دوگانه نفت و پیشرفت باید در ذهن خوزستانی‌ها حک شود
کد خبر: 4136992
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
آیت‌الله کعبی:

دوگانه نفت و پیشرفت باید در ذهن خوزستانی‌ها حک شود

خطیب نماز جمعه اهواز، سفر رئیس‌جمهور به خوزستان را سفری پرخیر و برکت مطرح کرد و گفت: باید دوگانه نفت و پیشرفت و نفت و عدالت با توسعه همه جانبه استان خوزستان در ذهن خوزستانی‌ها حک شود و دیگر شاهد دوگانه نفت و فقر و نفت و فساد و نفقت و تبعیض نباشیم.

آیت الله کعبیبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله عباس کعبی، خطیب این هفته نماز جمعه اهواز امروز، هشتم اردیبهشت ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: یکی از مصادیق تقوا تهدیدناپذیری است؛ یعنی در انسان متقی تهدید و تطمیع راه ندارد. انسان متقی تحت تأثیر فشارهای روانی اطرافیان برای کوتاه آمدن از شرع و قانون قرار نمی‌گیرد. خط قرمز انسان با تقوا رعایت حدود و احکام الهی است و ملاحظه هیچکس را غیر از خدا نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه فردا هشتم شوال، یکصدمین سال تخریب قبور مطهر بقیع و به دنبال آن آثار مکه و مدینه توسط وهابیت است، توضیح داد: همانطور که می‌دانید قبور مطهر بقیع دوبار تخریب شد؛ یک بار قبل از حکومت آل سعود و یک بار بعد از آن. بار اول در سال 1222 هجری قمری در زمان دولت عثمانی است که موجی جهانی علیه این کار شروع شد و پس از آن قبور مطهر بقیع بازسازی شد. بار دوم در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری است که باز هم موجی جهانی درست شد اما راه به جایی نبرد و علت آن را باید در دست‌های پشت پرده تخریب بقیع بشناسیم.

آیت‌الله کعبی با اشاره به آیه «فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» گفت: از نبی مکرم اسلام سوال شد این چه خانه‌هایی است؟ فرمودند خانه‌های پیامبران. بار دیگر سوال شد: آیا خانه علی(ع) و فاطمه(س) از همین خانه های بلندپایه است؟ فرمودند: «بلکه بهترین آن‌هاست». اهل بیت(ع) پرچم‌های برافراشته توحید و بندگی و هدایت و نورانیت و کرامت انسان هستند.

دست‌های پشت پرده تخریب قبور بقیع

خطیب نماز جمعه اهواز با تأکید بر اینکه ما باید دست‌های پشت پرده تخریب قبور بقیع را بشناسیم، توضیح داد: آن‌گونه که تحقیق کردم در سال ۱۹۲۶ میلادی و ۱۳۰۵ شمسی و سال ۱۳۴۴ هجری قمری، دست پشت پرده انگلیس خبیث، آژانس یهود که برای تشکیل دولت صهیونیست‍‌ها بسترسازی می‌کرد و همچنین لژهای فراماسونری و همچنین متاسفانه حکومت کودتایی رضاخان پهلوی و مقربان بهائی دستگاه پهلوی یعنی پدر هویدا و جد هویدا در این تخریب نقش داشتند. هویدا صاحب‌السر عباس افندی و از بزرگان بهائیت بود و پدر هویدا نیز سفیر رضاخان در درباره ملک عبدالعزیز بود و ارتباط ویژه‌ای با او داشت.

آیت‌الله کعبی افزود: پدر هویدا در تحریک ملک عبدالعزیز به تخریب بقیع وعادی‌سازی مسأله تخریب بقیع نقش بسیار بالایی داشت. شاهد آن این است که یک سال بعد از تخریب که مسلمان‌ها رغبت نداشتند به حج بیت الحرام بروند، شیخ عبدالرحیم حائری(از علمای بزرگ شیعه) به اتفاق هزاران نفر از شامات به سمت بیت الحرام آمدند و چون ملک عبدالعزیز به دنبال عادی‌سازی روابط و احترام به شیعه بود از آنها دعوت مخصوص کرد و احترام خاص گذاشت. شیخ حائری از ملک عبدالعزیز خواست قبور بقیع را دوباره بازسازی کند و ایشان قول داد اما صد سال گذشته است و هنوز این وعده عملی نشده است. عبدالعزیز در این ملاقات به شیخ حائری گفت ما به تحریک و خواسته پسر رضا قناد (هویدا) سفیر دربار رضاخان این کار را کردیم. بنابراین روشن شد بهائیت در این مسئله نقش داشت.

وی افزود: در واقع اتحاد شوم بهائیت و وهابیت و لژهای فراماسونری بر اساس سیاست انگلیس خبیث و میدان داری آژانس یهود که به دنبال تشکیل دولت صهیونیستی در منطقه بودند، این اتفاق شوم را رقم زدند. درباره علل تخریب بقیع توسط انگلیس خبیث و اتحاد شوم بهائیت و وهابیت و فراماسونری سه دلیل وجود دارد؛ دلیل اول این است که آنها نیاز به یک پیش زمینه برای تحریف افکار جهان از مسئله فلسطین داشتند. آنها نیاز داشتند که افکار جهان اسلام را به یک نزاع درونی در امت اسلام منحرف کنند. دوم اینکه تجربه اتحاد شیعه و سنی در مقابل انگلیس خبیث و استکبار در انقلاب ۱۹۲۰ مردم عراق در زمان دولت عثمانی و فتوای مراجع بزرگ نجف (از جمله آیت الله کاظم یزدی طباطبایی) تجربه خوبی در مقاومت و ایستادگی و تلفیق بین اسلام مرجعیت و حفظ وحدت و تمامیت ارضی سرزمین‌های اسلامی بود. این انقلاب بزرگ که مردم دشت آزادگان و عشایر بنی طرف در حماسه جهاد عشایر نقش فزاینده‌ای داشتند و امتداد آن به خوزستان نیز کشیده شد. این تجربه مهم در اتحاد بین شیعه و سنی، انگلیسی‌ها را به صرافه انداخت که توطئه کنند و تخریب قبور را در دستور کار خود قرار دهند.

آیت‌الله کعبی درباره جهاد عشایر در مقابل استعمار انگلیس گفت: در این باره آثار خوبی تألیف شده است، از جمله اثر حاج عبدالله طرفاوی فرماندار اسبق دشت‌آزادگان در دوران دفاع مقدس که قرار است ۲۵ اردیبهشت در نمایشگاه اهواز رونمایی بشود. همچنین سناریو یک فیلم خوب با موضوع دلیران دشت آزادگان در حال تدوین است که در صحنه تلویزیون به نمایش گذاشته شود. در جلسه عشایر و معتمدین شب گذشته با رئیس جمهور نیز از ایشان به شکل ویژه خواسته شد و ایشان به شکل ویژه تجلیل کردند.

وی اظهار کرد: مهم این است که اتحاد شیعه و سنی و فتوای آیت الله سید محمدکاظم یزدی طباطبایی واقعاً برای آنها گران تمام شد. به دنبال یک تفرقه بزرگ در درون جهان اسلام بودند. دلیل سوم تخریب قبور، فرق سازی است؛ یعنی وهابیت، بهائیت و لژهای فراماسونری تشکیلات و نظم اداری پیدا کرده بودند و انگلیس همه آنها را برای تضعیف جهان اسلام هدایت می‌کرد که این اتفاق ضد انسانی و ضد اسلامی را رقم زدند.

درخواست دولت برای بازسازی قبور مطهر بقیع

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه  انگلیس، اتحاد شوم وهابیت و بهائیت و لژهای فراماسونری پشت پرده این اتفاق بودند، گفت: درسی که از این مطلب می‌گیریم، اولا دشمن شناسی و توطئه شناسی است. درس دوم اتحاد جهان اسلام و اتحاد شیعه و سنی است که خوشبختانه در حال حاضر روابط دیپلماسی ایران و عربستان در حال تجدید نظر است. این رابطه از لحاظ امنیتی و اقتصادی به سود جهان اسلام است و قطعاً دولت سیزدهم در برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان از یک طرف احیا و بازسازی قبور مطهر بقیع را درخواست خواهد کرد و امیدواریم دولت سعودی در سیاست‌های گذشته خود تجدید نظر کند و با اعتمادسازی متقابل با رعایت حق همسایگی برگ زرینی از توسعه و پیشرفت اقتصادی و تحقیق امنیت ملی را در منطقه شاهد باشیم.

وی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن توصیه مجدد به رعایت تقوی الهی اظهار کرد: یکی از مصادیق مهم تقوی، پرهیز از افراط و تفریط است، همان گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند انسان جاهل در اثر بی تقوایی یا از حد و اندازه می‌گذرد یا نسبت به وظیفه خود کوتاه می‌آید. امام سجاد(ع) نیز در دعای مکارم الاخلاق می‌فرماید: «وَ مَتِّعْنِی بِالاقْتِصَادِ، وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ» اقتصاد یعنی تعادل و توزان و رعایت حد و اندازه در زندگی فردی و اجتماعی.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: نسبت به مسائل روز چند مسأله را مطرح می‌کنم. مسأله اول روز ملی خلیج فارس است. این روز را گرامی می‌داریم. خلیج فارس فراتر از یک نام، آبراه بین المللی و راهبردی و نشان دهنده فرهنگ و تمدن و دریچه هویتی و زیست مشترک ملت بزرگ و بافرهنگ و تمدن ایران و ملت‌های منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. امنیت و اقتصاد و ارزش‌های مشترک فرهنگی و دینی در میان ملت‌های منطقه و ایران اسلامی با اعتمادسازی متقابل و دیپلماسی همسایگی و سیاست متوازن خراجی که مورد اهتمام دولت سیزدهم است، تأمین می‌شود. همان سیاسی که ما از فرهنگ فاطمی یاد گرفتیم: «الجار ثم الدار» این به دیپلماسی همسایگی تبدیل شده است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: قطعا تجدید روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان به سود همه کشورهای حوزه خلیج فارس در همه ابعاد آن است و تأثیر بسیار مثبتی دارد. در همین آغاز پول‌های بسیاری از کشورهای خلیج فارس سرازیر شده و همکاری خوبی با بانک مرکزی شکل گرفته است و این در تثبیت قیمت دلار بی تأثیر نبود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه سیاست آمریکا و صهیونیست در انزوای ملت ایران شکست خورده است، اظهار کرد: کشورهای منطقه و عربستان سعودی در حال حاضر نگاه درون گرای اقتصادی دارند و در صدد تجدید نظر در روابط گذشته خود هستند. با حفظ حاکمیت متقابل، حقوق همسایگی و با احترام متقابل می توانیم در کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد رونق و شکوفایی برای همه ملت‌های منطقه  و از جمله گشایش اقتصادی برای ملت ایران باشیم.

وی با اشاره به روز شورا بیان کرد: مشورت یکی از ویژگی‌های اهل ایمان است. مشورت را باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم. با مشورت می‌توان جلوی خیلی از آسیب‌ها، مشکلات و ناهنجاری‌ها و شکافهای اجتماعی را بگیریم و فرصت رشد و شکوفایی و پیشرفت را فراهم کنیم. مشورت در بحث صلح و امنیت اجتماعی نیز بسیار مؤثر است. البته در نظام سیاسی اسلام یکی از مؤلفه‌های اصلی نظام مردم سالاری اسلامی، مشورت و مشارکت فعال مردم در انتخاب اصلح است.

خطیب نماز جمعه اهواز با بیان اینکه مشورت در مدیریت شهری به معنای بسیج ظرفیت‌های کارشناسی در یک شهر و استان برای حل مشکلات مردم است، افزود: مشورت بُعد اجتماعی  و فرهنگی دارد تا بُعد سیاسی و حاکمیتی. لذا انتظار می‌رود شورای شهر و روستای شهرستان‍ها و استان به جای توجه به مسائل خاص سیاسی و انتخاباتی، امکانات و ظرفیت‌های ویژه برای حل مشکلات استان به ویژه جاده‌ها، آسفالت، فاضلاب و بهبود اوضاع معیشتی و آسایش مردم داشته باشند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: مسئله بعدی روز کارگر است. قانون کار جمهوری اسلامی از قوانین مهم حمایتی در تنظیم روابط بین کارگر  و کارفرما است. مهار تورم و رشد اقتصادی در سایه حمایت از کارگران و فعال کردن دبیرخانه اشتغال میسر است و خوشبختانه دولت سیزدهم در این زمینه و حمایت از کار تولیدی و هدایت نقدینگی‌های بانک‌ها به سمت کار و تولید توجه جدی دارد.

وی اظهار کرد: مناسبت بعدی روز معلم  و شهادت استاد فرزانه شهید مطهری است. این روزها شاهد حادثه اسف بار شهادت آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه سابق در استان سیستان و بلوچستان هستیم. ایشان نقش ویژه‌ای در اتحاد سنی و شیعه و انسجام و همبستگی و خدمت به نظام و مردم داشته است. روحاینت همواره در خط اول فداکاری و شهادت و خدمت صادقانه به مردم قرار دارد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان آن را سفر پرخیر و برکتی برای استان دانست و گفت: دیروز شاهد بودیم مردم خوزستان در همین مصلی سنگ تمام گذاشتند. ساعت‌ها انتظار و استقبال باشکوه آکنده از عشق و وفاداری به اسلام و ولایت و ایران و تقدیر از خدمت گزاران خود در دولت و تقدیر از شخص رئیس جمهور را به نمایش گذاشتند.

وی تصریح کرد: خوزستان شهید پرور، یکپارچه در مسیر آرمان‌های امام و شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجدید بیعت می‌کند. وحدت و همدلی خوزستان با تنوع قومیتی در این استقبال کاملا برجسته بود. رئیس جمهور و دولتمردان هم بحمدلله با عزم و اراده جدی و تخصیص اعتبارات فراوان برای حل مشکلات اساسی استان به میدان آمدند. به گونه‌ای که رئیس جمهور در همین جا گفتند من هفت بار به خوزستان آمدم و اگر لازم بشود هفتار بار دیگر هم به خوزستان می‌آیم تا مشکلات خوزستان حل بشود.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که انجام شد افتتاح  نیروگاه‌‌های برقی و گازی، طرح‌های آبرسانی، فاضلاب، طرح‌های کشاورزی، مسأله مسکن، اشتغال، قرارگاه‌های فرهنگی و بهبود اوضاع معیشتی، تسهیلات وام جوانان، اصلاح شبکه بهداشت و درمان و تجهیز و بازسازی بیمارستان‌ها، دیدارهای مردمی با نخبگان و علما و متنفذین و بزرگان و ... همه اینها بوده و ادامه دارد. هدف از این سفرها این است که راهبردها و برنامه‌ها با عملیات اجرایی و دیدن ضعف‌ها و مشکلات و حل مسائل جلو برود و این کار اتفاق افتاده است و ایشان بازدیدهای خوبی از جمله بازدید از شبکه فاضلاب اهواز و کارون داشت. با این همت که می‌بینیم و همانطور که خود نیز گفتند این استقبال مسئولیت آور است. علی رغم خدمت‌های زیادی که شده و اعتبارات زیادی که داده شده، فاصله بین آنچه هست و آنچه مطلوب است بسیار بالا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیدواریم شاهد رونق استان باشیم، افزود: باید دوگانه نفت و پیشرفت و نفت و عدالت با توسعه همه جانبه استان خوزستان در ذهن خوزستانی‌ها حک شود و دیگر شاهد دو گانه نفت و فقر و نفت و فساد و نفقت وتبعیض نباشیم.

مهم‌ترین مطالبات مردم خوزستان از دولت

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه توسعه نفتی استان و کشور باید منجر به توسعه فراگیر استان خوزستان بشود، به بیان این مطالبات مردم خوزستان پرداخت و گفت: در رأس این مطالبات اشتغال و بومی گزینی است. حل مشکل مسکن، راه اندازی مسکن‌های ارزان اجاره‌ای، اجرای فاز دوم طرح 55 هزار هکتاری، فاز دوم پروژه غدیر، تکمیل فاضلاب اهواز، رسیدگی به مسئله آب کشاورزی، آب رسانی از کارون سه برای تأمین آب کشاروزی، تبدیل وضعیت ایثارگران از پیمانی به رسمی طبق قانون دولت و حل مشکل بازنشستگان، توجه خاص به قرارگاه‌های فرهنگی، تحقیق مسئولیت اجتماعی دستگاه‌های اقتصادی به ویژه صنایع بزرگ، تسهیلات وام ازدواج جوانان، اجرایی شدن حداقل سه اولویت اول هر شهرستان، تکمیل راه‌های بین شهری و روستایی بین شهری، رسیدگی به صنایع پایین دستی جهت ایجاد اشتغال و راه اندازی خوشه‌های کوچک صنعتی و تعاونی‌ها، تعدیل قیمت گندم، خرما و محصولات کشاورزی، حق آب های فراوان، دادن خسارت به کشاورزان، کشت برنج و توجه به دام‌های سنگین از جمله این مطالبات است.

انتهای پیام
captcha