انس با قرآن را بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهید
کد خبر: 4209894
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۳
آیت‌الله رضایی تهرانی:

انس با قرآن را بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهید

آیت‌الله رضایی تهرانی در خطبه‌های نماز عید فطر مهدیه مشهد گفت: انس قرآنی را بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهید و حداقل یک حزب یا ۵۰ آیه در روز بخوانید و زندگی خود و خانواده را قرآنی کنید. 

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله علی رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه، چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه در خطبه‌های نماز عید فطر که در مهدیه مشهد برگزار شد، با بیان اینکه انس با قرآن را بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهید، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و بهار قرآن بود که انس بیشتر با قرآن کریم یکی از درس‌های ماه مبارک رمضان بود در حدی که خواندن یک آیه از قرآن در این ماه برابر با ختم قرآن را داشت، حالا که در ماه مبارک رمضان این توفیق انس با قرآن را پیدا کردید و هر روز یک جزء از قرآن را خواندید این انس قرآن را بعد از ماه مبارک رمضان هم حفظ کنید و ادامه دهید طوری که حداقل یک حزب یا ۵۰ آیه بخوانید که در روایت آمده اگر مسلمانی روزی ۵۰ آیه از قرآن را نخواند از ما نیست! پس خود و خانواده خود را قرآنی کنید و این انس با قرآن را ادامه دهید. 

خواندن دعای ۴۲ صحیفه سجادیه بعد از ختم قرآن

وی توصیه کرد: مستحب است بعد از ختم قرآن دعای ختم قرآن را از جمله دعای ۴۲ صحیفه سجادیه را بخوانید که امام سجاد علیه السلام در دعای ۴۲ صحیفه سجادیه قابلیت‌های قرآن را بین نموده‌اند که در این دعا ۳۰ قابلیت و استعداد قرآن را حضرت بیان فرمودند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن مونس انسان است، اظهار کرد: حضرت در این دعا فرمودند انسان با قرآن به بالاترین منازل کرامت می‌رسد و انسان کریم نزد خدا خیلی ارزش دارد، بنابراین با قرآن زندگی کردن انسان را کریم میکند. نکته دیگر اینکه انسان با قرآن به سلامت می‌رسد در صورتی که مشکل امروز بشریت و این گرفتاری‌هایی که روح را بیمار کرده است با انس با قرآن برطرف می‌شود و انسان قرآنی مشکلات روحی ندارد و با انس با قرآن به آرامش می‌رسد و قرآن مونس شب‌های تار اوست؛ بنابراین با قرآن زندگی کنید تا مونس دایمی داشته باشید و عزیز باشید و ذلیل نشوید. 

وی ادامه داد: نکته بعد که حضرت در این دعا اشاره کرده این است که قرآن عامل ریزش گناه است و اگر انسان قرآنی باشد گناه نمی‌کند و انس با قرآن باعث خوش اخلاقی می‌شود و انسان قرآنی علاوه بر اینکه گناه نمی‌کند مشمول لطف خدا و کسب فضائل اخلاقی هم می‌شود. 

وی افزود: در لحظات آخر عمر رسول خدا (ص) مردم مضطرب بودند که بعد از ایشان چه کنند که حضرت فرمودند: وقتی فتنه‌ها مثل ابر‌های تاریک به سوی شما هجوم آورد، سراغ قرآن بروید! اگر همین الان جهان اسلام به قرآن عمل می‌کردند الان عزه اینگونه نبود! صریح قرآن است که خداوند در آیه ۵۱ سوره مائده فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَیٰ؛‌ ای اهل ایمان، یهود و نصاری را به دوستی مگیرید»، اما بعضی از کشور‌های به اصلاح اسلامی از جمله عربستان در این شرایط راه زمینی برای رژیم صهیونیستی راه اندازی می‌کند که کالا به آنها برسد! 

اثر انس با قرآن در دنیا و آخرت

رضایی تهرانی در آغاز خطبه دوم با بیان اینکه هر انسانی سه مقطع زندگی در دنیا و برزخ و قیامت دارد، گفت: حضرت در این دعا فرمودند اگر انسان قرآنی باشد هم در دنیا و برزخ و قیامت این قرآن برای او مفید و نجات بخش است و هر سه مقطع به او کمک می‌کند. 

وی ادامه داد: اگر در دنیا قرآنی زندگی کند اثر دنیایی آن این است که در همین دنیا نورانی زندگی می‌کنید و بیراهه نمیروید و زندگی سالمی دارد. انس قرآن باعث می‌شود اگر کسی به او بدی کند انسان قرآنی با او خوبی می‌کند و با لحن خوب ریشه بدی را از بین می‌برد! خصوصا در اختلافات زناشویی و خانوادگی که اگر در گفتار درست تعامل شود مشکلات حل می‌شود، خصوصا اگر انسان زبانش را مدیریت کند، بقیه اعمالش درست می‌شود. 

وی افزود:، اما اثر انس با قرآن در قبر و برزخ هم باعث می‌شود که نور قرآن سراغ او می‌آید و نمی‌گذارد احساس ترس کند؛ و در قیامت هم قرآن به داد انسان می‌رسد تا جایی که وقتی در روز قیامت انسان خودش تنها در مقابل خداوند حاضر می‌شود این قرآن به دادش می‌رسد و نزد خدا او را شفاعت می‌کند؛ و موقع عبور از صراط نیز قرآن می‌آید و صراط را برای او گسترده و روشن می‌کند که به راحتی بتواند از صراط عبور کند. 

این استاد حوزه در پایان تأکید کرد: نکته مهم اینکه بدانید که قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن وجود خارجی ندارد و هر دو با هم و در کنار هم اثر دارد. همچنین گاهی این قرآن برخی از تلاوت کنندگان را لعنت می‌کند، چون اینها کسانی هستند که قرآن را می‌خوانند و به آن عمل نمی‌کنند، مثلا قرآن می‌گوید ربا نگیرید، اما ربا می‌گیرند، پس باید در کنار خواندن قرآن به دستورات آن عمل کنید.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha