هجرت به سرزمین کفر برای خدمت به جامعه دینی باشد
کد خبر: 4050005
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

هجرت به سرزمین کفر برای خدمت به جامعه دینی باشد

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: هجرت از سرزمین دینی به سرزمین کفر تنها در صورتی ارزشمند است که مقدمه‌ای برای خدمت به جامعه دینی باشد و اگر این‌گونه نباشد و هدفش خدمت به جامعه کفر و پیوستن به فرهنگ کافران باشد، این نوع هجرت ناپسند است و به‌عنوان اعانت بر ظالم شمرده خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، استاد حوزه علمیه در ادامه سلسله مباحث نکات تفسیری در محفل ترتیل‌خوانی قرآن کریم که 27 فروردین‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: آیات جزء چهاردهم که بر محوریت هجرت است در سوره‌های حجر و نحل مورد بررسی قرار گرفته است، چراکه یکی از عوامل قدرتمندی امت اسلام فرصتی به نام هجرت است که می‌تواند عامل اقتدار شود.

وی ادامه داد: مهاجرینی که در صدر اسلام از مکه به مدینه هجرت کردند از تشکیل‌دهندگان جمعیت نبوی بودند که در سوره ۴۱ نحل مورد ستایش خداوند قرار گرفته‌اند.

استاد حوزه علمیه افزود: مسلمانان در صدر اسلام به خاطر اذیت و آزاری که مشرکان فراهم کرده بودند و مانع از اجرای شعائر دینی می‌شدند از مکه به مدینه هجرت کرده تا بتوانند به عبادت بپردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: هجرت اقسامی دارد که گاهی از سرزمین کفر به سوی سرزمین دیگر برای تشکیل حکومت دینی و برپایی قوانین اسلام و تثبیت و تقویت حکومت است که این هجرت مطلوب و مورد ستایش قرآن کریم است.

سخنران حرم بانوی کرامت بیان کرد: گاهی شخص از حکومت و بلاد اسلام و فرهنگ اسلامی به سرزمین دیگر هجرت می‌کند که آیه ۱۱۰ سوره مبارکه نحل به هجرت مسلمانانی اشاره می‌کند که برای برپایی حکومت دینی و تقویت دین و برپایی شعائر مذهبی هجرت کردند که مورد ستایش خداوند هستند.

وی افزود: هجرت از سرزمین دینی به سرزمین کفر تنها در صورتی ارزشمند است که مقدمه‌ای برای خدمت به جامعه دینی باشد و اگر این‌گونه نباشد و هدفش خدمت به جامعه کفر و پیوستن به فرهنگ کافران باشد، این نوع هجرت ناپسند است و به‌عنوان اعانت بر ظالم شمرده خواهد شد.

حاج‌ابوالقاسم در ادامه گفت: خودفروختگانی با هجرت به غرب و تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای در اروپا و آمریکا به دنبال خدمت به رژیم‌های جنایتکار هستند و تلاش می‌کنند جامعه دینی را از ارزش‌ها دور کنند و با نابود کردن مقدسات انسانی و اسلامی و تحقیر جایگاه مادر و همسر مصداق بارز اعوان ظالمین هستند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: هجرت اگر با هدف زمینه‌سازی برای تقویت علمی و تحصیل دانش برای خدمت به نظام اسلامی باشد قطعا کاری مطلوب و پسندیده است.

حاج‌ابوالقاسم گفت: فراگیری علم و دانش در بلاد دوردست، مستلزم هجرت است که بسیاری از جوانان بعد از هجرت به کشور برگشتند و مصداق مجاهدان فی‌سبیل‌الله هستند و شهدایی مثل چمران و بابایی بعد از فراگیری علوم در دیگر کشورها به ایران برگشتند و جان خود را فدای این مرز و بوم کردند.

انتهای پیام
captcha