به گزارش ایکنا، در اهمیّت و شگفتی خطبۀ فاطمی(س) همین بس که دانشمند مشهور اهل سنّت دکتر عبدالمنعم حسن، علت شیعه شدنش را این خطبه دانسته، لذا کتابی به نام بِنورِ فاطمه إهتدَیتُ(من به نور فاطمه هدایت یافتم) را نگاشته است.
در این اطلاعات تصویری(infographic)، بخشی از خطبۀ فدکیۀ را به وسیلۀ قرآن و اَخُ الْقُرآن (نهج البلاغه) در مقام «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ» تبیین کردهایم. برخی از اندیشمندان گفتهاند، نِسبتِ «خطبۀ فدکیۀ» به «نهجالبلاغه»، مانند نِسبتِ «سورۀ حمد(اُمّ الکتاب)» به «کلّ قرآن» است.
طاهرۀ اهلبیت در آغاز، پاک شدن از مطلق شرک را، از برکات ایمان توحیدی دانسته و با اشاره به سِرّ برخی قوانینِ دین اسلام، اثر وضعی ایمان مطهّر از شرک را، عمل به بایدها و نبایدهای الهی میداند، احکام و قوانینی که به قول مولوی تصدیق باورهاست: «این نماز و روزه و حجّ و جهاد/ هم گواهی دادن است از اعتقاد»
با تدبّر در چینش حکیمانۀ موارد نوزدهگانۀ مذکور، به این آموزۀ تربیتی خطبه میرسیم که، اصل مسلّم در ابتدا و انتهای اعتقاد و عمل به معارف اسلامی، پاکسازی از هرگونه شرک (آشکار و پنهان) میباشد؛ گویی حضرت زهرا(س) راه سلامت رسیدن به سر منزل مقصود (حقّ تقــوی و عاقبت به خیری) را، اطاعت محض از اوامر و نواهی خداوند به شرط شکیبایی و خشیت عالمانه دانستهاند.
قوانین و تابلوهای این مسیر از آغاز تا پایان (1 تا 19) چون نوری در تاریکی، انسان را به صراط مستقیم(فاتحه/6، یس/61) و روشن هدایت میکند(بقره /257). حق تقوای خدا این است(آل عمران/102) که انسان به غیر خدا دل نبندد؛ زیرا خدا برای هیچ فردی در درونش دو قلب قرار نداده، لذا در یک قلب، جزء عشق یک معبود نمیگنجد: «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِی جَوْفِهِ...» (احزاب/4)
آگاهی در نهجالبلاغه حکمت 252، امیر بیان در 20 فراز کوتاه علَل بخش مهمی از احکام اسلامی را تبیین میکند، که در بیشتر موارد با خطبۀ فاطمی مشترک است.
یادآور میشود، پایگاه اطلاعرسانی حجتالاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی برای عموم علاقهمندان است.
انتهای پیام