مشارکت در فعالیت‌ها عامل جذب قرآن‌آموزان به مؤسسات است
کد خبر: 4099377
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
مؤسسات قرآنی و چالش جذب مخاطب / ۱۰

مشارکت در فعالیت‌ها عامل جذب قرآن‌آموزان به مؤسسات است

مدیر مؤسسه قرآنی «اصحاب کساء» شادگان گفت: شناسایی استعداد قرآن‌آموزان و واگذاری یک مسئولیت در مؤسسه یا مساجد و انتقال حس مفید بودن برای دین و مردم شهر و کشور باعث جذب نوجوانان به مؤسسات می‌شود.

آموزش قرآن به نوجوانمصطفی آلبوخنفر، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحاب‌الکساء» شادگان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با بیان اینکه برنامه‌های این مؤسسه با قوت سابق در بخش‌های مختلف آموزش قرآن ادامه دارد، درباره راه‌های جذب مخاطب در این مؤسسه قرآنی گفت: شناسایی استعداد قرآن‌آموزان، به کارگیری آنها در این زمینه و سپردن یک مسئولیت در مؤسسه یا مساجد از کارهای مهمی است که به آن اهتمام داریم. برای مثال با توجه به اینکه یکی از فضاهای فعالیت این مؤسسه در مساجد است، هر شب یک نفر از قاریان مؤسسه به عنوان قاری، یک صفحه قرآن کریم برای مردم و نمازگزاران در مسجد تلاوت می‌کند.

وی ادام داد: پانزده نفر مکبر در مؤسسه آموزش داده‌ایم که وظیفه مکبری نماز را برعهده گرفته‌اند. یکی از آگاهی‌هایی که تلاش می‌کنیم به بچه‌ها انتقال دهیم این است که بدانند دین و مردم شهر و کشورشان به آنها نیاز دارند، این امر باعث شده اشتیاق به مشارکت و اعتماد به نفس انجام کاری به تناسب توان و استعداد خود را پیدا کنند. با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های ما در فضای مسجد انجام می‌شود، فعالیت‌های مسجدی به قرآن‌آموزان سپرده شده است به طوری که برای انجام تعقیبات نماز نیز از برخی قرآن‌آموزان استفاده می‌کنیم.

آلبوخنفر افزود: در روزهای پنجشنبه و جمعه محافل ثابت قرآنی داریم که از بچه‌های توانمند قاری خود در این محافل استفاده می‌کنیم.

مدیر مؤسسه قرآنی «اصحاب الکساء» با بیان اینکه یکی دیگر از نکات مورد توجه این مؤسسه قرآنی، اهتمام به تحصیل و امور درسی قرآن‌آموزان است، گفت: با توجه به اینکه معلم هستم بچه‌های مستعد را جذب می‌کنم و در کنار آموزش قرآن، به تحصیل آنها اهمیت می‌دهم. در صورت نیاز، معلم یا مشاور برای آنها در نظر می‌گیریم. این اهتمام و تلاش برای تقویت پیشرفت تحصیلی قرآن‌آموزان باعث شده است که در سال‌های اخیر ۱۲ نفر از قاریان این مؤسسه در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند و هر یک از آنها به نوبه خود فعالیت قرآنیشان را در دانشگاه ادامه دهند.

این مدرس قرآن با بیان اینکه به دلیل محدودیت فضا، از مساجد و حسینیه‌های سطح شهر برای فعالیت قرآنی استفاده می‌کنیم، گفت: با توجه به سطح اقتصادی منطقه، پرداخت شهریه تعیین شده برای حضور در کلاس‌های قرآنی اجباری نیست و هریک از قرآن‌آموزان به تناسب توانایی مالی خود می‌تواند این هزینه را پرداخت کند یا نکند. گرچه این موضوع، مؤسسه را با مشکلات مالی مواجه کرده است، اما تلاش ما این است که فشاری به قرآن‌آموزان وارد نکنیم.

آلبوخنفر در پایان درباره کلاس‌های این مؤسسه قرآنی گفت: در حال حاضر شرح نهج‌البلاغه برای بزرگسالان، آموزش تجوید سطح ۵، روخوانی و روانخوانی برای دانش‌آموزان کلاس‌های ابتدایی تا نهم، جلسات تفسیر و اخلاق قرآن کریم برنامه‌های ما برای دانش‌آموزان و بزرگسالان هستند.

گفتنی است، مؤسسه اصحاب کساء از سال ۹۵ فعالیت خود را در شهرستان شادگان آغاز کرده است.
انتهای پیام
captcha