دلیل احترام و تعظیم ویژه پاپ به ایرانیان چه بود؟
کد خبر: 4190548
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
حجت‌الاسلام حسینی کوهساری تبیین کرد:

دلیل احترام و تعظیم ویژه پاپ به ایرانیان چه بود؟

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، گفت: پاپ در دیدار با آیت‌الله اعرافی گفته بود من با ایران آشنا هستم و علاقه زیادی هم به این کشور دارم و به سه دلیل به ایران احترام ویژه می‌گذارم؛ اول عمق معرفتی و فلسفی ایرانیان؛ دوم ایستادگی در برابر زورگویان و رشادت جبهه مقاومت و سوم تلاش برای اداره حکومت دینی.

سیداسحاق حسینی کوهساریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری؛ معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، شامگاه 7 دی ماه در نشست «بررسی ظرفیت‌های تعاملی حوزه علمیه و واتیکان» با تبریک سال جدید میلادی با بیان اینکه حضرت عیسی(ع) صرفا پیامبر مسیحیان نیست و پیامبر اولوالعزم است، گفت: در قرآن کریم و به خصوص از ولادت آن حضرت به بزرگی یاد شده است و ایمان به ایشان و سایر انبیاء جزء اعتقادات قطعی و مسلم ما است.

وی با اشاره به ارتباط و تعامل حوزه علمیه و واتیکان، اظهار کرد: واتیکان یکی از باسابقه‌ترین نهادهای دینی و مسیحیت است؛ البته مسیحیت فرقه‌های متعددی دارد و مسیحیان کاتولیک، بزرگترین و اصلی‌ترین گروه مسیحیان در جهان هستند. واتیکان نهاد مرجع و مهم است. از بیش از دو و نیم میلیون جمعیت مسیحی، شاید بیش از یک و نیم میلیون نفر آنان مسیحیان کاتولیک باشند.

حسینی کوهساری با بیان اینکه همه کاتولیک‌ها زیر یک نهاد دینی مشخص اداره می‌شوند، اظهار کرد: این در حالی است که مثلا ارتدکس‌ها اینطور نیستند و هر منطقه‌ای ارتدکس خودش را دارد؛ ارتدکس روسیه، یونان، ترکیه، مجارستان صربستان و ... ولی کاتولیک‌های جهان زیر نظر واتکیان اداره می‌شوند و بیشترین پیرو را دارند.

تاکید آیات و روایات بر تعامل با اهل کتاب

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه به خصوص حوزه قم از بزرگترین نهادهای مذهبی در جهان و در ایران است، گفت: حوزه از برخی جهات جزء برترین‌ها است که از جمله در تنوع علمی و قدرت فلسفی و منطقی، مباحث علوم انسانی اسلامی اینگونه است لذا منطقی است که دو نهاد بزرگ و مهم با یکدیگر کنشگری و تعامل داشته باشند و این ارتباط هم مبتنی بر نصوص دینی است چنانچه قرآن کریم فرموده است: قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ. به اهل کتاب بگوییم بیایید بر روی قدر مشترک‌ها تمرکز کنیم. در روایات و سیره اهل بیت(ع) به ویژه در کلمات حضرت امیر(ع) و امام رضا(ع) این مسئله وجود دارد و در تاریخ علمای شیعه هم این مسئله رواج داشته است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ایران در این زمینه کارنامه پرافتخاری دارد، گفت: کلیساهای بسیار زیادی در کشور ایران و در برخی مناطق مانند آذربایجان شرقی وجود دارد و قدمت برخی از آن‌ها نزدیک به 18 قرن است و وقتی بنایی در قرون متعدد در جایی سالم بماند نشانه تعامل مثبت و نیکو است و این برای ایرانیان افتخار است.

حسینی کوهساری با بیان اینکه بعد از انقلاب این ارتباط تنگاتنگ شد، گفت: اینکه در طول دفاع مقدس ما چندین شهید مسیحی سراغ داشتیم نشانه این تعامل مثبت و خوب و منطقی است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ دیدارهایی میان علمای مسیحی و مسلمان وجود داشته است، اظهار کرد: در دوره اخیر هم ما شاهد دیدار بین آیت‌الله العظمی سیستانی و پاپ بودیم همچنین چندین کاردینال به قم آمدند و با مراجع و مدیر حوزه‌های علمیه دیدارهای داشتند و در سطوح استادان هم رفت و آمدهایی وجود داشت و یک هیئت رسمی از طرف حوزه علمیه قم هم به واتیکان رفتند.

حسینی کوهساری با بیان اینکه در یک برنامه‌ریزی 4 ساله رفت و آمدها و رایزنی‌هایی وجود داشت و سند و تفاهمی هم صورت گرفت تا منجر به دیدار آیت‌الله اعرافی با پاپ شد، گفت: این هیئت اولین هیئت رسمی حوزه بود که به دیدار پاپ رفتند؛ البته دیدارهایی به صورت غیررسمی قبلا وجود داشت؛ این دیدار به خاطر رسمی‌بودن از اهمیت بیشتری برخوردار بود و مجموعه وزارت خارجه هم مقدمات این کار را فراهم کردند.

موقعیت واتیکان

وی افزود: واتیکان بخشی از شهر رم در ایتالیاست؛ و کوچکترین کشور دنیا با 40 کیلومتر مربع مساحت است. جمعیت این بخش هم شاید به بیش از هزار نفر نرسد و دو سوپرمارکت بیشتر ندارد و دور تا دور این منطقه هم دیوارهای بلندی به شکل برج و بارو کشیده شده است. اگرچه واتیکان در شهر رم است ولی واحد سیاسی مستقل است.

حیسنی کوهساری با بیان اینکه این کشور وزیر خارجه مستقل و سفارتخانه‌های مستقلی هم دارد و در ایران هم سفارتخانه واتیکان و ایتالیا جداست، اضافه کرد: اهمیت این دیدار وقتی مضاعف شد که مقام معظم رهبری و 4 تن از مراجع تقلید پیام‌های مستقلی برای پاپ داشتند که برخی پیام‌ها، شفاهی و کتبی بود و استفساری هم از مراجع معظم نجف صورت گرفت و آیت‌الله سیستانی هم بر آن تایید کردند لذا اهمیت این دیدار بیشتر شد. ملاقات‌های بسیار خوبی صورت گرفت و استقبال بسیار خوبی  هم از هیئت ایرانی انجام شد.

طرح 12 چالش جهانی

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: در این دیدار از سوی آیت‌الله اعرافی به 12 چالش مشترک جهانی اشاره شد، بحران محیط زیست، فقر، معنویت، اخلاق، خانواده و ...مورد بحث قرار گرفت و آیت‌الله اعرافی تاکید کرد که ما مسئولیت مضاعفی بر دوش داریم و باید جبهه مشترک توحیدی در برابر جریانات الحادی و انحرافی و برای حل این بحران‌ها ایجاد کنیم؛ پاپ فرانسیس هم استقبال کردند و بر بازگشت مجدد به ارزش‌های دینی و اخلاقی تاکید کرد.

وی ادامه داد: مواضع واتیکان و پاپ در یکی دو دهه اخیر تغییراتی داشته است و همراهی‌های بیشتری نسبت به تعامل با دنیای اسلام دارند و خود ایشان هم روحیه تعامل‌گرا دارد؛ پاپ در این دیدار فرموده بودند من با ایران آشنا هستم و علاقه زیادی هم به این کشور دارم و به سه دلیل به ایران احترام ویژه می‌گذارم.

3 دلیل برای احترام پاپ به ایرانیان

وی اضافه کرد: اول اینکه ایران در طول تاریخ عمق فکری و معرفتی و فلسفه عمیقی داشته است و شخصیت‌های دانشمندی را تحویل بشریت داده است. دوم اینکه در برابر قدرت قلدرها و زورگویان عالم ایستاده است و نمی‌هراسد و این برای من قابل ستایش است و خیلی‌ها دوست دارند این شجاعت را داشته باشند؛ سوم اینکه ایرانیان بعد از پیروزی انقلاب تلاش کرده‌اند یک حکومت دینی را اداره کنند و ارکان حاکمیت شما، دینی باشد که مشکلات و موانع زیادی دارد و ممکن است به نقطه مطلوب نرسیده باشید ولی اینکه در این مسیر هستید خیلی ارزشمند است و نشان می‌دهد دین می‌تواند کنشگری در عرصه دین داشته باشد.

وی افزود: بعد از این دیدار هم جلساتی با کاردینال‌ها در عرصه گفت‌وگوی ادیان و مطالعات اجتماعی و انسانی، حقوق بشر، عدالت، صلح و ... برگزار شد؛ در مطالعات تاریخی هم بحث و رایزنی شد و بعد از این سفر هم این گفت‌وگوها پیگیری شده است و در حال تدوین سند مشترک هستیم؛ دعوت‌هایی هم از واتیکان برای پیگیری این مسائل انجام شد و گروه‌هایی از حوزه عازم این سفر خواهند شد.

حسینی کوهساری با بیان اینکه برای انتشار آثار مشترک هم گفت‌وگوهایی شده است، تصریح کرد: شکل‌گیری این دوره از گفت‌وگوها بسیار خوب بوده است و باید پیگیری لازم صورت بگیرد.

وی افزود: مجموعه واتیکان نسبت به مشترکات شیعه و مسیحیت واقف بودند و بر آن تاکید داشتند و نکته خاص در این دیدار که بر آن تاکید شد دفاع سردار سلیمانی و جبهه مقاومت از حقوق مسیحیانی بود که در مناطق مورد هجوم داعش قرار داشتند. به نقل از مسیحیان این مناطق بیان کردند که وقتی جبهه مقاومت ما را از داعش نجات می‌دادند ما خودمان را در جمع برادران خودمان می‌دیدیم و از پاک‌دستی و مهربانی آنان سخن می‌گفتند و می‌گفتند ما امنیت مسیحیان منطقه خود را مدیون خون شهدای شما می‌دانیم.  

انتهای پیام
captcha