرد.

حجت‌الاسلام میرعلی فعالیت‌های قرآنی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی را مورد توجه قرارداد و افزود: مرجعیت قرآن در برنامه‌های پژوهشی و آموزشی مورد تأکید است، در سطح دکتری رشته‌های قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد، قرآن و تربیت و همچنین قرآن و روانشناسی را داریم.

وی بیان کرد: نشریه‌ای بین‌المللی به زبان انگلیسی داریم که مجوز نشر آن را گرفته‌ایم، یکی دیگر از نشریه‌ها با عنوان اسلام علوم انسانی و اجتماعی است که مجوز آن را دریافت کرده و نشریه دیگر مطالعات اسلامی حقوق است که مجوز لازم دریافت و گروه‌های علمی تلاش می‌کنند تا پایان امسال دو شماره منتشر کنند.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی ادامه داد: سه نشریه از قبل داشته‌ایم که مجدد راه‌اندازی و در حال فعالیت هستند، چهارشماره نشریه پژوهش‌های روانشناسی اسلامی تولید و این نشریه برای اخذ اعتبار و گرید علمی - پژوهشی به حوزه رفته است، ۹ طرح پژوهشی و همایش ملی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برگزار کرده‌ایم و همچنین برگزاری دو برنامه مشارکتی (مکتب حاج قاسم با همکاری دانشگاه امام حسین(ع) و چالش‌های نهادخانواده با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان) را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم.

میرعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ انجمن علمی در حال فعالیت و ۹ انجمن در حال تولید نشریه هستند که ۵ انجمن در خصوص تولید نشریه کاملا به‌روز منتشر می‌شوند. رویکرد ما از این جهت که مجتمع آموزشی هستیم دانش‌پژوه محور و هدف ارتقای سطح علمی این عزیزان بوده و عمده فعالیت ما متوجه دانش‌پژوهان است.

دانشیار جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: پژوهش نقش و جایگاه مهمی در توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع دارد، هدایت و برنامه‌ریزی‌های پژوهش در راستای اهداف متعالی المصطفی و ارتقای سطح علمی دانش‌پژوهان درگرو اهمیت و ارتقای جایگاه پژوهش است.

در پایان این مراسم از آثار طلاب و اساتید این مرکز علمی رونمایی شد، اثر اول؛ «آسیب‌شناسی تربیت دینی» مؤلف: محمدعلی حاجی ده آبادی، دومین اثر؛ «منافع انسانی الگوی منافع دولت اسلامی در سیاست خارجی» مؤلف: هادی شجاعی، اثر سوم؛ «صلاحیت حکومت جور در عرصه حقوق کیفری از منظر فقه و حقوق» مؤلف: حجت‌الاسلام نجیب‌الله شرافت، اثر چهارم؛ «اکراه در قتل از منظر فقه فریقین و قوانین کیفری افغانستان» اثر حجت‌الاسلام محمدجواد صمیمی و پنجمین اثر؛ «نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی نبوی» اثر حجت محمدقاسم محسنی رونمایی شد.

 

انتهای پیام
captcha