انتقاد گروه‌های حقوق بشری از سیاست‌های اسلام‌ستیزانه نخست وزیر هند
کد خبر: 4148924
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از سیاست‌های اسلام‌ستیزانه نخست وزیر هند

درحالی که قرار است نخست وزیر هند هفته آینده سفری به ایالات متحده آمریکا داشته باشد، گروه‌های حقوق بشری با تأکید بر سیاست‌های دولت افراطی ناراندرا مودی علیه مسلمانان، از دولت بایدن به خاطر استقبال از وی انتقاد کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از وبگاه المراقب، گروه‌های حقوق بشری به کاخ سفید به دلیل پهن کردن فرش قرمز برای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که قرار است در هفته آینده با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دیدار و در کنگره سخنرانی کند، از دولت ایالات متحده انتقاد کردند.

این درحالی است که دولت هند این سفر را «تاریخی» توصیف کرده و کاخ سفید نیز خاطرنشان کرده است که «این دیدار تعهد مشترک دو کشور را به وجود یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز، مرفه و امن تقویت خواهد کرد».

اما منتقدان از بایدن می خواهند که به مودی فشار بیاورد و از او در مورد نقض حقوق بشر در هند توضیح بخواهد.

این نقض حقوق بشر مربوط به افزایش شدید ناسیونالیسم هندو است؛ یک ایدئولوژی سیاسی و افراطی که به دنبال تبدیل یک هند سکولار و متنوع به یک دولت هندوی قومی و مذهبی است که اقلیت‌ها و مشخصاً مسلمانان این کشور، را هدف قرار می دهد.

منتقدان می‌گویند اگر ایالات متحده همچنان چشم خود را بر نقش مودی ادامه خشونت و آزار و اذیت علیه اقلیت‌های مذهبی هند ببندد، آن‌ها بیش از پیش در خطر خواهند بود.

سوچیترا ویجایان از فعالان حقوق بشری و نویسنده کتاب «مرزهای نیمه شب؛ تاریخ ملت هند مدرن» در این زمینه می‌گوید: نزدیک به یک دهه است که فعالان حقوق بشر و دیگران به طور مرتب به کاخ سفید – دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان – می‌گویند که رژیم مودی اقتدارگرا، راستگرا، ضد مسلمانان و ضد اقلیت است.

ناراندرا مودی در سال 2005، قبل از اینکه نخست وزیر شود، به دلیل حمایت از گروه‌های افراطی هندو که شورش می‌کردند و مسلمانان را هدف قرار می‌دادند، از ورود به ایالات متحده منع شد. اما این حداقل سومین سفر مودی به کاخ سفید خواهد بود و دومین باری است که او در جلسه مشترک کنگره سخنرانی می‌کند. او برای اولین بار در سال 2016 در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به واشنگتن رفت.

انتهای پیام
captcha