برافراشتن قرآن در عزای حسینی
کد خبر: 4156690
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
اهم رویدادهای قرآنی هفته

برافراشتن قرآن در عزای حسینی

آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی آرمان، برپایی هم‌اندیشی بانوان مدیر و فعال قرآنی استان تهران، اجرای رویدادهای قرآنی در سطح یگان‌ها و ستاد آجا، اجرای شانزدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة و پایان دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا برخی از مهمترین رویدادهای قرآنی هفته پایانی تیرماه بودند.

به گزارش ایکنا، رویدادهای قرآنی هفته پایانی تیرماه با آغاز ماه محرم و عزای اباعبدالله(ع) همسو با حال و هوای محرم، عاشورایی شده بود. برهمین اساس این هفته با رویدادهای قرآنی مانند انتشار فراخوان کارگروه قرآن و عترت اربعین، برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، اختتامیه مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ستاد آجا، برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن فرزندان پسر کارکنان وزارت دفاع، انتشار خبر به تعویق افتادن مرحله شهرستانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری مسابقات قرآن و المپیاد تخصصی معارف اسلامی، اختتامیه جشنواره سراسری تنویر ارتش، آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی آرمان، برگزاری کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری، هم‌اندیشی بانوان مدیر و فعال قرآنی استان تهران، اقامه عزای حسینی در سیزدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن، اجرای شانزدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة، گزارش ایکنا از روز‌های فراموشی طرح‌ فراگیر و ملی قرآنی، استقبال ۲۷۳ هزار نفر از مسابقات قرآن بسیج و ... همراه بود. 

در این هفته و همزمان با تعویض پرچم گنبد امام حسین(ع) از قرمز به مشکی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام (۱۴۴۵ هجری قمری) نیز هزاران نفر از مؤمنان در واکنش به قرآن‌سوزی در حمایت از کتاب خدا قرآن کریم را برافراشتند.

فراخوان کارگروه قرآن و عترت اربعین منتشر شد

فراخوان ثبت‌نام علاقه‌مندان عضویت در کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به اربعین حسینی، موسوم به «کاروان نور» از سوی کارگروه قرآن و عترت کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و با مشارکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

با توجه به حضور زائران و گروه‌های فرهنگی و قرآنی در مراسم اربعین ۱۴۰٢ و ضرورت تمهید مقدمات و برنامه‌ریزی لازم، ضوابط و نحوه ثبت‌نام عضویت علاقمندان در کاروان نور، همزمان با آغاز ماه محرم، به مدت ۱۰ روز تا ۷ مردادماه اعلام شد.

اختتامیه مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ستاد آجا

آیین اختتامیه بیست و سومین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه، ۲۹ تیر در سالن شهید فلاحی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا برگزار شد. 

این مراسم که با اجرای هادی اسلامی، حافظ و کارشناس مجری شبکه قرآن و با حضور جمعی از مسئولان و فرماندهان ستاد آجا و امیر سرتیپ دوم بازنشسته عباس سلیمی، قاری پیشکسوت قرآن و فرمانده اسبق دانشکده علوم و فنون فارابی و زهره الهیان، نماینده حوزه انتخابیه تهران در مجلس شورای اسلامی و محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا همراه بود، با تلاوت آیاتی از قرآن از سوی قاری خوش‌خوان نوجوان محمدطاها درودی آغاز شد. سپس ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) و مدیحه‌‌سرایی توسط یکی از ذاکران اهل‌بیت(ع) انجام شد و کلیپی از فعالیت‌های قرآنی کوی‌های سازمانی ستاد آجا، برگزاری دوره‌ حفظ تابستانه در کوی‌های سازمانی و یگان‌های ستاد آجا و گزارش از روند برگزاری بیست و سومین دوره از مسابقات خانواده‌ها و بانوان شاغل ستاد آجا پخش شد.

پانزدهمین دوره مسابقات قرآن فرزندان پسر کارکنان وزارت دفاع

مرحله نهایی پانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ۲۹ تیرماه به میزبانی اداره مبین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.  

این مسابقات در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال با رقابت نزدیک به ۲۴۰ متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، حفظ کل و اجزاء ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ در دو مقطع (بالاتر از ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال) به صورت حضوری برپا شد. 

فراخوانی با چاشنی بی‌اخلاقی 

اخیرا تبلیغات دوره کارگاهی تعلیم و تربیت مدرس تجوید قرآن، از دوره‌های‌ آموزشی «مدرسه تابستانی تهران»، آن هم با ادعای تدریس سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت، استاد مسلم آموزش تجوید و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن و اعطای گواهینامه معتبر منتشر شده که پیگیر جزئیات آن شدیم.

در تماس با سیدمحسن موسوی‌بلده به منظور دریافت کم و کیف مباحث این دوره آموزشی با موردی دور از انتظار مواجه شدیم. موسوی‌بلده، از الصاق تصویرش در این بنر تبلیغاتی و معرفی به عنوان مدرس این دوره آموزشی اظهار بی‌اطلاعی کرد! و اظهار کرد: هیچ تماسی مبنی بر دعوت او برای تدریس در این دوره آموزشی صورت نگرفته است.

مرحله شهرستانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن به تعویق افتاد

مرحله شهرستانی آزمون معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که پیش از این قرار بود ۲۹ تیرماه برگزار شود، تا ۱۲ مردادماه به تعویق افتاد. مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از دلایل تعویق زمان این آزمون را تداخل با آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است.

بر همین اساس مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارفی، ۱۲ مردادماه و در نوبت عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۶ برگزار می‌شود.این آزمون به صورت کتبی و با در نظر گرفتن استانداردهای آزمون‌های کنکور سراسری برگزار خواهد شد. 

اردوی خانوادگی برندگان پویش ستاره‌های زمین

اجرای طرح پویش «ستاره‌های زمین» همزمان با ماه مبارک رمضان و بعد از آن برگزار شد که بر اساس آن در مجموع ۹۸ هزار و ۴۸۷ خانواده در کشور بر سر سفره افطار سوره قدر را به‌ صورت جمعی و خانوادگی قرائت و به دبیرخانه این پویش ارسال کردند.

‌بعد از برگزاری مراسم قرعه‌کشی این پویش همزمان با عید سعید فطر، در مجموع ۱۱۴ خانواده از نقاط مختلف کشور برای سفر زیارتی به مشهد مقدس انتخاب شدند.بر همین اساس اولین مرحله از این اردو با حضور ۵۰ خانواده از ۲۴ تا ۲۷ تیر در مشهد مقدس برگزار شد و سایر خانواده‌ها از ۲۷ تا ۳۰ تیر در این اردو حضور دارند.

برگزاری دوره تربیت مربی قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

افراد معرفی شده به این دوره که از جمله طرح‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است، نفرات برتر مسابقات قرآن و عترت و افراد توانمند و مستعد در حوزه آموزش قرآن کریم هستند. 

آزمون تعیین سطح شرکت کنندگان در این دوره، روزهای شنبه ۳۱ تیر و یکشنبه یکم مرداد به صورت برخط و از طریق سامانه امجد معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین شروع این دوره از روز هفتم مرداماه و از طریق سامانه lms جهاد دانشگاهی خواهد بود. 

برافراشتن قرآن در عزای حسینی

مسابقات قرآن و المپیاد تخصصی معارف اسلامی برگزار شد

مرحله نهایی سی و دومین دوره مسابقات جامع قرآن کریم و دوازدهمین دوره المپیاد تخصصی معارف اسلامی در مشهد برگزار شد.

در این دوره از مسابقات مجموعا ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان به همراه مربیان از ۱۳ استان کشور گرد هم آمدند و در ۱۳ رشته حفظ ۵ جزء، حفظ جزء ۳۰، حفظ سور منتخب، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل قرآن، مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن، خلاصه‌نویسی، کلیپ، پادکست و اینفوگرافی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

آئین اختتامیه جشنواره سراسری تنویر ارتش برگزار شد 

آیین اختتامیه جشنواره سراسری تنویر (خانه‌های قرآنی) با محوریت سبک زندگی قرآنی ویژه کارکنان پایور و خانواده‌های پنجگانه نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی، پدافند هوایی و ستاد ارتش روز، ۲۸ تیرماه با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی‌، فرمانده نهاجا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش و رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و سایر مسئولان و فرماندهان این نیرو به صورت حضوری و دورسخنی در مسجدالنبی(ص) نهاجا برگزار شد.

اجرای فعالیت‌های قرآنی در ۳۵۲ پایگاه و مسجد در محلات تهران

آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی قرآنی آرمان ۲۷ تیرماه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، جمعی از خانواده معظم شهدا، اساتید و قاریان بین‌المللی و مدیران مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با تلاوت ابتدایی مهدی غلام‌نژاد، قاری بین المللی کشور برگزار شد.

مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: بنا داریم در شورای عالی قرآن با همکاری اساتید و مؤسسات در شش ماه دوم در شهر تهران اتفاقات خوبی را در عرصه قرآن رقم بزنیم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما اجرای فعالیت‌های قرآنی در ۳۵۲ پایگاه و مسجد در محلات شهر تهران است و بنا داریم با این برنامه‌ها، اضلاع مسجد، مدرسه و منزل را با قرآن و آموزهای آن به یکدیگر به متصل کنیم.

کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری برگزار می‌شود

کرسی تلاوت قرآن همراه با سخنرانی و مداحی همزمان با آغاز ماه محرم با حضور قاریان برجسته کشوری برگزار می‌شود. از ۲۸ تیرماه همزمان با اول محرم به ترتیب حسین فردی، سعید عبدی، محمدرضا پوزرگری، عباس امام جمعه، احمد ابوالقاسمی، جعفر فردی، مجید داوودی، حسین بیات، حسین موسوی، قاسم رضیعی، سعید پرویزی و محمد حسن‌زاده در کرسی تلاوت به قرائت خواهند پرداخت.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام بهشتی و میثم فتحی به سخنرانی و بیان احکام می‌پردازند و مدیحه‌سرایی و قرائت زیارت عاشورا نیز توسط سعید هدایتیان و مهدی محمدی انجام می‌شود.

تبیین جایگاه قرآن در عزاداری حسینی از سوی مؤسسه اُسوه

مجلس عزاداری دهه نخست ماه محرم الحرم از سوی هیئت شهدای مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت اُسوه تهران با موضوع تبیین جایگاه قرآن در اقامه عزای سالار شهیدان و توجه به اخلاق و سیره امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

بنابر گفته زهرا بادی، مدیر مؤسسه اسوه تهران «۱۳ روز اول محرم‌الحرام از چهارشنبه، ۲۸ تیرماه مجلس سخنرانی با حضور حجج‌اسلام سیدمهدی چاووشی و محمدرضا طریقت از مدرسان حوزه از ساعت ۱۷:۳۰ ویژه بانوان در مؤسسه برپا شده است».

رقابت ۹۰۰ حافظ قرآن در مرحله دوم هجدهمین آزمون‌ اعطای مدرک

مرحله دوم هجدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از صبح شنبه ۲۴ تیرماه ماه ۱۴۰۲ به صورت متمرکز در استان تهران و با شرکت حدود ۹۰۰ حافظ قرآن کریم در رشته‌های ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران، در ارتباط با برگزاری مرحله دوم و شفاهی آزمون‌های حفظ قرآن کریم در هفته جاری اظهار کرد: ۹۰۰ نفر از ۱۳۵۱ نفر مرحله اول کتبی به این مرحله راه پیدا کرده‌اند.

هم‌اندیشی بانوان مدیر و فعال قرآنی استان تهران برگزار شد

هم‌اندیشی بانوان مدیر و فعال قرآنی استان تهران با رویکرد سوق دادن بیشتر بانوان مدیر و فعال قرآنی به انس فزاینده با قرآن در سایه فهم، تدبر و تعمق در آیات با مشارکت فرهنگسرای خانواده، موسسه کوثر هدایت و حکمت، بانوان قرآنپژوه و موسسه تدبر در کلام وحی روز گذشته دوشنبه ۲۶ تیرماه برگزار شد.

این مراسم با برپایی کارگاه‌های هم‌اندیشی، آشنایی با دوره‌های تدبر در قرآن، صحیفه سجادیه و سبک زندگی و... با حضور اساتید مطرح، بانوان مدیر و فعال عرصه قرآنی برگزار شد که طی آن بحث و بررسی پیرامون توسعه فعالیت‌های قرآنی، ارائه راهکار‌های مناسب به منظور اثربخشی بیشتر و بهبود کیفیت فعالیت‌های قرآنی و ... در حوزه بانوان از موضوع‌های مورد بررسی قرار گرفت.

اقامه عزای حسینی در سیزهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن

سیزدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، در آستانه ورود به ماه محرم الحرام، با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان ممتاز، فعالان و مدیران قرآنی و برقراری ارتباط برخط تصویری با قرآنیان سراسر کشور ٢۶ تیرماه در مجتمع امام خمینی‌(ره)، حسینیه الزهرا‌(س) برگزار شد.

در این جلسه که با مدیریت بهروز یاریگل، از پیشکسوتان قرآنی کشور همراه بود، محمد کاظمی و یونس شاهمرادی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کردند و سیدمحمد حسینی‌پور، به اجرای ابتهال حب الحسین پرداخت. هر سه این قاریان ممتاز به تازگی از حج تمتع بازگشته‌اند.

در بخش دیگری از این محفل، حشمت‌الله قنبری، پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه، در باب جایگاه رفیع حضرت سیدالشهداء و یاران باوفای ایشان و بیان ظرایفی از واقعه عاشورا، مطالب ارزنده‌ای ایراد کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

اجرای شانزدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة

شانزدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم که از آن با عنوان طرح مشکوة یاد می‌شود، از ۱۵ تیرماه آغاز شده است و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

در طرح مشکوة که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اجرایی شده است، آموزش‌های مربوط به حفظ قرآن کریم به نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی ارائه می‌شود.

این طرح از پاییز سال ۹۷ آغاز به کار کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان برگزاری این طرح، تاکنون پنج نفر از طریق آن موفق به حفظ کل قرآن کریم شده و در حال حاضر مشغول سپری کردن دوره‌های تثبیت محفوظات قرآنی خود هستند.

حمایت از ۱۲ اثر ارسالی به رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی

با فراخوان رویداد ملی خلاقیت و نوآوری‌های قرآنی «عصر قرآن» از سوی مرکز نوآوری یهدین با حمایت اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی، ۴۰۰ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.

داوری میان آثار ارسالی طی دو مرحله انجام شد که طی آن ۱۰۰ اثر به مرحله مقدماتی و پس از قضاوت نهایی ۱۶ ایده به مرحله نهایی راه پیدا کردند. براساس این گزارش، از این تعداد، ۱۲ ایده به صورت کامل معرفی شدند و با توجه به نوع نیازهایی که داشتند، مورد حمایت‌های مختلفی در قالب مرکز نوآوری قرار گرفتند. این نوع حمایت‌ها شامل معرفی به صندوق سرمایه‌گذاری برای تکمیل مدل‌های کسب و کار اقتصادی، معرفی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخی خرید محصولات، حمایت از تکمیل ابعداد پژوهشی و تولید محصول، ارائه خدمات مشاوره‌ای به برخی از ایده‌ها در قالب نوآوری است.

روز‌های فراموشی طرح‌ فراگیر و ملی قرآنی

سال‌های گذشته وقتی گرمای تابستان آرام آرام صورت‌ها را سرخ می‌کرد، نوید اجرای طرحی قرآنی را از شبکه قرآن و معارف سیما می‌شنیدیم که نه تنها دل‌ها را گرم بلکه گوش‌ها را هم نوازش می‌داد و به روح، جان تازه‌ای می‌بخشید؛ اما حالا بیش از دو سال است که از اجرای این طرح قرآنی یعنی ۱۴۴۱ تا ۱۴۵۵ می‌گذرد و هنوز بسیاری از فعالان قرآنی در انتظار اجرای دوباره آن هستند تا مجدد نهاد‌های امور قرآنی را همسو در راستای هدفی به حرکت درآورد.

اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۱ تا ۱۴۵۵، حدود ۱۶ سال پیش کلید خورد و طی این سال‌ها در تابستان و حتی فصول بعد با محوریت و مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار می‌شد. این روند تا دو سال گذشته و اجرای طرح ۱۴۵۵ ادامه داشت و هر سال نیز یک موضوع از مفاهیم قرآنی، یکی از اجزا یا سوره‌ها، محور برنامه‌ها قرار می‌گرفت. اما بعد از گذشت دو سال از آخرین برنامه این طرح قرآنی هنوز مشخص نیست که چرا مدیران و دست‌اندرکاران این برنامه میلی به برگزاری مجدد آن، در فصل تابستان که فرصت اوقات فراغت برای علاقه‌مندان به اینگونه فعالیت‌ها مهیا می‌شود، ندارند.

استقبال ۲۷۳ هزار نفر از مسابقات قرآن بسیج

 سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج که این روزها مرحله ثبت‌نام و مخاطب‌یابی را پشت سر می‌گذارد، در حال جابجا کردن رکوردهای قابل توجهی از حیث جذب مخاطب و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان است. 

در این رقابت‌ که ثبت‌نام آن از بیستم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و پس از یک دور تمدید تا دهم مردادماه ادامه خواهد داشت، آخرین آمار از سوی دبیرخانه اعلام شد و بر اساس آن تا ۲۵ تیرماه بیش از ۲۷۳ هزار نفر با مراجعه به سامانه quranbsj.ir فرایند ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

توسعه رشته‌های جشنواره قرآنی «باران وحی»

حسین زمانیان، معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمین(ره) استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشار به آغاز ثبت‌نام ششمین دوره جشنواره باران وحی گفت:‌ زمان ثبت‌نام و ارسال ویدئو برای حضور در این جشنواره از ابتدای تیرماه امسال شروع شده و تا نیمه‌های شهریورماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره باران وحی به صورت ارسال اثر ویدئویی از سوی مخاطبان و داوری این آثار برگزار می‌شود، افزود: بعد از پایان ثبت‌نام، کار داوری به مدت یک‌ماه انجام می‌شود. 

گروه الغدیر با پویش «به نام حسین» به استقبال محرم رفت

گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی الغدیر تهران قبل از دوران کرونا و با هدف گسترش فرهنگ عاشورایی به ارائه هنر هم‌خوانی در مجالس و هیئات تهران پرداخت. 

این گروه امسال در آستانه ماه محرم و بعد از چند سال وقفه، این پویش را که یک نذر فرهنگی است، مجدداً راه‌اندازی کرده است. 

در این پویش اعضای گروه هم‌خوانی الغدیر به صورت جهادی و بدون دریافت هزینه در هیئات عزاداری حسینی حضور یافته و به اجرای آثار عاشورایی می‌پردازند. هیئات مذهبی برای هماهنگی جهت حضور اعضای گروه تواشیح می‌توانند با شماره ۰۹۱۲۹۳۴۱۰۱۶ تماس بگیرند.

مراکز حفظ قرآن تا پایان سال ۱۴۰۲ تعطیل می‌شوند

در برنامه افق رادیو قرآنبه تاریخ ۲۴ تیرماه با موضوع وضعیت بیمه فعالان قرآنی و با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، حامد حسین‌زاده، معاون توسعه و حمایت دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد،‌ محمدحسین رضوانی، مسئول بخش بیمه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج رادیو قرآن رفت.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در این برنامه ضمن تشریح برخی مشکلات بیمه‌ای مؤسسات قرآنی، به تعطیلی ۵۰۰ مرکز حفظ قرآن اشاره و اظهار کرد: اگر اعتبارات برای مؤسسات لحاظ نشود، تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام مراکز حفظ قرآن به تعطیلی کشیده خواهد شد. 

مرحله مقدماتی مسابقات «مشکات» پایان یافت

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی مسابقات قرآن کریم مشکات در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مرحله مقدماتی پنجمین دوره مسابقات مردمی قرآن مشکات با شعار «تجلیل از قهرمانان قرآنی» به پایان رسید، گفت: بر همین اساس نفرات برتر «رشته حفظ» روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ تیرماه آزمون حفظ خواهند داشت. در این دو روز فایل ارسالی آنها ضبط و از ۸ تا ۱۵ مردادماه آثار آن‌ها داوری خواهد شد. در نهایت ۱۸ مردادماه نفرات برتر و راه‌یافته به فینال معرفی می‌شوند. آزمون حفظ پنجشنبه ۲۹ تیر ویژه بانوان و جمعه ۳۰ تیر ویژه آقایان است.

راهیابی «علیرضا بیژنی» به مرحله نهایی مسابقات قرآن مالزی

نتایج مرحله مقدماتی شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی شب گذشته ۲۳ تیرماه اعلام شد که براساس آن، در رشته قرائت تحقیق که نماینده کشورمان نیز در این رشته حضور دارد، ۲۲ قاری از کشورهای مختلف به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

در بین راه‌یافتگان به مرحله نهایی این مسابقات نام علیرضا بیژنی، قاری شناخته شده کشورمان نیز به چشم می‌خورد. مرحله مقدماتی این مسابقات اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به صورت مجازی برگزار شد.

برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، ۲۲ تیرماه، با حضور اعضای هیئت داوران، قاریان، حافظان و برخی از مسئولان آستان حسینی و علما و فضلای حوزه علمیه در صحن مطهر امام حسین(ع) برگزار شد.

آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر با تلاوت زیبای «سید عبدالله زهیر الحسینی»، قاری آستان مقدس حسینی و حائز رتبه نخست مسابقات در رشته قرائت به سبک عراقی آغاز شد و در ادامه، حاضران در مراسم سوره فاتحه را قرائت و ثواب آن را به شهدای جهان اسلام و کشور عراق اهدا کردند.

انتهای پیام
captcha