قرار نیست قرآن نظریات علمی را امضا کند + فیلم
کد خبر: 4052137
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
مشقی برای قرآن‌خوانی / ۳۰

قرار نیست قرآن نظریات علمی را امضا کند + فیلم

هانی چیت‌چیان با بیان این مطلب که هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی نیست که قرآن دریچه‌ای رو به هدایت برای انسان باز نکند، گفت: پس همه عرصه‌ها به قرآن ربط دارد، اما این ذهنیت گاهی باعث می‌شود که دچار تند‌روی‌هایی شویم، چرا که استفاده قرآن در زندگی قرار نیست، این طور باشد که نظریات علمی را امضا کند.

هانی چیت چیانبه گزارش ایکنا، قسمت‌های 26 تا 30 مجموعه درس‌گفتارهای «مشقی برای قرآن‌خوانی؛ اصلاح رویکرد رجوع به قرآن» را هانی چیت‌چیان، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، تدریس می‌کند. در ادامه متن و فیلم  این سخنان را بخوانید و ببینید.

قسمت آخر این مجموعه درس‌گفتار فردا، همزمان با عید فطر منتشر می‌شود.

«بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

در این مجموعه 30 جلسه‌ای که با هم گفت‌و‌گو کردیم، برای مشق قرآن در زندگی تمرین کردیم، این یعنی قرآن را وارد زندگی کردن و قرآن را زندگی کردن.

یکی از مواردی که در این جلسات با یکدیگر صحبت کردیم، این بود که عمق استفاده از قرآن تا کجاست؟ گسترده پیاده‌سازی قرآن در زندگی چه ابعادی از زندگی را شامل می‌شود؟

گفتیم هیچ عرصه‌ای از زندگی انسان نیست که از هدایت خالی باشد. پس عرصه‌ای از زندگی انسان نیست که قرآن برای آن دریچه‌ای رو به حقیقت و ملکوت باز نکرده باشد. بسیار حرف مهمی است، البته ما یک اشکالاتی در نوع نگاه به قرآن و معارف، داریم و باید آن را اصلاح کنیم تا بتوانیم از قرآن استفاده کنیم.

در قسمت‌های قبل مفصل در این مورد گفت‌وگو شده است که چه اصلاحاتی باید در ما اتفاق بیفتد تا این باران قرآن وقتی بر زمین وجود ما می‌بارد مثل صخره نباشیم که آب را جذب نکنیم، بلکه در درون ما نفوذ کند تا ان‌شاء‌الله رویشی در درون ما اتفاق بیفتد.

اما این جلسه به یک نکته مهمی اشاره خواهیم کرد، این‌که ما در حوزه ورود قرآن در عرصه‌های زندگی بعضی وقت‌ها دچار افراط می‌شویم.

قرآن برای همه عرصه‌های زندگی است، یعنی هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی نیست که قرآن دریچه‌ای رو به هدایت در آن عرصه برای انسان باز نکند پس همه عرصه‌ها به قرآن ربط دارد و قرآن برای آن‌ها جنبه هدایتی  مطرح می‌کند، اما این ماجرا و این ذهنیت بعضی وقت‌ها باعث می‌شود که دچار تند‌روی‌هایی شویم، که این تند‌روی‌ها ما را دچار اشتباه می‌کند و همین اشتباه موجب می‌شود که آدم‌ها فکر کنند، ای بابا چرا قرآن را به عرصه‌های دیگر بردید؟ غافل از اینکه ما بودیم که اشتباه کردیم نه اینکه قرآن به آن عرصه‌ها ربط ندارد.

