پرونده وحدت حوزه و دانشگاه را منصفانه قضاوت کنیم
کد خبر: 4188705
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
آیت‌الله اعرافی:

پرونده وحدت حوزه و دانشگاه را منصفانه قضاوت کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با برشمردن دیدگاه‌های مختلف درباره وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: از یکسو نظریات بدبینانه و تقلیل‌گرایانه را داریم که وحدت حوزه و دانشگاه را شکست خورده می‌دانند و در نقطه مقابل هم کسانی آن را خیلی موفق و کامیاب می‌دانند؛ بنده مدافع نظریه سوم هستم و آن اینکه همگرایی حوزه و دانشگاه را باید منصفانه قضاوت کنیم و هم موفقیت‌ها و هم کاستی‌ها را ببینیم.

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشور، شامگاه 27 آذر ماه در همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه دارالشفا در قم با تسلیت ایام فاطمیه، گفت: در تفسیر فرات کوفی آمده است که «الیله»، فاطمه و «القدر» الله است؛ علامه مجلسی هم در این زمینه 12 تا 14 وجه را فرموده‌اند که چه مناسبتی بین فاطمه(س) و شب قدر وجود دارد.

وی افزود: شب دو چهره دارد؛ یکی چهره ملکی و دیگری ملکوتی؛ چهره ملکی شب برای آرامش انسان و استراحت و خواب است ولی جالب اینکه همین شب دنیوی، چهره درخشان و پرفروغ ملکوتی هم دارد که در کلام امیرالمؤمنین(ع) آمده است؛ ایشان به این مضمون فرمودند کسی که از شب بهره‌مند نیست، مردار و جیفه‌ای بیش نیست؛ بنابراین کسی که ولو دقایق و قطعاتی از شب را به اتصال قدسی اختصاص دهد آن را درک کرده است.

اعرافی تاکید کرد: در بین شب‌ها هم یک شب در قله این فروغ و درخشش قرار دارد و این شب قدر است که هر سال تکرار می‌شود؛ یعنی در شب قدر همه ظرفیت ملکوتی شب تجلی می‌یابد و زمین به آسمان نزدیک و دروازه اتصال آسمان به زمین گشوده می‌شود؛ از ویژگی‌های شب قدر داشتن اسرار و رازآلودگی است و به همین میزان فاطمه هم، خزانه رازآلود و مخزن اسرار الهی است و السر المستودع فیها؛ این سر همچنان بسته مانده است با وجود آن همه نورافشانی که کرده است.

وی با بیان اینکه مصحف و کوثر جوشان فاطمه(س) او را به قدر مبدل کرده است لذا حقیقت قدر، فاطمه است، گفت: این بانوی جوان تکیه‌گاه پیامبر(ص) است از این رو ام ابیها یک تعارف خانوادگی نیست؛ تکیه‌گاه رسالت و مادر همه قهرمان‌های تاریخ بودن در کجای عالم وجود دارد؟ هیچ کجا و این مقام زن در اسلام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در انقلاب اسلامی شعار و حقیقت وحدت نهادهای علمی یک راهبرد بنیادی است و نه یک تاکتیک. امام در چهلم مرحوم حاج آقا مصطفی از درد جانکاه خود گذشتند و به آینده انقلاب پرداختند و یکی از مهمترین محورهای بحثشان وحدت حوزه و دانشگاه بود. فرمودند هر گاه این دو واگرایی داشتند ما تنزل کردیم و در برابر استعمار و استبداد شکست خوردیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما از مراجع و بزرگان و رهبری این درس را گرفته‌ایم که برای نهاد دین و علم یگانگی قائل هستیم و این راهبرد باید در تمامی برنامه‌ریزی‌های کشور وجود داشته باشد، اظهار کرد: بدون تردید یکی از مصادیق برخی آیات شریفه مانند «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ؛ و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده مى ‏پيوندند و از پروردگارشان مى‏ ترسند و از سختى حساب بيم دارند» ارتباط بین حوزه و دانشگاه در مسیر سعادت امت اسلامی است.

3 دیدگاه در مورد تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه مدیون جامعه و مردم هستند و حق آنان این است که برای همگرایی در مسیر آرمان‌ها جهاد کنیم، تصریح کرد: نکته دیگر در بحث تقریب حوزه و دانشگاه، ارزیابی 44 ساله گذشته است و در اینجا شاهد آراء مختلفی هستیم؛ از یکسو نظریات بدبینانه و تقلیل‌گرایانه را داریم که وحدت حوزه و دانشگاه را شکست خورده می‌دانند و در نقطه مقابل هم کسانی آن را خیلی موفق و کامیاب می‌دانند که هر دو نظر محترم است.

اعرافی تصریح کرد: بنده مدافع نظریه سوم هستم و آن اینکه همگرایی حوزه و دانشگاه یک پدیده‌ای است که اتفاق افتاده است و برکات فراوانی داشته است و به تعبیری شجره طیبه‌ای  است که اصلها ثابت و فرعها فی السماء.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: بیش از ده هزار نفر در طول این 44 سال گذشته از دانشگاه وارد حوزه شده و تحصیل کرده‌اند و به همین مقدار هم از حوزویان ما وارد دانشگاه شده‌اند. هزاران استادی که در این چند دهه از حوزه و دانشگاه به سمت یکدیگر رفته‌اند دروازه‌های بهره متقابل را فراهم کرده‌اند و آن را تا تدوین قانون اساسی و هزاران قانون دیگر برای کشور امتداد دهید؛ همچنین حضور بسیج و نهاد رهبری در دانشگاه و حضور دانشگاهیان در عرصه حوزه و تبادل تجربیات؛ بنابراین پرونده کامیابی وحدت حوزه و دانشگاه کم نیست.

وی با بیان اینکه کسانی که قبل از انقلاب را به یاد دارند می‌دانند در آن دوره رابطه بسیار اندکی بین حوزه و دانشگاه وجود داشت، اظهار کرد: روز وحدت حوزه و دانشگاه هم برای دیدن نقاط مثبت و هم کاستی‌ها است؛ اگر آرمان حداکثری انقلاب را محور قرار دهیم در این صورت ما در حوزه و دوستان ما در دانشگاه معترفند که عقب‌ماندگی‌های جدی داریم. ما به همه نیازها پاسخ نداده‌ایم و شاهد آسیب‌هایی هم هستیم؛ دسایسی که در هر دو سو القاء و اعمال می‌شود باید مورد توجه قرار بگیرد و ضعف‌های عادی و تعارف هم باید مورد توجه باشد.

اعرافی تاکید کرد: باید منصفانه کارنامه وحدت را بررسی کنیم و این توجه باید از درون این نهادها بجوشد و دانشجویان و استادان و هم نهادهای تقنینی و اجرایی کشور باید به آن بیاندیشند. البته اگر آرمان‌های حداکثری هم مدنظر نباشد باز کسانی که برای عظمت و اینده ملت ایران ارزش قائل هستند باید به وحدت حوزه و دانشگاه توجه و در این مسیر صبوری کنند.

اعرافی با بیان اینکه در دهه اخیر شاهد دستاوردهای جدیدی در این عرصه هستیم، اظهار کرد: فعالیت کسانی چون شهیدان فخری‌زاده و شهریاری‌ که در فضای دانشگاه به صورت متعهدانه تلاش کردند همچنین اتحاد محور مقاومت، بیانگر هم‌جوشی مبارک تحصیل‌کردگان علوم دینی و علوم جدید است؛ البته شاهد لرزه‌های سنگین به مبانی فکری و اعتقادی در فضاهای مختلف هستیم و نباید آن را دست کم بگیریم.

وی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید نسبت به هجمه‌هایی که بر فکر و ذهن جوانان وارد می‌شود نگران و آگاه باشند؛ آن چه رهبری در 24 تیرماه به ما گفتند خیزش برای پاسخ به پرسش‌های جدید است و این رسالت جریانات انقلابی در دانشگاه و در حوزه است. از این رو در قلمرو مباحث بنیادی تا مباحث و لایه‌هایی رویی نیازمند برداشتن گام‌های جدی‌تر هستیم و سطح کار باید ارتقاء بیابد.

اعرفی با تاکید بر اینکه برای نظریات علوم انسانی اسلامی نیازمند تلاش بیشتر هستیم و تعامل حوزه و دانشگاه در اینجا بیشتر حس می‌شود، گفت: مقوله جهاد تبیین برای همین دستاوردها و آورده‌ها باید در بین حوزه و دانشگاه هم رخ دهد زیرا هنوز گاهی مبانی این بحث جای پرسش دارد لذا باید اقناع صورت بگیرد.

حضور روحانیت در دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در این همایش گفت:  تاسیس دانشگاه در ایران در سال 1313 در تهران(دانشگاه تهران) به عنوان مظهری از تمدن جدید غربی شکل گرفت و مانند سینما لوازم خود را هم داشت؛ جدایی دین از سیاست و معرفت‌زدایی از دین و محصورکردن منابع معرفت به منابع حسی و سکولاریسم از جمله ویژگی‌های نهادی دانشگاه در غرب بود که وارد ایران هم شد.

ارسال/ پرونده وحدت حوزه و دانشگاه را منصفانه قضاوت کنیم/ امتیاز 12

وی با بیان اینکه وقوع انقلاب این روند را تغییر داد، افزود: قبل از انقلاب تلاش برای این بود که فاصله بین این دو نسل دانشگاهی و حوزوی رخ دهد و در مواردی هم موفق شده بودند. شاید گفته شود ما در گذشته کسانی چون شهید مطهری را در دانشگاه داشتیم ولی امثال ایشان در دایره محدودی در سطح دانشگاه فعالیت داشتند ولی امروز روحانیت به مراتب با وسعت بیشتر و چندین برابر، نسبت به قبل از انقلاب در دانشگاه حضور دارند و به تدریس و ارتباط مشاوره‌ای و تبلیغ و ... می‌پردازند. گاهی جابجایی برخی روحانیون را که ما به دلایلی انجام می‌دهیم در دانشگاه با اعتراض دانشجویان همراه می‌شود.

رستمی با بیان اینکه خدمات متقابلی که در بحث وحدت این دو نهاد رخ داده است جای ذکر دارد، اظهار کرد: یکی از مؤثرترین بخشی که رسالت ترویج زبان فارسی را بر عهده دارد در کنار بنیاد سعدی و ... مجموعه حوزوی جامعه المصطفی است. علاوه بر این تحولات زیادی در علوم انسانی و اسلامی داریم و مؤسسات زیادی در بحث ارتباط حوزه و دانشگاه تشکیل شده است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: الان بیش از 2200 نماز جماعت در دانشگاه داریم. از سویی سیر حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی را در حوزه قم داریم و برخی علاقه‌مند هستند ولی به دلایلی موفق نمی‌شوند همچنین الان 7 هزار دانشجوی دین‌پژوه داریم با این حال در ابتدای راه وحدت حوزه و دانشگاه هستیم.

51 درصد جوانان آمریکایی خواهان از بین رفتن اسرائیل هستند

رستمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز ماهیت پلید طاغوت که چندصدسال از خود چهره زیبایی طراحی کردند در غزه افشا شد، گفت: رؤسای دانشگاه‌های بزرگی مانند هاروارد توبیخ می‌شود که چرا از غزه دفاع کرده‌اند. در کشوری که مدعی آزادی بیان است چنین چیزی رخ می‌دهد؛ این در حالی است که طبق نظرسنجی‌ها، 51 درصد جوانان زیر 25 سال در آمریکا معقتدند که اسرائیل باید از بین برود همچنین 62 درصد جوانان زیر 25 سال گفته‌اند جنگ در غزه باید متوقف شود.

رستمی تاکید کرد: این آمارها نشان می‌دهد امروز افق حوزه علمیه فقط فضای جوانان داخلی نیست؛ البته جوانان در داخل کشور در معرض آفاتی که دشمنان ایجاد کرده‌ هستند ولی افق و قله‌ای که نظام اسلامی به آن می‌نگرد قله امیدوارکننده جهانی است کما اینکه امام فرمودند ما به دنبال شنیدن ناقوس مرگ آمریکا از کلیساهای دنیا هستیم و این ماموریت‌ها، دست‌یافتنی است.

انتهای پیام
captcha