سلامت معنوی؛ تأمین‌کننده ابعاد جسمی و روانی سلامت
کد خبر: 4064838
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱

سلامت معنوی؛ تأمین‌کننده ابعاد جسمی و روانی سلامت

رئیس بیمارستان سلامت اهواز با بیان اینکه بعد معنوی سلامت به معنی اعتقاد به خدا و هدفمند بودن در زندگی است، گفت: اگر این بعد ارتقا پیدا کند، ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت فرد را خود جای می‌دهد.

مهرداد شریفی، رئیس بیمارستان سلامت اهوازمهرداد شریفی، رئیس بیمارستان سلامت اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: بیمارستان سلامت اهواز، تنها بیمارستان روان‌پزشکی جنوب غرب کشور است‌. طبق آمارهایی که از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده است، نزدیک ۳۰ درصد از افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به یکی از اختلال‌های خفیف تا شدید روانی هستند. با توجه به اینکه سلامت روح بسیار مهم است، توجه به شاخص‌های سلامت روان بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: در بیمارستان سلامت از ضریب اشغال تخت تا کیفیت درمان بیماران تا تجهیزاتی که در شأن مردم استان و جنوب غرب کشور است، شاخصه‌ها را ارتقا دادیم و نواقص را برطرف کردیم و کادر ما شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهند. بیمارانی که مرخص می‌شوند، نیاز به مراقبت‌های بعدی دارند، با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه، گروه‌های سلامت تشکیل دادیم که روزانه از طریق خانواده‌ها درمان آنها را رصد می‌کنند.

شریفی با بیان اینکه رسالت ما در حوزه سلامت، پیشگیری است که آسان‌تر و کم هزینه‌تر است، تصریح کرد: سواد سلامت مردم استان خوزستان پایین است و از جمله استان‌هایی هستیم که نیاز به توجه ویژه داریم. صدا و سیما، فضای مجازی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، امور اجتماعی استانداری و حوزه شهری باید این مطالبه را انجام دهند و برای آموزش و توانمندی مردم گام بردارند.

رئیس بیمارستان سلامت اهواز افزود: آموزشی منجر به تغییر نگرش می‌شود تا ما مبتلا به بیماری‌ نشویم که تداوم داشته باشد. با یک یا دو برنامه مشکل برطرف نخواهد شد، لذا توصیه می‌کنم که این رصد را محله‌محور کنیم، نیازها را از خود مردم بگیریم. از بالا به پایین برای مردم برنامه‌ریزی نکنیم، به میان مردم بیاییم و نیازسنجی خود را انجام دهیم. بعد از آن، اولویت‌های خود را معین کنیم و بر مبنای اولویت‌ها مداخله خود را انجام دهیم. دلیل این مطلب این است که بیماری‌های نوپدید مثل سارس، کنگو بعد از مدتی ناپدید می‌شوند، اما مشکل امروز جامعه ما بیماری‌های غیر واگیر است.

شریفی ادامه داد: امروز ۸۵ درصد بیماری‌ها و ۹۰ درصد مرگ‌ومیر در کشور به دلیل بیماری‌‌های غیر واگیر مانند سرطان، فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و خیلی موارد این چنینی است که با اطلاع‌رسانی می‌توانیم از آنها جلوگیری کنیم. در بحث سبک زندگی دچار مشکل هستیم. در خوزستان باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم، باید ورزش کنیم و تحرک داشته باشیم تا به بیماری دچار نشویم.

رئیس بیمارستان سلامت اهواز با بیان اینکه سلامتی چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد، توضیح داد: بعد جسمی و روانی با تغذیه و تحرک سالم تأمین می‌شود. در استان ما به دلیل گرمای طاقت‌فرسا، حدود ۸۰ درصد آقایان و ۹۰ درصد خانم‌ها از تحرک لازم برخوردار نیستند و این یک زنگ خطر برای اضافه وزن و بیماری‌های قلبی و عروقی است‌. تحرک باعث می‌شود هورمون‌های نشاط‌بخش از بدن ترشح و آن فرد احساس نشاط و شادی و بیماری کاهش پیدا کند.

شریفی درباره بعد اجتماعی سلامت گفت: فضای مجازی باعث شده است ما کمتر با هم حرف بزنیم و افراد حتی اگر در یک مکان هم باشند، مانند قبل با یکدیگر حرف نمی‌زنند. بعد دیگر، بعد معنوی سلامت است که متأسفانه در کشور درباره آن، کار نشده است. بعد معنوی سلامت یعنی اعتقاد به خدا و هدفمند بودن در زندگی. اگر این بعد ارتقا پیدا کند، مانند چتری بعد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت فرد را زیر خود جای می‌دهد. امیدواریم دانشگاه‌ها در این زمینه ورود کنند.

رئیس بیمارستان سلامت اهواز در پایان اظهار کرد: خبرگزاری قرآنی می‌تواند روی بعد سلامت معنوی کار کند و الگوی آن را ارائه دهد. ما نیز آمادگی داریم در این زمینه همکاری کنیم.

انتهای پیام
captcha