برایتان مثال بزنم، مثلاً یک نفر حرف‌های قبلی را شنیده، می‌خواهد قرآن را وارد عرصه‌های مختلف کند و بلافاصله می‌گوید من دانشجوی رشته برق هستم قرآن در مورد برق و مخابرات چه مطلبی دارد؟ خب باید اول بگوییم شما چه چیز برق و مخابرات مد نظرت هست؟ این سؤال را برای چه می‌پرسی؟ برای مقاله؟ یا برای پیدا کردن هدایت در نظام برق و مخابرات؟ بعضی وقت‌ها سؤال اساساً سؤالی است دنیایی و انتظار داریم که قرآن جواب این سؤال را بدهد. قرآن، کتاب هدایت است، نیامده تا به عنوان کتاب رمل و جادو از آن استفاده کنند. بعضی وقت‌ها سؤال اصلاً درست طرح نشده، من دارم دنبال یک چیزی در قرآن می‌گردم که با آن بتوانم سر مردم کلاه بگذارم، خب جواب نمی‌دهد، سؤال باید درست طرح شود، قرار نیست هر چیزی که ممکن است از یک ذهن آلوده‌ای به وجود بیاید، قرآن جواب بدهد.

قرار است قرآن دریچه هدایت را باز کند، پس اولاً سؤالات باید هدایتی باشند، یعنی من دارم رشته فنی می‌خوانم، واقعاً سر و کله زدن با پدیده‌ها و با آن‌ها کار کردن چه تأثیر هدایتی در جریان زندگی من دارد؟ من اول باید این را بفهمم، خدا، اشیا را در قرآن که معرفی کرده خواسته چه هدایتی را برای انسان رقم بزند؟ من از اینجا باید سؤال را شروع کنم نه اینکه یک باره بخواهم برق و مخابرات را در قرآن ببینم، شما اول ببین اصلاً خدا برای چه اشیا را در عالم معرفی کرده است؟ خدا در مورد تسخیر در قرآن صحبت کرده، آیا منظورش از تسخیر عالم برای انسان «سَخَّرَ لَكُمُ» این بوده که شما مالک اشیایید که هر کاری دلتان خواست می‌توانید با اشیا کنید؟ یا نه این اشیاء مدتی در نزد شما امانت هستند. تسخیر به معنای مالکیت نیست، به معنای این است که در اختیارت قرار دادیم تا برای اهداف الهی استفاده کنی.

قرار نیست قرآن نظریات علمی را امضا کند

منِ مهندس و پزشک و رشته‌های مختلف، اول باید این نگاه را پیدا کنم که برای چه دارم در آن حوزه عمل می‌کنم و قرآن جواب این سؤال را می‌دهد؟ نکته دوم بعضی‌ها وارد استفاده از قرآن می‌شوند و سریع دریافت‌های بشری را می‌آورند و می‌گویند بله اتفاقاً در مطالعات بشری این هم کشف شده قرآن هم این را می‌گوید. در گرانش کوآنتومی این را فهمیدند، قرآن هم این را می‌گوید، استفاده قرآن در زندگی قرار نیست، اینطور باشد که قرآن بیاید نظریات علمی را امضا کند، البته این به این معنی نیست که علم بشر همه چیز را غلط می‌گوید نه، علم بشری یک مسیری را برای کشف طی می‌کند.

قرآن کلام وحی است قرار نیست من این علم را مدام به قرآن عرضه کنم تا آن موقعی که نظام آسمان‌ها پوسته پیازی و بطلمیوسی است «سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» را به آن ربط دهم و آن موقع که می‌فهمم نه، آسمان‌ها و کهکشان‌ها در حال گردش هستند، «رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ» را استفاده کنم. نه، قرآن نیامده که گزاره‌های علمی تجربی من را امضا کند. ممکن است قرآن یک چنین قدرتی داشته باشد. رویکرد من این است که از قرآن ببینم که نظام نگاه به عالم چگونه است؟ البته اگر یک دانشمند نگاه خود را به عالم بر اساس قرآن درست کند حتماً نگاهش به موضوعات علمی هم تغییر می‌کند، حتماً کشفیات علمی‌اش هم تغییر می‌کند و دستاوردهای علمی متفاوتی هم خواهد داشت، پس باید مواظب باشیم در وارد کردن قرآن به زندگی‌مان دچار تندروی‌ها نشویم که خود مانع فهم قرآن است و بعد مانع مراجعه دیگران به قرآن می‌شود.

خداوند ان‌شاء‌الله همه‌مان را در مراجعه به قرآن و استفاده از آن از انواع شیطنت‌ها و آسیب‌ها در امان نگه دارد».

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha