حضور رئیسی در مسجد جامع اموی؛ مهر پایان بر گفتمان تفرقه
کد خبر: 4139068
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
تحلیلگران عرب اذعان کردند

حضور رئیسی در مسجد جامع اموی؛ مهر پایان بر گفتمان تفرقه

تحلیلگران عرب حضور رئیس جمهور ایران در مسجد جامع اموی دمشق را نشانه شکست پروژه تفرقه‌افکنی غربی و صهیونیستی توصیف کردند.

رئیسی در مسجد جامع اموی

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران در مسجد اموی دمشق که از مساجد معروف جهان اسلام است، پیامی چندبعدی و عمیق داشته است، به‌ویژه در زمانی که سوریه وارد مرحله جدیدی می‌شود.

رئیس جمهور ایران در حین بازدید از مسجد اموی نماز تحیت را در آنجا اقامه کرد. تکفیری‌ها و گردانندگان آنها در منطقه در طول 10 سالی که جنگ به سوریه تحمیل کردند، همواره در تبلیغات خود از اقامه نماز جماعت در این مسجد بلافاصله پس از فروپاشی نظام بشار اسد سخن می‌گفتند؛ اما با ناکام ماندن پروژه فتنه آنها حضور رئیس جمهور ایران هم نشانه پیروزی دیگر سوریه بر تروریسم و تکفیر است.

قتيبة الصالح، تحلیلگر امور عربی و اسلامی در گفت‌وگو با المیادین درباره این اتفاق می‌گوید: همه کسانی که شاهد صحنه حضور رئیسی در مسجد اموی بودند، بسیاری از سخنان و صحنه‌های مربوط به تلاش‌های بیگانگان برای ایجاد شکاف اجتماعی، فکری، سیاسی و ساختاری جامعه سوریه در مقطع گذشته را به یاد آوردند.

این کارشناس، صحنه حضور رئیسی در مسجد اموی را مهر پایان بر گفتمان تفرقه‌ای خواند که 10 سال بر سوریه حاکم و قرار بود به تجزیه جامعه سوری منجر شود و افزود: اما حالا برای ساختن مرحله‌ای آتی در سوریه برنامه‌ریزی شده که خبری از تفرقه و جدایی در آن نیست.

الصالح تأکید کرد: بازدید رئیس جمهور ایران از مسجد جامع اموی در واقع فتاوای تفرقه‌افکنانه‌ای را نابود کرد که جامعه سوریه نیز تا حد زیادی آن را نمی‌پذیرفت؛ از همین رو این بازدید در واقع صحنه‌ تازه از سیاست، اجتماع و حتی اندیشه جامعه سوریه را ترسیم می‌کند.

این کارشناس همچنین تأکید کرد: این صحنه تا حد زیادی منعکس کننده حالت اطمینان و آرامش بود، زیرا تا حد زیادی با بازدیدهای قبلی سایر مقامات در دوره گذشته متفاوت بود.

سلیم بوزیدی، تحلیلگر امور منطقه‌ای و فرهنگی نیز درباره پیامدهای سیاسی و فکری این اتفاق گفت: بازدید رئیسی از مسجد اموی ثابت کرد که نزاع منفور فرقه‌ای و مذهبی یک کالای سیاسی راکد است که برای ضربه زدن به امت اسلامی و در چارچوب پروژه‌های سیاسی شناخته شده و لو رفته به کار گرفته شده بود.

وی با اشاره به پیشرفت روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ادامه داد: وقتی این صحنه را از دل سوریه، کشور با تنوع، فرهنگ، تمدن و اعتدال می‌بینیم، یعنی ما گذشته را ورق زدیم.

ناصر اللحام، تحلیلگر مسائل فلسطینی و منطقه‌ای نیز گفت که حضور رئیس جمهور ایران در دمشق پیام آشکاری نه تنها برای اسرائیل بلکه برای انگلیس و ایالات متحده آمریکا داشت.

وی افزود: قاتلان مردم سوریه از سوی انگلیس و آمریکا مجازات نشدند بلکه حتی اجازه سفر به لندن و سکونت در آنجا و در آغوش اروپایی‌ها را دارند و این یعنی غربی‌ها از طریق ابزارهای منطقه‌ای خود هر تلاش سیاسی، اطلاعاتی و نظامی را برای تجزیه سوریه به کار بسته بودند.

اللحام گفت: اسرائیل با هر گونه حمایت لجستیک، اطلاعاتی و نظامی از گروه‌های مسلح در سوریه به دنبال نابودی این کشور بود؛ همان طور که به دنبال نابودی ارتش‌های مصر و عراق بوده است.

این کارشناس با بیان اینکه حضور رئیسی در سوریه و مسجد جامع اموی نماد شکست پروژه نابودی سوریه و بهبود اوضاع آن است، گفت: تقویت دوستی بین متحدان سوریه و چرخش سایر کشورهای عربی به سمت دوستی با سوریه مهم‌ترین شکست پروژه صهیونیستی بود که در آینده پیش رو پیامدهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای آن به همراه دارد.

این کارشناس عرب با اشاره به تأثیر سفر رئیسی به سوریه بر مسئله فلسطین نیز گفت: ایران همواره دوست ملت فلسطین بوده و این را در حمایت همه جانبه از ملت فلسطین از زمانی که امام خمینی(ره) در پاریس بودند و با رهبران فلسطینی دیدار می‌کردند تا به امروز که هر ساله روز جهانی قدس را گرامی می‌دارند، نشان داده‌اند.

وی تأکید کرد: مقایسه دوستی ایران با فلسطین با ادعای حمایت امارات از مسئله فلسطین در آنجاست که امارات در سالروز نکبت که روز استقلال رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود پرچم‌های رژیم اشغالگر را به اهتزاز در می‌آورد.

انتهای پیام
captcha