از ضرورت توجه به اشتغال جوانان تا تعیین مشاور قرآنی برای استاندار
کد خبر: 4135728
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
در نشست جامعه قرآنی خوزستان با استاندار مطرح شد

از ضرورت توجه به اشتغال جوانان تا تعیین مشاور قرآنی برای استاندار

در نشست فعالان قرآنی و ذاکران اهل بیت(ع) با استاندار خوزستان، جامعه قرآنی استان مطالبات خود را در قالب محورهای اشتغال جوانان قرآنی، رسیدگی به مؤسسات از جهت مکان و تجهیزات، تعیین مشاور قرآنی، تمرکززدایی فعالیت‌های قرآنی از مرکز استان و تقویت شهرستان‌ها بیان کردند.

نشست فعالان قرآنی خوزستان با استانداربه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست صمیمانه فعالان قرآنی و ذاکران اهل بیت(ع) با استاندار خوزستان شامگاه پنج‌شنبه، 31 فروردین در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد.

در این جلسه که با تأخیر حدود یک ساعت آغاز شد، ناجی حیدری، مرتل پیشکسوت استان در طلیعه برنامه آیات ۹ تا ۱۵ سوره زمر و آیات ۱ تا ۹ سوره انشقاق را تلاوت کرد. اجرای برنامه را محمدکاظم صباغان بر عهده داشت. وی در فواصل کوتاه بین برنامه‌ها به ظرفیت‌های قرآنی استان اشاره کرد و در بخشی از صحبت‌های خود از حمایت دیرینه سازمان آب و برق از فعالیت‌های قرآنی و جلسات منظم قرآنی آن قدردانی کرد.

پخش کلیپ سخنان رهبر انقلاب در زمینه جهاد تبیین، از دیگر بخش‌های آغازین برنامه بود که حاوی فرازهای مهمی از نکات معظم ‌ه در این باره بود: «جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌کنند، تلاشهای اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. ... پس مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم.» 

ذاکر اهل بیت(ع)، مجتبی مهدی‌پور در ادامه به شعرخوانی و ذکر روضه پرداخت و پس از آن چند تن از فعالان قرآنی و رئیس جامعه مداحان استان به نمایندگی از جامعه ذاکران به بیان مطالبات خود از استاندار پرداختند.

سیدعدنان موسوی، مؤلف و مدرس قرآن سخنان خود را با گلایه از تأخیر در آغاز جلسه آغاز کرد و گفت: خوزستان جزو استان‌های قرآنی کشور است. در کشور چند استان داریم که در زمینه قرآن کریم جزو شاخص‌ها هستند؛ خراسان رضوی، تهران، قم و خوزستان. چهره‌های برجسته قرآنی خوزستان در سطح کشور و جهان اسلام شناخته شده هستند.

وی اظهار کرد: جای تشکر وجود دارد که مسئولان محترم چند سالی است این جلسات را برگزار می‌کنند. تقریباً در تمام دولت‌ها، استانداری‌ها هر ساله در ماه رمضان از جامعه قرآنی دعوت کرده‌اند، اما جای این گلایه وجود دارد که این جلسات متأسفانه تاکنون خروجی نداشته است. برخی از اساتید قرآنی استان به دلیل همین موضوع در این جلسه شرکت نکردند.

سیدعدنان موسوی

موسوی در ادامه درباره جایگاه قاریان به سخنان رهبر انقلاب در این موضوع اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند «قاری و تلاوت کننده رساننده پیام خدای متعال به مستمعین است و این خیلی مقام بالایی است.» طبق حدیثی از امام موسی کاظم(ع) کار قاری قرآن در انتقال پیام خداوند مانند پیامبر و ائمه(ع) است. متأسفانه هجمه‌های فرهنگی دشمن، سالهاست کشور را تحت تأثیر قرار داده است و در خصوص مبارزه با این حرکت دشمن، کم‌هزینه شده است و آثار آن را در اتفاقات اخیر دیدیم.

وی با تصریح به اینکه در رأس همه، قرآن مورد بی‌مهری و بی توجهی قرار گرفته است، افزود: استاندار در برخی سرفصل‌ها و بودجه‌ها اختیاراتی دارند که می‌توانند قسمتی از آنها را برای کارهای قرآنی قرار دهند.

این مؤلف قرآنی گفت: متأسفانه برخی از قرآنیان جوان ما بیکار هستند. این مسئله جای توجه دارد. در برخی از مسئولیت‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد. کار قاری قرآن، فقط تلاوت نیست، قاریان ما مدارک تحصیلی بالایی دارند، اما از آنها در هیچ جا استفاده نشده است.

نهضتی قرآنی در خوزستان رقم خواهد خورد

در ادامه منصوره ملتجی، از مدیران مؤسسات قرآنی اهواز به نمایندگی از جامعه بانوان قرآنی استان در این نشست گفت: به فرموده رهبر انقلاب «آینده این ملت، انقلاب و جهان به قرآن وابسته است» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «امروز شعار دنیای اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد.» همانطور که می‌دانید بحث آموزش قرآن از سال‌های دور بین همه شیعیان نسل به نسل بوده و هست و شکوفایی و ثمر دادن آن در طلوع انقلاب اسلامی و ظهور نسل انقلابی و شهدای عزیز است.

وی ادامه داد: در عرصه آموزش، بانوان پرتلاش و نستوه در کنار آقایان با تمام توان و بدون هیچ چشم‌داشتی به تعلیم و تربیت نسل قرآنی اعم از قاریان، حافظان و مربیان در مؤسسات قرآنی مشغول هستند و نتیجه آن درخشش چهره‌های قرآنی است.

منصوره ملتجی

ملتجی افزود: استان ما از نظر زبان و اقلیم و قرابت به زبان عربی از ظرفیت و نیروی انسانی خوبی برخوردار است. اگر امکانات و تجهیزات مورد نیاز در اختیار مؤسسات قرآنی قرار گیرد، نهضتی قرآنی در استان رقم خواهد خورد.

وی با تصریح به اینکه نبود بودجه ثابت برای قرآن، عدم حمایت از نهادها و فعالیت‌های قرآنی، نبود امکانات و تجهیزات به روز و گرانی مکان‌های آموزشی، مدیران و مربیان قرآنی را می‌آزارد، گفت: رفع این مشکل، همت شما مسئولان را می‌طلبد. مشاور امور بانوان استانداری باید با مؤسسات قرآنی همراه باشد و دغدغه قرآن و حجاب داشته باشد. مدیران و رؤسای ادارات باید این دغدغه را داشته باشند که بعضا برخی از آنها در زمینه آشنایی با قرآن ضعیف هستند.

ملتجی ادامه داد: لازم است فضای اختصاصی فرهنگی و قرآنی برای بانوان احداث شود و بودجه اختصاصی حمایت از تجهیزات و مکان مناسبت برای مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شود.

لوای امام حسین(ع) سایه‌بان مستحکم است

در ادامه محمدرضا روغنی‌زاده، رئیس جامعه مداحان استان خوزستان، گفت: از اینکه در این جلسه در کنار دوستان قرآنی، جامعه ستایشگری را پذیرفتید، تشکر می‌کنم. جامعه ستایشگری از دغدغه‌های ویژه مقام معظم رهبری است. جامعه ستایشگری گنجینه است. به فرموده ایشان، هیئت هم یادها را باید زنده کند و هم پایگاه و مرکز تببیین باشد.

وی ادامه داد: جامعه ستایشگری استان خوزستان مرکز تبیین هر محفل و هیئت مذهبی شده و مأمنی امن برای هر شخصی با هر تفکر و عقیده‌ای است و لوای امام حسین(ع) برای همه سایه‌بان مستحکم است.

روغنی‌زاده گفت: خدا را شاکریم که در این چند ساله شاهد شکوفایی مداحان نوجوان و جوان استان هستیم. همانطور که می‌دانید کانون مداحان اهل بیت(ع) برخلاف دیگر تشکل‌های مذهبی، محفلی برای تمام نیروهای انقلابی است. جمعیت ستایشگر اهل بیت(ع) آنقدر اهمیت دارند که رهبر انقلاب دیدار مختص با این گروه دارند.

محمدرضا روغنی‌زاده

رئیس جامعه مداحان استان افزود: خدا را شاکریم که قرارگاه ستایشگری استان اعم از کانون مداحان، خانه ایمانی مشعر و بسیج مداحان جزو برترین قرارگاه‌های کشور است. مجریان فرهنگی دولت در استان گرچه کمک حال هستند، اما انتظاری که از آنها داریم فراتر از این است.

وی تأکید کرد: فراهم آوردن بستری مناسب برای اعتراض و شنیده شدن تمام آرا، طبق اصل ۲۷ قانون متاسفانه تاکنون مغفول مانده است. این از مطالبات جدی و به حق است. هر انسانی با هر عقیده و نژادی باید بتواند صدای خود را در کمال امنیت و آرامش با رعایت موازین برساند. مساجد و محافل مذهبی، حسینیه ها و هیئات محلی برای تضارب‌آرا است. این استان با وجود بهره‌مندی از ذخایر نفتی، دغدغه اشتغال جوانانش را دارد، هنوز دغدغه هوای سالم، فاضلاب و آب آشامیدنی را دارد.‌ 

گروه منتخب تواشیح‌خوانان استان خوزستان

در ادامه این برنامه گروه منتخب تواشیح‌خوانان استان خوزستان به اجرای تواشیح اسماء‌الحسنی پرداختند. در آغاز اجرا، مرتضی طرفی از اعضای گروه تواشیح العباد با اشاره به حضور تأثیرگذار اعضای گروه‌های تواشیح استان در کشورهای مختلف به عنوان سفیران فرهنگی کشور، به بیان مطالبه اصلی اعضای گروه‌های تواشیح در حوزه اشتغال پرداخت.

استاندار یک مشاور قرآنی تعیین کند

پس از آن، محمود حمیداوی از اعضای اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان گفت: 240 مؤسسه قرآنی در استان خوزستان داریم که از نظر بودجه، ده سال است، رها شده‌اند. سهمیه بیمه آنها نیز، ۳۵ نفر بوده است. برای برگزاری سرود سلام فرمانده در سال گذشته به یک مؤسسه ششصد میلیون تومان پول داده شد ولی برای نیروهای قرآنی استان خبری از این بودجه‌ها نیست.

وی اظهار کرد: خوزستان پایتخت موکب‌های اربعین حسینی و دروازه ورود تشیع به کشور است. ما بزرگترین رویدادهای قرآنی را می‌توانیم در استان برگزار کنیم.

حمیداوی با اشاره به مهجور واقع شدن قاریان استان در برخی از رویدادها گفت: در مسابقات قرآن دانش آموزی، ده سال است که دانش آموزان ما رتبه اول کشور را به دست می‌آورند. در مسابقات دیگر نیز چنین است، اما جایگاهی که این قاریان و حافظان و مؤسسات باید داشته باشند، ندارند. خواهشی که از استاندار دارم این است که مشاور قرآنی نزد خود داشته باشند. درد دل‌ها زیاد است، اگر فردی به عنوان مشاور انتخاب شود می‌تواند این مطالبات را به گوش شما برساند.

محمود حمیداوی

در ادامه محسن حاجی از فعالان قرآنی شهرستان دزفول به ایراد سخن پرداخت و در آغاز سخنان خود پیشنهاد داد دبیرخانه‌ای در حاشیه این نشست‌ در نظر گرفته شود که مطالبات  و مصوبات جلسه را پیگیری کند و گزارش این پیگیری را در جلسات بعد ارائه بدهد.

وی با تصریح به اینکه فعالیت‌های قرآنی شهرستان‌ها ضعیف دیده می‌شود، از تجربه موفق آموزش و پرورش در واگذاری میزبانی مسابقات قرآن دانش آموزی به شهرستان‌ها گفت و افزود: شاید برخی شهرستان‌ها در این زمینه کمی نوپا باشند و تسلط کافی را نداشته باشند، اما وظیفه داریم آنها را تناور و توانمند کنیم. آموزش و پرورش تجربه موفق و ذی قیمتی در این زمینه دارد.

حاجی گفت: مسابقات اوقاف چندین سال است که در مرکز استان برگزار می‌شود و برخی از افراد در شهرستان‌ها به همین دلیل از حضور در مسابقات محروم شده‌اند.

این فعال قرآنی درباره بضاعت و توانمندی مؤسسات قرآنی نیز گفت: مؤسسات در تمام استان پراکنده هستند. باید به آنها رسیدگی شود. پیشنهادهایی وجود دارد. می‌طلبد چنانکه آقای حمیداوی مطرح کردند، مشاور قرآنی برای استاندار تعیین شود تا بتوان این پیشنهادها را مفصل تر طرح کرد. 

محسن حاجی

پس از بیان این مطالبات، نوبت به سخنرانی استاندار رسید. علی‌اکبر حسینی‌محراب در سخنان خود بر گسترش جلسات خانگی قرآن و نقش مهم آنها در حرکت صحیح تربیتی تأکید کرد.

وی همچنین پرداختن جدی به تدبر و توجه به مفاهیم را از فعالان و به ویژه قاریان تقاضا کرد و آن را عامل تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطبان دانست. 

استاندار همچنین ضمن قدردانی از اجرای گروه تواشیح، توجه به این هنرهای آوایی قرآنی را از صداوسیما مطالبه کرد و آن را ظرفیتی برای صدور انقلاب اسلامی دانست.

حسینی‌محراب در پایان سخنانش، از خیرین، بخش‌های خصوصی و افراد توانمند خواست که وارد فضای فعالیت‌های قرآنی شوند. او با اشاره به پیشنهاد انتخاب مشاور قرآنی گفت: اگر فکر می‌کنید مشکلات موجود با مشاور قرآنی برطرف می‌شود، حتما یک نفر از بین خود پیشنهاد بدهید که کارهای قرآنی استان را در کنار ما و معاونت اجتماعی و سیاسی استانداری پیش ببرد.

پایان‌بخش این برنامه، تقدیر از حافظان قرآن بود که با تقاضای حس حلافیان، فعال قرآنی بندر ماهشهر برای بیان مطالبات خود از استاندار، اجرای آن چند دقیقه با تأخیر شروع شد.

نشست فعالان قرآنی و ذاکران اهل بیت(ع) با استاندار خوزستان

حلافیان در سخنانش خطاب به استاندار گفت: با سخنانی که مطرح کردید، متوجه شدیم در استانداری هیچ برنامه‌ای برای قرآن وجود ندارد. امیدواریم اتفاقات خوبی برای حوزه قرآن بیافتد، اما انتظار داشتیم در چنین جلساتی، متولیان امور فرهنگی حضور داشته باشند. شما در سخنان خود مدیرکل صداوسیما را مورد خطاب قرار دادید، اما ایشان کجا هستند؟ انتظار داشتیم همچنانکه قرآنی‌ها و هیئتی‌ها در این جلسه شرکت می‌کنند، مدیران کل ارشاد، اوقاف و تبلیغات اسلامی اینجا باشند و زمان کافی برای بیان مطالبات خود داشته باشیم.

پایان‌بخش این برنامه پس از تقدیر از حافظان قرآن، اقامه نماز و ضیافت افطار بود. 

انتهای پیام
captcha