2 دیدار صمیمی جامعه قرآنی و انتشار خبرهایی پیرامون نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4047581
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

2 دیدار صمیمی جامعه قرآنی و انتشار خبرهایی پیرامون نمایشگاه قرآن

سومین هفته فروردین 1401 با دیدار صمیمانه جمعی از فعالان قرآنی با مقام معظم رهبری و برگزاری دیدار نوروزی جامعه قرآنی آغاز و با انتشار خبرهایی پیرامون بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن به پایان رسید.

2 دیدار صمیمی جامعه قرآنی و انتشار خبرهایی پیرامون نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا، در سومین هفته سال 1401 اغلب  اخبار به رویدادهای آغاز ماه مبارک رمضان و فعالیت های قرآنی اختصاص داشت. این هفته و در طلیعه ماه مبارک رمضان، دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری برگزار شد، رهبر معظم انقلاب در این دیدار صمیمانه که بیش از سه ساعت به طول انجامید به بیان سخنان مهمی در مورد تلاوت قرآن کریم و نکات فنی مربوط به این هنر، پرداختند. همچنین در دومین روز کاری این هفته هشتمین دیدار نوروزی جامعه قرانی به میزبانی ایکنا برگزار شد. در این دیدار که با استقبال فعالان، اساتید، پیشکسوتان و مدیران امور قرآنی همراه بود، تعدادی از حاضران به بیان نکاتی پرداختند.

برگزاری نشست خبری پویش جلسات خانگی قرآنی کریم، انتشار خبرهایی از مهیا شدن نمایشگاه بین المللی قرآن، برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و اعلام تفکیک سه رشته از رشته‌های اصلی مسابقات سراسری قرآن و برگزاری آن در زمان و مکان جدا از دیگر اخبار منتشر شده در این هفته بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته (14 تا 19 فروردین ماه) انداخته شده است.

تولید 12 اثر همسرایی ویژه ماه مبارک رمضان

در اولین روز این هفته مسئول گروه هم سرایی محمدرسول الله(ص) که بزرگترین گروه همسرایی کشور است به تشریح برنامه های این گروه در ماه مبارک رمضان پرداخت. رحیم قربانی، با اشاره به تولید آثار ویژه ماه مبارک رمضان از سوی این گروه، گفت: در راستای فضاسازی قرآنی در ماه مبارک رمضان به‌ ویژه در رسانه ملی، سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) اقدام به تولید تعدادی آثار هم‌خوانی کرده است. بر همین اساس برای رمضان امسال ۱۲ اثر تصویری از آثار «اسماءالحسنی»، «ربّنا» و «دعای یا علی یا عظیم» تولید و آماده رونمایی شده است. این آثار در عتبات عالیات، سوریه و شهرک سینمایی نور تصویربرداری شده است.

تفکیک سه رشته از رشته های مسابقات سراسری قرآن

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برخی تغییرات در شیوه برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم،‌ گفت: یکی از ابتکاراتی که در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است، مجزا کردن بخش نغمات دینی از مسابقات است. بنابراین بخش نغمات این رویداد شامل رشته‌های «اذان»، «دعاخوانی» و «مدیحه‌سرایی» به لحاظ زمانی و مکانی و در مراحل بالا به صورت کاملاً مجزا از مسابقات سراسری قرآن برگزار خواهد شد.

دیدار صمیمی جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری

در نخستین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ ه ق، مصادف با یکشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ه ش، شاهد برپایی محفل انس با قرآن کریم در محضر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‎ای بودیم. در این محفل نورانی تعدادی از قاریان بین المللی و ممتاز، مبتهلان و گروه های همسرایی به اجرای برنامه پرداختند. بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار صمیمی شامل سه بخش، «برکات ماه رمضان»، «ضرورت و اهمیت انس با قرآن» و «نکاتی به قاریان» من باب قرائت قرآن، بود. ایشان در بخشی از بیاناتشان فرمودند: «تلاوت باید تکرار شود؛ پیوسته و پی در پی باید قرآن را استفاده کرد. قرآن معجزه پیغمبر(ص) است. دین پیغمبر ابدی است و پس معجزه ایشان هم باید ابدی باشد». با شیوع کرونا، اجرای این محفل باشکوه، که برگزاری آن به یک سنت هرساله تبدیل شده است با تغییراتی مواجه بود و به صورت ارتباط تصویری بین قاریان و حافظان قرآن با حسینیه امام خمینی(ره) و پخش زنده این ارتباط از شبکه‌های تخصصی قرآنی صدا و سیما همراه بود، اما با کاهش شیوع این بیماری، امسال شاهد برپایی حضوری این محفل بودیم.

برگزاری هشتمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا

هشتمین سال دیدار نوروزی جامعه قرآنی به میزبانی ایکنا، عصر روز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه با حضور جمعی از استادان، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی کشور در محوطه باز خبرگزاری برگزار شد. در این دیدار علاوه بر عباس سلیمی و احمد مسجد جامعی جمع دیگری از فعالان قرآنی کشورمان به بیان سخنانی پرداختند. همچنین جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار امیدواری کرد تا امسال را سالی پررونق برای امور قرآنی کشور بسازیم. در این دیدار از مهدی قره شیخلو، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و همچنین هادی موحدامین، نفر اول سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران در رشته قرائت تحقیق تجلیل به عمل آمد.

تدارک ویژه ایکنا برای ماه مبارک رمضان

همزمان با‌ آغاز ماه مبارک رمضان پرونده ویژه این ماه با عنوان «قرار بندگی» روی خروجی ایکنا فعال شد. در این پرونده کوشیده است با تولیدات متنوع قرآنی به برخی پرسش‌های انسان امروز درباره قرآن، اخلاق و دین با بیان اساتید حوزه و دانشگاه پاسخ دهد.

برگزاری نشست خبری پویش ستاره های زمین

نشست خبری ستاد مردمی پویش ستاره‌های زمین روز سه شنبه ۱۶ فروردین‌ماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر پویش ستاره‌های زمین و حجت‌الاسلام امین شغلی، دبیر اجرایی پویش ستاره‌های زمین برگزار شد. حجت الاسلام حسینی در این نشست خبری با اشاره به اینکه پویش ستاره های زمین اساساً به دنبال فرهنگسازی و گفتمان‌سازی است، گفت:‌ هرگز فعالیت‌های قرآنی جای جلسات خانگی قرآن را نخواهد گرفت.

قاری بین المللی مشاور وزیر راه شد

رستم قاسمی، وزیر راه در حکمی حامد شاکرنژاد، قاری بین المللی کشورمان را به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور فرهنگی منصوب کرد. حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی و حافظ قرآن، متولد سال ۱۳۶۰ در مشهد مقدس است و سفر به کشورهای مختلف به منظور تلاوت و ترویج و تبلیغ قرآن کریم از جمله سوابق وی است. از جمله رتبه های این قاری مطرح می توان به کسب رتبه اول مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه مشهد مقدس در سال ۱۳۷۴ و نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان سعودی در رشته قرائت و حفظ ۵ جزء در سال ۱۳۷۴ اشاره کرد.

آخرین خبرها از نمایشگاه قرآن

در این هفته شاهد انتشار خبرهای متعددی از نمایشگاه بین المللی قرآن بودیم. از جمله این خبرها انتخاب شعار نمایشگاه بود. بر همین اساس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» پس از وقفه‌ای دوساله، امسال به‌صورت حضوری در مصلی تهران برگزار می شود. همچنین در این هفته علاوه بر انتشار فراخوان های متعدد برای حضور نهادهای دولتی و مردمی جهت برپایی غرفه در نمایشگاه قرآن، از برگزاری بیست و هفتمین آیین ملی انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم همزمان با مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز خبر داده شد.

تشریح برنامه های قرارگاه ملی تلاوت

در این هفته حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی‌پور، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم به تشریح برنامه‌های قرارگاه ملی تلاوت در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته و با استفاده از ظرفیت قاریان، حافظان و مرتلان قرآن کریم، قرارگاه ملی تلاوت با محور قرار دادن چهار عنوان برنامه ازجمله برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم، برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز کشوری و استانی، اجرای کرسی‌های تلاوت قرآن، برگزاری محافل قرآنی سیار و محله محور در گلزار شهدا و منازل شهدا و همچنین بوستان‌ها و پارک‌ها، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای این موارد کرده است.

اعلام ویژه برنامه های رادیو قرآن در ماه مبارک رمضان

مدیر گروه اطلاع رسانی رادیو قرآن در این هفته و در تشریح برنامه های این شبکه رادیویی برای ماه مبارک رمضان، از برپایی غرفه ویژه‌برنامه «بر آستان جانان» و جشنواره صد در ۴۲ میدان از میادین مراکز استان‌ها تا ۱۵ ماه مبارک رمضان خبر داد. «بر آستان جانان» ویژه برنامه افطار رادیو قرآن است که در ایام ماه مبارک رمضان با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران همه روزه از ساعت ۱۵:۳۰ تا اذان مغرب به صورت زنده از میدان آئینی امام حسین (ع) تهران تقدیم مخاطبان می‌شود.

برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه با حضور اعضای این ستاد در دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. تنها مصوبه این جلسه تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ و صندوق مشارکت برای بررسی وضعیت بودجه حفظ قرآن در سال 1401 بود. همچنین در بخشی از این جلسه حمید مجیدی مهر، به مدت دو سال به عنوان دبیر این ستاد معرفی شد. در بخشی از جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز حضور یافت و به بیان سخنانی پرداخت. وی با تاکید بر استفاده از «وقف پول» برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گفت: با استفاده از وقف پول با مبلغی اندک هم می‌شود در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی قدم برداشت که حلقه‌های قرآنی باید در زمینه وقف پول برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کار ترویجی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha