5 بانوی فعال قرآنی در همایش شمیم بهشت تجلیل شدند + فیلم
کد خبر: 4192068
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲

5 بانوی فعال قرآنی در همایش شمیم بهشت تجلیل شدند + فیلم

پنج نفر از بانوان فعال قرآنی همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س) طی مراسمی که با حضور مسئولان کشوری برگزار شد، تجلیل شدند.

5 بانوی فعال قرآنی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین نکوداشت و‌ تکریم بانوان و رهروان راستین حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان شمیم بهشت عصر امروز چهاردهم دی‌ماه با حضور آیت‌الله احمد عابدی، محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه آیت‌الله احمد عابدی، استاد اخلاق حوزه علمیه به بیان سخنانی پرداخت.

عابدی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س) به آیاتی از سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد و گفت: در این سوره آمده است «فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ» به این معنا که «ملائکه حضرت مریم را خطاب قرار دادند و گفتند: خداوند تو را برگزیده، پاک و مطهر و سرور زنان قرار داده است.» 

تفسیری بر معنای سیدةالنساالعالمین

وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر در حدیثی متواتر فرمودند «چهار زن سیدالنساءالعالمین هستند، آسیه، مریم، حضرت خدیجه و فاطمه زهرا(س)». من این متن را روی سنگ قبر حضرت معصومه(ص) نوشتم و‌ گفتم این‌ها تا زمان پیامبر(س) سیدةالنساءالعالمین بودند و بعد از ایشان شاید زینب کبری(س)، حضرت معصومه(س) و‌ نرجس خاتون نیز سیدةالنساءالعالمین باشند. از بین این چهار زن حضرت مریم در بین زنان زمان خود برگزیده است، اما فاطمه زهرا(س) برگزیده زنان عالم از اول تا آخر دنیاست.

این استاد اخلاق در ادامه به تبیین معنای کلمه «سیدةالنساءالعالمین» پرداخت و گفت: سیدةالنساءالعالمین در اینجا به معنای پاک و مطهر است. نخستین معنای این عنوان به معنای کسی است که اذیت‌های دیگران را تحمل می‌کند و مقابله نمی‌کند. «سید» گذشت دارد و تحمل می‌کند. اگر کسی شما را اذیت کرد و در برابر آن بردبار بودید، سید هستید.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: معنای دیگر سید عاقل و دوراندیش بودن است. فاطمه الزهرا(س) سیدةالنساءالعالمین است؛ یعنی عاقل است. هرکس که آدم عاقلی بود و‌ معاشرت با مردم را بداند و با مردم تعامل کند «لبیب» است. کسی که هم در گفتار و رفتار آینده‌نگر باشد، پس فاطمةالزهرا عاقل‌ترین و دوراندیش‌ترین است.

وی سومین معنای سیدةالنساالعالمین را کسی که حرف آخر را می‌زند عنوان کرد و افزود: کلام فاطمه زهرا(س) فصل الخطاب است. معنای دیگر راضی بودن به قضا و قدر خداست، معنی دیگر سیدةالنساءالعالمین کسی است که خشمگین نمی‌شود. پیامبر(ص) در مورد حضرت خدیجه(س) فرمود، حضرت خدیجه «رب البیت» است؛ خدای متعال ربوبیت دارد و رب‌العالمین است، بانویی که مظهر ربوبیت خدا باشد رب البیت است. این بانو تدبیر می‌کند و تربیت و برنامه‌ریزی به دست اوست. فاطمه الزهرا همین نسبت را با زنان کل دنیا دارد و‌ برای آنها تدبیر می‌کند.

حمایت از زنان سرپرست خانواده در اولویت است

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم فاطمه قاسم‌‌پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس در سخنان کوتاهی ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان به حضور خود در جلسات و برنامه‌های با محوریت قرآن و فعالان قرآنی اشاره کرد و گفت: وقتی برگزاری این جلسه را به من اطلاع دادند، خاطرات گذشته در محافل و جلسات خانگی زنان برای من زنده شد. 

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در بحث حکمرانیِ اجتماعی بحث حلقه‌های میانی را مطرح‌ کرده و فرمودند برای حل مسایل کشور باید حلقه‌های میانی پای کار بیایند. ساختار اداری باید تسهیل کننده حلقه‌های میانی باشد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جامعه زنان برای تداوم ارزش‌ها و حل مسائل اجتماعی فرصت آفرین هستند، بیان کرد: جلسات و ‌محافل با محوریت زنان به تداوم این ارزش‌ها کمک فراوانی می‌کند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارزش‌های بنیادین آموزه‌های اسلامی در آحاد جامعه ما وجود دارد و جلسات قرآنی می‌تواند در این راه به ما کمک کند، اظهار کرد: چنین محافلی فرصت‌های زیادی دارد و راهبرد اساسی ما برای برون رفت از برخی مسائل است.

قاسم‌پور در پایان عنوان کرد: ما درباره حمایت و‌ توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مجلس جلسه‌ای برگزار کردیم و در آن بیان شد که حاکمیت باید زنان سرپرست خانوار را در اولویت رسیدگی قرار دهد و نسبت به آن نگاه ویژه داشته باشد. ما نیز باید به سوی خانواده کامل برویم و‌ در این راه نقش جلسات و‌ محافل زنان برای حل مسایل خانواده‌های زن‌سرپرست بی ‌دلیل است. ما در قانون گذاری و تسهیل‌گری برای ایفای نقش شما همراه هستیم.

ثمرات همایش بانوان قرآن پژوه

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم زکیه عبداللهیان، دبیر همایش شمیم بهشت نیز به بیان سخنانی پرداخت. وی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان مُعضل بزرگی وجود دارد و آن این است که نسبت به حقوق زنان تعرض انجام می‌گیرد و به زنان ظلم می‌شود، گفت: آمارهای تکان دهنده کشتار زنان بیگناه در غزه را که شاهدید؟ وحشیانه‌ترین رفتارهای تاریخی، در عراق به دَستِ وُحُوشِ داعش را هم که دیده‌اید؟ نادیده گرفتن حقوق اساسی اسلامی و انسانیِ زنان در افغانستان را هم که می‌نگرید حال آنکه از مقدمات پیروزی انقلاب اسلامی را زنان با حضور خود در میدان‌های عظيم مبارزۀ سیاسی شکل دادند و نقش خودشان را به اثبات رساندند.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب وضع زنان ما تغییر کرد و این تغییر غیر قابل انکار است، افزود: زنان در اسلام به عنوان انسان در راه تکامل معنوی و نفسانی با مردان هیچ تفاوتی ندارند. فعالیت‌های گوناگونی که در زمینه زن و مسئله زن در کشور وجود دارد از مسائل حقوقی و قانونی و فقهی تا مسائل اجتماعی، اجرایی، عاطفی و همه موضوعات مختلفی که در زمینه زن مطرح است باید شکلی سیستمی و عمومی پیدا کند.

عبداللهیان بیان کرد: لازم است مرکزی عالی و ثابت با کادرهای قوی و چشم‌اندازِ بلندمدت به وجود بیاید تا در ذیل آن نهادها و بنیادهای متناسبی برای بخش‌های مختلف و یکپارچه تشکیل شود تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب از تمامی زنان فعال و علاقه‌مند و نخبه در بخش‌های مختلف با نگاه‌های مختلف استفاده شود.

دبیر همایش شمیم بهشت تصریح کرد: شاید به جرئت بتوان گفت که ایجاد بانک اطلاعاتی بانوان قرآنی و برگزاری همایش‌های بین‌المللی بانوان قرآن پژوه برای نخستین بار در جهان اسلام بود که شکل گرفت، در وصف این فعالیت مرحوم علامه محمدرضا حکیمی فرمودند که این همایش در جهان اسلام بی‌نظیر است، فعالیتی که مورد تمجید و تشویق مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت؛ این فعالیت به همت زنان همین سرزمین بوده و این حرکت نمونه‌ای از این چشم‌انداز به وضعیت زنان در گستره وسیع جامعه بزرگ زنان کشور است.

وی با اشاره به اینکه این گردهمایی و این آیین نکوداشت در ادامه حرکت عظیم و سالیانه همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه است، اظهار کرد: این همایش‌ها به منظور تجلیل و تکریم از بانوان حافظ، داور، قاری، پژوهشگر و هنرمند قرآنی از سراسر دنیا است که با روسای جمهور، روسای مجلس شورای اسلامی و مقامات عالی جمهوری اسلامی برگزار شده و تا کنون پانزده دوره از آن اجرایی شده است.

عبداللهیان با اشاره به اینکه دوره هفتم این همایش با حضور بیش از چهار هزار نفر از بانوان قرآنی سراسر کشور و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: این دیدار اولین دیدار بانوان قرآنی کشور با حضرت آقا بود و معظم له در آن دیدار فرمودند که وجود بانوان قرآن پژوه موهبت بزرگ الهی است.

دبیر همایش شمیم بهشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از آثار و ثمرات برگزاری همایش بانوان قران پژوه، گفت: اولین ثمره این همایش تشکیل و ایجاد مجموعه گنجینه نور بود که مرکز جمع‌آوری و نگهداری 23 هزار عنوان پایان نامه و پژوهش قرآنی بانوان است. ثمره دوم، تکریم از صدها بانوی شاخص و ممتاز در تمامی رشته‌های قرآن کریم از سراسر ایران و سایر کشورها است، این تکریم‌ها موجب معرفی این بانوان شده و شاهد رونق روزافزون فعالیت‌های قرآنی در جامعه است. سوم ثمره شناسایی و تجهیز محافل قرآنی بانوان در مناطق مختلف شهر تهران است. اکنون بیش از هزار محفل قرآنی بانوان شناسایی شده که این محفل‌ها همگی مردمی و به صورت خودجوش برپا می‌شوند. این مرکز با تجهیز این محافل به قرآن، رحل، مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و نیز اعزام مبلغ سعی در ایجاد ارتباط مستمر با آنها دارد.

وی گفت: شناسایی بیش از ۱۲۰۰ بانوی مبلغ و فعال در شهر تهران و برگزاری ۱۱ دوره جشنواره بانوی ایرانی - هنر قرآنی با نمایش آثار برتر هنری بانوان هنرمند از دیگر ثمرات این همایش است.

عبداللهیان در ادامه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: امام(ره) فرمودند دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور، حق زنان، وظیفه زنان و تکلیف زنان است. حضور زنان در مبارزات عمومی و سیاسی یک نقش چندگانه است. مسئولین باید همت و کمک ویژه کنند که بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در کنار مردان بتوانند به ایفای نقش بپردازند و به زنان و نقش آنها به عنوان اقلیت نگاه نشود.

بانوان قرآن پژوه پشتوانه جمهوری اسلامی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم قرآن خواندن همراه با ترجمه تأکید کرد و افزود: در زمان مسئولیتم در مجلس توفیق داشتم که قرآن را ترجمه کنم، انگیزه‌ام از این کار این بود که ترجمه قابل خواندن قرآن در محافل قرآنی و در مجالسی که قرآن تلاوت می‌شود ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید برای جوانان ترجمه قرآن را بخوانید، یادآور شد: اکنون در مجلس در کنار قرائت ترجمه آن را می‌خوانند که نتیجه همان دوره است، این قرآن درس پیوند دین‌ و سیاست است و‌ قابل به جدایی این دو نیست. مبادا نوعی از دین داری به ما تلقین شود که حساب قرآن را از دین و سیاست جدا کنیم. 

حدادعادل یکی از میادین نشان دادن جدا نبودن دین از سیاست را انتخابات برشمرد و گفت: انتخابات میدان آزمایش بزرگ است امیدواریم مبلغان خوبی برای انتخابات باشید تا شاهد شکل‌گیری ‌مجلس انقلابی و کارآمد باشیم و چشم دشمنان از این انتخاب کور شود.

تجلیل از پنج بانوی قرآنی

بر اساس این گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم از پنج بانوی نویسنده، محقق و رهروان راستین حضرت فاطمه(ص) تجلیل به عمل آمد. این افراد شامل «زهرا نادری»، «نجله خندق»، «ناهید طیبی»، «زهرا خوش‌نظر» و‌ «مریم توسلی» بود.

خانم نادری

پایان بخش این مراسم سخنرانی محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. رضایی در بخشی از سخنان خود در این مراسم به جنگ غزه اشاره کرد و گفت: از ابتدای این جنگ آمریکا و اروپا در کنار رژیم خونخوار صهیونیستی ایستادند. اروپا پس از ورود اسرائیل به غزه به ظاهر کنار کشیده، با این حال پشتیبانی تسلیحاتی را همچنان انجام می‌دهد، اما آمریکا کماکان با تمام قوا ایستاده و حتی ناوهایش را برای پشتیبانی به منطقه آورده است.

حمایت آمریکا از اسرائیل دائمی نیست

وی در پایان افزود: از چند روز قبل با ترور شهید سیدرضی موسوی در سوریه موجی از ترور به راه افتاده و این ترورها از سوریه به لبنان و ایران و عراق تسری پیدا کرده است. مشخص است که پشت صحنه تمام این جنایات رژیم غاصب اسراییل است. صهیونیست‌ها بدانند آمریکا و اروپا تا جایی با آن‌ها خواهند ماند که هزینه زیادی نپردازند و به محض راهی شدن تابوت‌ها به لندن و واشنگتن آن‌ها کنار خواهند کشید. تروریست‌ها و حامیانشان بدانند که حتماً تاوان این اقداماتشان را به دست سربازان قاسم سلیمانی خواهند داد.

انتهای پیام
captcha