اوراق استصناع؛ ابزاری برای جلوگیری از هدایت منابع به سمت بازارهای غیرمولد
کد خبر: 4191179
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
سیف مطرح کرد:

اوراق استصناع؛ ابزاری برای جلوگیری از هدایت منابع به سمت بازارهای غیرمولد

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) یکی از شیوه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری مشروع و مولد را مربوط به فروش اوراق استصناع دانست و تأکید کرد که از طریق این اوراق می‌توانیم مانع کاهش سرمایه و ارزش پول مردم و یا هدایت منابع به سمت بازار‌های غیرمولد شد.

اله مراد سیف

الله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شیوه مطلوب سرمایه‌گذاری در کشور گفت: واقعیت این است شیوه‌های صحیح و کارآمد سرمایه‌گذاری را به مردم آموزش نداده‌ایم، در‌صورتی‌که جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد مردمی یا به عبارت بهتر تأمین مالی از طریق تجمیع این پس‌اندازها بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. پیش از شتاب گرفتن تورم مردم پس‌اندازهای خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند اما بعد از اینکه تورم شدت یافت مردم این پس‌اندازها را از بانک خارج و به سمت بازار طلا، ملک، زمین، خودرو و ارز سرمایه‌گذاری کردند و اینها بخش‌هایی هستند که خیلی برای اقتصاد ملی مفید نیستند و آورده‌ای ندارند.

وی افزود: برای تقویت سرمایه‌گذاری در کشور و هدایت پس‌اندازهای خرد مردمی به سمت بازارهای مولد ابتدا باید نظام بانکداری کشور اصلاح شود تا اعتمادزایی صورت گیرد. عملکرد نظام بانکی و عقودی که در بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب شده تا قشر مذهبی و متشرع نسبت به این عقود بدبین شوند و منفعل عمل کنند.

قدر سرمایه‌های خرد مردمی را ندانستیم

این کارشناس اقتصادی، بازار سرمایه را بهترین ابزار برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد که هم طبق موازین شرعی است و هم اینکه به فعالیت‌های مولد اقتصادی کمک فراوانی می‌کند، گفت: اگر بازار سرمایه را تقویت می‌کردیم و اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر برایش رخ داد به وقوع نمی‌پیوست قطعاً بازار سرمایه مقصد اول و اصلی سرمایه‌گذاری همه مردم به ویژه قشر متشرع و مذهبی کشور محسوب می‌شد. متأسفانه قدر سرمایه‌های خرد مردمی را ندانستیم.

سیف با بیان اینکه توسعه الگوهای سرمایه‌گذاری باید مدنظر قرار داشته باشد، اظهار کرد: به واسطه فرهنگ اسلامی که از آن برخورداریم و نیز به سبب تأکیدات دین مبین اسلام بر سرمایه‌گذاری به راحتی می‌توانستیم الگوهای متعدد سرمایه‌گذاری را شناسایی و تقویت سازیم. در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بازارهای مولد باید کسب و کارهای کوچک را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم. اگر کسب و کارهای کوچک اعم از مشاغل خانگی و فامیلی تأمین منابع شوند ولو به صورت محدود قطعاً سودآوری آن را به مرور زمان شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته به ویژه در شرق آسیا مانند چین، کسب و کارهای خرد از اهمیت بسزایی برخوردارند و دولت‌ها تلاش می‌کنند این نوع کسب و کارها را تقویت سازند. درواقع مشاغل خانگی و فامیلی نه برای دولت آنچنان هزینه در پی دارد و نه اینکه برای اداره‌کنندگانش خیلی مشقت‌زاست و فقط باید تأمین مالی جمعی یا هدایت پس‌اندازهای خرد به سمت این نوع کسب و کارها اتفاق بیفتد.

اوراق استصناع؛ ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) یکی دیگر از شیوه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری مشروع و مولد را مربوط به فروش اوراق استصناع دانست و تأکید کرد که از طریق این اوراق می‌توانیم مانع کاهش سرمایه و ارزش پول مردم و یا هدایت منابع به سمت بازارهای غیرمولد شد.

سیف در ادامه بر ضرورت کاهش تورم تأکید کرد و گفت تا زمانی‌که تورم مهار نشود همچنان هدایت منابع به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد و از همه مهمتر انگیزه‌ سرمایه‌گذاری در میان مردم از بین خواهد رفت.

وی راه‌اندازی صندوق‌های تأمین مالی جمعی را یکی دیگر از راهکارهای مفید برای سرمایه‌گذاری مردم دانست و در این باره افزود: از گذشته در میان خانواده‌های صندوق‌هایی راه‌‎اندازی می‌شد که نه سودی داشت و نه کارمزدی و خانواده‌ها برای رفع مشکل و یا راه‌اندازی کسب و کار کوچک خود از طریق این صندوق‌ها تا حدودی تأمین مالی می‌شدند ولی با تشدید تورم تا حدودی این صندوق‌ها از رونق افتادند اما اگر تورم مهار شود قطعاً این صندوق کارکرد بهترین پیدا می‌کند.

لزوم آموزش شیوه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری به مردم

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: آموزش شیوه‌‎های مطلوب سرمایه‌گذاری به مردم، تقویت حس اعتماد و امنیت اقتصادی و از سوی دیگر جذاب کردن تولید همیشه به نفع اقتصاد بوده و همچنین مردم را بیشتر جذب سرمایه‌گذاری‌های مولد خواهد کرد. اقتصاد باید سیال و پویا باشد و نباید تک‌بعدی به مفاهیم اقتصادی نگریسته شود. سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد زمانی اتفاق می‌افتد که تورم مهار شود و عمق‌بخشی به اقتصاد در دستور کار قرار گیرد. اقتصادی که عمق نداشته باشد و همه بخش‌های آن اشباع شود قطعاً جذابیت ندارد. اقتصادی که وارداتش از صادراتش پیشی بگیرد از کاهش تولید و رکود گواهی می‌دهد.

سیف در پایان گفت: در شرایط کنونی دولت به تنهایی نمی‌تواند هم سرمایه‌گذار، هم تولیدکننده، هم توزیع‌کننده و هم ناظر باشد، بلکه باید برای تسریع و بهبود شرایط از ظرفیت‌های سرمایه‌های خرد مردمی، سرمایه‌گذاران خارجی، سرمایه‌گذاران داخلی و دیگر موارد بهره ببرد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha