گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد
کد خبر: 4187138
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
آیت‌الله اعرافی:

گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد، گفت: این گفتمان علمی دستاورد‌های حوزه علمیه را به نمایش خواهد گذاشت.

علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه یکشنبه ۱۹ آذرماه در اجلاس مدیران و معاونین پژوهشی مراکز و مدارس حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، گرامی‌داشت شهدای غزه و هفته وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت امر پژوهش در حوزه و میان حوزویان اظهار کرد: در کنار سایر نظامات تربیتی و آموزشی حوزه پژوهشی نیز با راهبرد کلان مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد، تصریح کرد: این گفتمان علمی دستاورد‌های حوزه علمیه را به نمایش خواهد گذاشت. فلسفه راه‌اندازی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه که از دو سال پیش شکل گرفته، گره‌زدن طرح‌های حوزوی به نیاز‌های نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران و سامانه پژوهشگران انجام شده است، تصریح کرد: در این طرح پژوهشگران با ادبیات و شاخص‌های حوزوی رتبه‌بندی شده و در سامانه ثبت می‌شوند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: این افراد بیش از ۷۰ هزار اثر را ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی مراکز پژوهشی در ذیل یک رتبه بندی جامع در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: امروز تمام ۵۰۰ مدرسه علمیه سطح کشور با شاخص‌های ارزیابی که پژوهش نیز در آن ایفای نقش دارد، رتبه بندی شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه از طریق آموزش و پژوهش عرصه‌های جدید دانشی ایجاد شده است، بیان کرد: در مرکز اسناد، سوژه‌های خوب و مفیدی برای اقدامات تحقیقی و پژوهشی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه باید محققین حمایت شوند، تصریح کرد: افزایش مراکز پژوهشی، انجمن‌های پژوهشی، مجلات پژوهشی و قطب‌های پژوهشی را طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازمند خروجی ماندگار و هدفمند هستیم، عنوان کرد: در حوزه هوش مصنوعی با دست خالی در حوزه‌های علمیه توانسته‌ایم تحولات بزرگی را رقم بزنیم.

علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه پژوهش پشتوانه اقدامات متعدد است، خاطرنشان کرد: باید طرح‌های مختلف از جمله آموزش نیز پژوهش‌محور باشد.

وی با بیان اینکه کشف مسائل و نیاز‌های اصلی نظام اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابراز کرد: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع حوزوی از جمله تبلیغ در دستور کار قرار دارد که باید تمام آن‌ها با پشتوانه پژوهش باشد.

وی با بیان اینکه نظام علمی و درسی باید معطوف به تحقیق و پژوهش شود، تصریح کرد: انتظارات از معاونین پژوهشی نیز در همین مسیر قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با اشاره به اینکه از ظرفیت عظیم درس‌های خارج نباید غافل شویم، یادآور شد: در قلمرو کلان علوم اسلامی درس‌های آزاد تحقیقی باید شکل بگیرد.

انتهای پیام
captcha