لزوم تدبیر و اندیشه در گنجینه تمام‌عیار دفاع مقدس
کد خبر: 4172097
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
نظری تأکید کرد:

لزوم تدبیر و اندیشه در گنجینه تمام‌عیار دفاع مقدس

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: دفاع مقدس گنجینه تمام‌عیاری است که باید در فهم و درک ابعاد آن تدبر و اندیشه شود و نمی‌توان نگاه گذرا به آن داشت.

علیرضا نظری

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تبیین دستاوردهای دفاع مقدس نیازمند استفاده از ابزارهای نو و جدید است، گفت: دستاوردهای دفاع مقدس را دیگر نمی‌توان با ابزارها و شیوه‌های قدیمی برای نسل جدید که مدام در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارد تبیین و تشریح کرد. باید در این زمینه نبوغ به خرج داد و با هم‌اندیشی رسانه‌ای و علمی امکان ایده‌پردازی‌های نو و جدید وجود دارد.

وی افزود: دفاع مقدس گنجینه تمام‌عیاری است که باید در فهم و درک ابعاد آن تدبر و اندیشه شود و نمی‌توان نگاه گذرا به آن داشت. متأسفانه در محافل علمی و دانشگاهی ما هم خیلی بر دستاوردهای جنگ هشت ساله تحمیلی تمرکز نمی‌شود و اساتید و دانشجویان موضوعات گذرا و عام‌گرا را مطرح می‌کنند. به نظر من واکاوی تک‌تک عملیات‌ها، شیوه رفتاری دشمن و مقایسه آن با شیوه رفتاری فرماندهان، رزمندگان و تصمیم‌سازان عرصه جنگ تحمیلی، مقایسه رفتار بازیگران عرصه روابط بین‌‌الملل، مقایسه تحریم‌های آن دوران با تحریم‌های امروزی و دیگر موارد که تعدادشان هم کم نیستند را باید با تفکر، تحقیق و اندیشه مورد بررسی و واکاوی قرار داد؛ امری که از آن غفلت شده است.

دفاع مقدس؛ گنجینه تمام‌عیار

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همانطور که گفتم دفاع مقدس گنجینه تمام‌عیار است و این گنجینه تمام‌عیار احتیاجی به داستان‌سرایی یا اغراق، مبالغه‌گویی و یا خدایی ناخواسته خلاف‌گویی ندارد. قرار نیست با اغراق و مبالغه نسل جوان را باید دفاع مقدس آشنا کنیم و فقط کافی است با زبان نسل جوان امروزی و با شیوه عقلانی به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی به لحاظ محتوایی در حوزه دفاع مقدس مقدس غنی هستیم، گفت: وقتی به آثار و نوشته‌ها نگاه می‌کنیم واقعاً با صحنه‌ها و روایت‌های قانع‌کننده مواجه می‌شویم که در هیچ جنگی در دنیا نظیر آن وجود ندارند. برخی کشورها برای اینکه نبردها و جنگ‌هایشان را نزد مردمانشان جذاب جلوه دهند و خود را حق معرفی کنند دست به اسطوره‌سازی می‌زنند و در دفاع مقدس ما واقعاً همه رزمندگان اسطوره بودند و نیازی به اسطوره‌سازی نیست. کسانی که در پشت جبهه‌ها حمایت می‌کردند، نوجوانی که برای دفاع از وطن داوطلبانه عازم جبهه‌ها شد، پیرانی که می‌توانستند در جبهه‌ها حضور نیابند ولی نشستن در خانه را تحمل نداشتند و نگران جبهه‌ها بودند و از این دست موضوعات بسیار زیاد است و لذا با توجه این موضوعات آنچه که بیش از همه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را در قالب‌های هنری و متناسب با ذائقه‌های اقشار مختلف جامعه اعم از بزرگسالان، میان‌سالان، جوانان، نوجوانان و کودکان به نمایش بگذاریم.

اقناع‌ نسل جوان متناسب با علاقه و ذائقه‌شان

نظری ادامه داد: از سوی دیگر در تبیین دستاوردهای دفاع مقدس توجه به ذائقه و علاقه مخاطب به ویژه مخاطب نسل جوان خیلی مهم است؛ مخاطب نسل شیوه‌های بی‌روح و خشک را نمی‌پذیرد و باید محتواها غنی و  با روح همراه باشند و همچنین یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد این است که در کتب درسی آموزش و پرورش و آموزش عالی متناسب با سن افراد متون دفاع مقدس را تدریس کرد و به نظر من در این زمینه هنوز جای کار وجود دارد تا اثرگذاری مطلوب حاصل شود. نباید از ظرفیت هنرهای نمایشی مانند تئاتر، فیلم‌ها و سریال‌ها، شعرخوانی و دیکلمه و خاطره‌گویی غفلت شود. به طور کلی انتقال مفاهیم گنجینه عظیمی مانند دفاع مقدس نیازمند به کار بردن ذوق است و لذا اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفته که قطعاً هم صورت گرفته ناشی از این است ما به این بخش کمتر توجه کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم این آثار فاخر را به مخاطبانمان منتقل کنیم.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پیشکسوتان دفاع مقدس فوت کرده‌اند و یا به شهادت رسیده‌اند و یا اینکه در شرایط جسمانی خوبی به سر نمی‌برند، اظهار کرد: باید در نظر داشت جامعه هدف ما در بازه سنی قرار دارد که ارتباط برقرار کردن با آنها کار آسانی نیست و باید با ذوق آمیخته به هنر و منطق و نیز بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی بتوانیم با این نسل ارتباط برقرار کرد برای اینکه بتوان مفاهیم دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کرد باید افرادی را به کار گرفت که قدرت ارتباط‌گیری داشته باشند و انتقال‌دهنده قوی محسوب شوند. البته ناگفته نماند استفاده از تجربیات و خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس هم یکی از ابزارهاست و نباید از آن غفلت شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha