تبیین 19 منزل پاکسازی از شرک با استناد به خطبه فدکیه + اینفوگرافیک
کد خبر: 4188131
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

تبیین 19 منزل پاکسازی از شرک با استناد به خطبه فدکیه + اینفوگرافیک

حضرت زهرا(س) 19 منزلی که گذر از آن‌ها انسان را از شرک رهایی می‌‌دهد، در خطبه فدکیه بیان کرده است.

تبیین 19 منزل پاکسازی از شرک با استناد به خطبه فدکیه + اینفوگرافیکبه گزارش ایکنا، در اهمیّت و شگفتی خطبۀ فاطمی(س) همین بس که دانشمند مشهور اهل سنّت دکتر عبدالمنعم حسن، علت شیعه شدنش را این خطبه دانسته، لذا کتابی به نام بِنورِ فاطمه إهتدَیتُ(من به نور فاطمه هدایت یافتم) را نگاشته است.

در این اطلاعات تصویری(infographic)، بخشی از خطبۀ فدکیۀ را به وسیلۀ قرآن و اَخُ الْقُرآن (نهج البلاغه) در مقام «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ» تبیین کرده‎ایم. برخی از اندیشمندان گفته‎اند، نِسبتِ «خطبۀ فدکیۀ» به «نهج‌البلاغه»، مانند نِسبتِ «سورۀ حمد(اُمّ الکتاب)» به «کلّ قرآن» است.

طاهرۀ اهل‎بیت در آغاز، پاک شدن از مطلق شرک را، از برکات ایمان توحیدی دانسته و با اشاره به سِرّ برخی قوانینِ دین اسلام، اثر وضعی ایمان مطهّر از شرک را، عمل به بایدها و نبایدهای الهی می‎داند، احکام و قوانینی که به قول مولوی تصدیق باورهاست: «این نماز و روزه و حجّ و جهاد/ هم گواهی دادن است از اعتقاد»

با تدبّر در چینش حکیمانۀ موارد نوزده‎گانۀ مذکور، به این آموزۀ تربیتی خطبه می‎رسیم که، اصل مسلّم در ابتدا و انتهای اعتقاد و عمل به معارف اسلامی، پاکسازی از هرگونه شرک (آشکار و پنهان) می‎باشد؛ گویی حضرت زهرا(س) راه سلامت رسیدن به سر منزل مقصود (حقّ تقــوی و عاقبت به خیری) را، اطاعت محض از اوامر و نواهی خداوند به شرط شکیبایی و خشیت عالمانه دانسته‎اند.

کد

قوانین و تابلو‎های این مسیر از آغاز تا پایان (1 تا 19) چون نوری در تاریکی، انسان را به صراط مستقیم(فاتحه/6، یس/61) و روشن هدایت می‎کند(بقره /257). حق تقوای خدا این است(آل عمران/102) که انسان به غیر خدا دل نبندد؛ زیرا خدا برای هیچ فردی در درونش دو قلب قرار نداده، لذا در یک قلب، جزء عشق یک معبود نمی‎گنجد: «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِی جَوْفِهِ...» (احزاب/4)

آگاهی در نهج‌البلاغه حکمت 252، امیر بیان در 20 فراز کوتاه علَل بخش مهمی از احکام اسلامی را تبیین می‎کند، که در بیشتر موارد با خطبۀ فاطمی مشترک است.

تبیین 19 منزل پاکسازی از شرک با استناد به خطبه فدکیه + اینفوگرافیک  
حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ و مدرس حفظ قرآن جلساتی را در طول سال حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره برگزار می‌کند و چکیده‌ای از مباحث طرح شده در قالب اینفوگرافیک طراحی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

یادآور می‌شود، پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir  قابل دسترسی برای عموم علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha