مؤسسات قرآنی از فعالیت یکدیگر بی‌خبرند
کد خبر: 4083292
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
مؤسسات قرآنی و چالش جذب مخاطب / ۵

مؤسسات قرآنی از فعالیت یکدیگر بی‌خبرند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت «آل محمد(ص)» اهواز با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مؤسسات قرآنی همدیگر را نمی‌شناسند و از فعالیت یکدیگر بی‌خبر هستند، گفت: این عدم تعامل باعث می‌شود که در کار آموزش قرآن ایده‌های جدید را نبینیم و از تجربیات هم بهره‌مند نشویم.

سیده مریم حسینی

رسیدن به محتوای جذاب قرآنی و ایده‌پردازی یکی از عوامل مهم ادامه حیات مؤسسات قرآنی است. به اعتقاد سیده مریم حسینی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت «آل محمد(ص)» اهواز، جذابیت محتوا برای نسل جدید اهمیت ویژه‌ای دارد و در این مسیر، مؤسسات قرآنی بیش از گذشته نیاز به جلسات هم‌اندیشی، ایده‌پردازی و بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر دارند. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان، با این مدیر قرآنی درباره چالش‌های جذب مخاطب در مؤسسات قرآنی است که در ادامه می‌خوانید: 

ایکنا ـ در جذب مخاطب نسل جدید چه چالش‌هایی پیش روی مؤسسات قرآنی قرار دارد؟

ادامه آموزش به روش مکتب‌خانه‌ای امروز پاسخگو نیست و نتیجه آن عدم جذب مخاطب به میزان دلخواه است. مؤسساتی هستند که با 15 یا 20 شاگرد فعالیت آموزشی خود را ادامه می‌دهند، اما نتیجه دلخواه ما بیش از این است. امروز آموزشگاه‌‎هایی که جذابیت بیشتری دارند در جذب شاگرد موفق‌تر عمل می‌کنند. مؤسسات قرآنی باید از روش‌های جدید آموزشی برخوردار شوند.

اگر جلسات هم‌اندیشی و ایده‌پردازی مدیران و حتی مربیانی که ایده‌های جدید دارند، بین مؤسسات قرآنی شکل بگیرد، می‌توانند به تعامل و در نتیجه دستاوردهای خوبی برسند. در حال حاضر بسیاری از مؤسسات همدیگر را نمی‌شناسند و از فعالیت یکدیگر بی‌خبر هستند. این باعث می‌شود که در کار آموزش قرآن ایده‌های جدید را نبینم. ممکن است مربیِ من ایده‌ای داشته باشد که به کار مؤسسه قرآنی دیگری بیاید، اما چون از فعالیت هم خبر نداریم، این تعامل شکل نمی‌گیرد.

نسل جدید، ذائقه متفاوتی دارد. روش و محتوای به‌روز و جذاب از عوامل مهم در جذب مخاطب است. ایجاد تنوع در روش‌ها برای جذب نسل جدید اهمیت بسیاری دارد. باید برای این نسل محتوای قرآنی، به روز و جذاب داشته باشیم. 

10 سال معلم قرآن در یک مدرسه بودم. دانش‌آموزان مدرسه از اقشار مختلف و فرهنگ‌‎ها و گاهی ادیان مختلف بودند، این تنوع باعث می‌شد تلاش کنم که زیر و بم روش‌های آموزش قرآن کریم را جست‌وجو کنم. صرف آموزش روخوانی و روانخوانی برایم اهمیت نداشت، جذب شدن بچه‌ها به محتوای قرآن مهم بود. محتوا باید برای آنها کشش داشته باشد. متوجه شدم که روش‌های قدیمی برای جذب مخاطب به تعدادی که مدنظر ما است، پاسخگو نیست.

بنابراین یکی از مشکلات در مؤسسات قرآنی، عدم نوآوری است. عدم تعامل مؤسسات و بهره‌‌مند نشدن از ظرفیت یکدیگر هم مشکل دیگری است که باعث می‌شود رشد نکنیم. محتوای غیر جذاب یکی دیگر از مشکلاتی است که مؤسسات در جذب مخاطب دارند. خلاق بودن و نحوه ارائه مربی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

ایکنا ـ برای جذب مخاطب نسل جدید چه راهکاری وجود دارد؟

در درجه اول ایده‌پردازی اهمیت دارد. یک راه این است که مؤسسات جلسات ایده‌پردازی و هم‌اندیشی باهم داشته باشند. یک کار دیگر این است که هر مؤسسه مسیر خود را تا رسیدن به اهداف‌ مورد نظر بررسی کنند و در صورت عدم موفقیت موانع خود را ببینند. گاهی این موانع مربوط به ایده، گاهی مربوط به نیرو و گاهی مربوط به محتوای ضعیف است.

در مؤسسه قرآنی آل‌ محمد(ص) برای کودکان فعالیت می‌کنیم و متوجه شدیم با وجود آنکه هزینه کلاس قرآن کریم پایین‌تر از هزینه سایر کلاس‌های تابستانه است، مخاطب کمتری دارد. محتوای ضعیف یکی از علل این کمبود مخاطب است. روش ما برای جبران این مسئله تلفیق آموزش قرآن کریم با زبان انگلیسی بود. به نحوی که مفاهیم قرآن را نیز در آن می‌گنجاندیم. این روش باعث شد که استقبال خانواده‌ها بیشتر از گذشته شود.

این نکته را هم باید در نظر بگیریم که همه مشکل در جذب مخاطب به مؤسسات قرآنی برنمی‌گردد، بخشی از آن مربوط به فرهنگ و عرف جامعه است. برای مثال فراگیری زبان انگلیسی امروز برای خانواده‌ها اهمیت دارد. 

در پایان پیشنهادم به مؤسسات قرآنی این است که به این روش توجه کنند. مؤسسه قرآنی آل‌ محمد(ص) آماده همکاری با سایر مؤسسات قرآنی است. آموزش تلفیقی قرآن با زبان انگلیسی یکی از روش‌هایی بوده که در این مؤسسه موفقیت‌آمیز بود و ما آماده آموزش آن به مؤسسات دیگر هستیم.

انتهای پیام
captcha