کاربرد نغمه حجاز در تلاوت آیاتی با موضوع عظمت الهی + فیلم
کد خبر: 4206318
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
آموزش تنغیم/4

کاربرد نغمه حجاز در تلاوت آیاتی با موضوع عظمت الهی + فیلم

نغمه حجاز فضایی توأم با صلابت و عظمت دارد و مناسب اجرای اذان و یا تلاوت آیاتی است که پیرامون عظمت و بیان نشانه‌های قدرت الهی است.

سعید حاجیانبه گزارش ایکنا، قسمت چهارم سلسله درس‌گفتارهای «آموزش تنغیم» که اختصاص به آموزش و آشنایی با مقامات تلاوت با تدریس سعید حاجیان؛ قاری و حافظ کل قرآن کریم دارد، به نغمه حجاز(جنس حجاز) می‌پردازد.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، روزهای فرد هر هفته با انتشار قسمتی از این درس‌گفتارها، قصد آشنایی مختصر و مفید با مقامات تلاوت قرآن کریم به علاقه‌مندان را دارد.


قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت + فیلم

مقام سه‌گاه؛ نغمه‌ای پرکاربرد در ترتیل‌خوانی + فیلم آموزشی

نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است + فیلم


سعید حاجیان در قسمت چهارم این سلسله‌درس‌گفتارها که در ادامه فیلم آن نیز از نظر می‌گذرد، با نشان دادن تصویری، فواصل تشکیل‌دهنده این نغمه که جنس حجاز با آن تعریف می‌شود و نیم؛ یک‌ونیم و نیم است، بیان می‌کند.

سپس مخاطبان شکل آوایی این نغمه را شنیده و این مدرس قرآن تأکید می‌کند که نغمه حجاز فضایی توأم با صلابت و عظمت دارد و براین اساس شایسته است که هم با آن اذان خوانده شود و نیز تلاوت آیاتی که پیرامون عظمت الهی، نشانه‌های قدرت الهی است و یا احوال جهنمیان و قصص قرآنی را بیان کرد.     

سعید حاجیان مقام و نغمه حجاز را یکی از پُرکاربردترین نغمه‌ها در ترتیل‌خوانی معرفی کرده؛ ضمن آن که مجدد مخاطبان را به دیدن مکرر این فیلم و توضیحات در مورد این نغمه دعوت می‌کند.

در فیلم آموزشی نغمه حجاز(جنس حجاز) مخاطبان تلاوت آیات زیر را می‌شنوند:

آیه 23 سوره «یوسف» با صدای محمدصدیق منشاوی

آیات 17 تا 19 و آیه 22 سوره «ق» با صدای مصطفی اسماعیل

آیه 73 سوره «زمر» با صدای محمد عمران

 

انتهای پیام
captcha